Nálunk az ünnepi készülődés legnagyobb része a család hölgytagjaira jut. Nekik valahogy akad ajándékötletük az egész rokonságnak, lényegesen jobban sütnek és elszántabban tűrik a tömegben a bevásárlást.
Luc, ezüst, nordmann
De a karácsonyi kocsonyafőzés és a fa beszerzése szigorúan férfimunka. Rögtön a körút elején két zalai fatermelőnél kiokosodtam a vágott fenyőfák előnyeiből és hátrányaiból. A lucnak a legjobb az illata, ez a leggyorsabban cseperedő fajta és az ára is a legalacsonyabb, de fűtött szobában pár nap után hullani kezd. A következő lépcső az ezüstfenyő, amely illatos, a lucnál tartósabb és persze többe kerül. A nordmann az utóbbi évek slágere, mert tűleveleit nem dobja le, hanem rászáradnak.
Az egyik termelő óva intett a barkácsáruházak és áruházláncok olcsó tömegárujától, mert „azok mélyhűtött fák és a meleg lakásban ripsz-ropsz elhagyják magukat”.
Nem méterre megy
Később a Tesco parkolójában az árus nem is érti, milyen mélyhűtött fáról kérdezgetem. Mérettől függetlenül az ezüstöket négyezerért, a nordmannokat 7000 forintért adják, az emberek meg viszik.
Méterárakban máshol sem kalkulálnak. Minőség/forintban számolunk – hallom egy árustól. A kinézett fára mond egy összeget, amiből kicsit lehet alkudni. Egy bő 2-2,5 méteres nordmannt 12-15 000 forint között adtak a pesti Lehel piacon, a budai Moszkva téren 14 ezret mondtak egy 2,5 méteres szép példányra.
Fenyőszállítás rendőrszemmel |
A fenyőfa hazafuvarozására azok a szabályok vonatkoznak, mint bármilyen más rakományra a kocsiban. A fa nem gátolhatja a vezetőt a kilátásban és a vezetésben, ezért az első ülésen vagy az ülések között nem szállítható. A lomb a többi közlekedőt sem akadályozhatja, így nem takarhatja el a lámpákat vagy a rendszámot. Utóbbi jó láthatóságáról eleve kötelező gondoskodni. A karácsonyfa nem korlátozhatja az ajtók zárhatóságát, tehát szabálytalan kilógatni a nyitott csomagtérajtón. Erre csak a nyitott rakfelületű autók (például a pickupok) esetében van lehetőség, amelyeknél a szokásos 40×40 centis, piros vagy piros-fehér csíkos táblával kell megjelölni a túlnyúló fát. Személyautóval a tetőcsomagtartóra rögzítve a legbiztonságosabb a fuvar. A tetőre téve a fa 40-40 centiméterrel lóghat túl a kocsin hosszirányban, míg oldalra egyáltalán nem – mondta Ruszó László, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának munkatársa. |
Gyanta a kárpitban
A fa megvásárlásakor máris hibáztam, mert csak spárgával kötötték össze, ami lecsúszott. Érdemes behálóztatni, így könnyebb berakni a kocsiba és kivenni is. A kárpitba ragadó gyantától megvéd egy takaró, kényelmesebb beborítani az ülést és a csomagteret, mint hadakozni a ragacs ellen kárpittisztítóval.
Többek között gyakorló családapák ötletei is jönnek a túloldalon
Aki – egyébként szabálytalanul – nyitott csomagtérajtós kombival vagy ferdehátúval viszi haza a fát, hagyja nyitva egy résnyire az ablakokat. Így a hátulról bejutó kipufogógázokat hígítja a friss levegő.
Legjobb: rögzítve, a tetőn
A legjobb, ha nem szerencsétlenkedünk a fával az utastérben, hanem a tetőn vagy a tetőcsomagtartón elvisszük. A fát a csúcsával hátrafelé tegyük fel, a tönkje nézzen előre. Máskülönben a menetszél felfújja a koronáját és letörheti a fa ágait, aztán nincs mire aggatni a szaloncukrot.
Lehetőleg próbáljuk meg nekitámasztani a fa szárát a tetőcsomagtartó egy keresztrúdjának és mindenképp kössük le! Persze hasznosabb a törzsét rögzíteni, nem pedig az ágakkal próbálkozni.
Mi van, ha karistol?
Az általában 50 vagy 75 kilós megengedett tetőterhelésbe a csomagtartó súlya is beleszámít, de ezt a határt úgyis csak egy extrém méretű karácsonyfa haladná meg.
Állandó biztosítási szakértőnk szerint a karácsonyfával csak akkor tehetünk a casco-önrésznél nagyobb kárt az autónkban, ha egy fenyő mellé borítjuk árokba a kocsit, áttoljuk a fát a szélvédőn, esetleg az országházi óriásfenyő lecsúszik a vállunkról és ráesik. A fényezést azonban megkarcolhatja egy keménykedő ág, ezért a tetőre is tegyünk egy plédet vagy más rongyot a fa alá.
Olvasóink tippjei:
Apaarpi: Utánfutóval viszem haza, aminek megvan az az előnye, hogy az egész család fáit el tudom hozni egyszerre. Nálunk Tapolcán házhozszállítás is van, mármint a kereskedő beadja hozzánk hazafelé menet.
S4tch: „Nekem van egy erre rendszeresített pokrócom. Kis fenyőt szoktam venni, a Corolla hátuljában lehajtott üléssel elfér. A gondot nem is a gyanta jelenti (az megmarad a pokrócban), inkább a pokrócból is kihulló tűlevelek. Az ülés alatt még mindig van a tavalyi adagból.
Holiday: Gyantafolt ellen: pléd, nylon, legrosszabb esetben kárpittisztító. Az utasülésre ne tegyük, mert balesetveszélyes. Használjuk a csomagtartót és a hátsó részt, egyébként tető. Amennyiben tetőcsomagtartó, akkor a törzs elvágott része nézzen menetirányba, így nem fogunk vitorlázni a fával. Kesztyű és valami nem túl elegáns ruha ajánlott a bepakoláshoz.
Mindig köttessük össze, a háló a legjobb, mert vagy betenni, vagy kivenni nem fogjuk tudni, ha szétnyílnak az ágak. Ne szállítsuk sokáig a befűtött utastérben, mert megmekken a fa és csúnya, ha felállítás után fél órával már pereg. A kipakolás után pedig igyunk meg egy borovickát. Úgy stílszerűen, ahogy a vezess.hu szokott autót tesztelni!:-))