Egyenesen át
Valami francia hóbort lehet a fenyőfestés

Valami francia hóbort lehet a fenyőfestés

Valami francia hóbort lehet a fenyőfestés


Nálunk az ünnepi készülődés legnagyobb része a család hölgytagjaira jut. Nekik valahogy akad ajándékötletük az egész rokonságnak, lényegesen jobban sütnek és elszántabban tűrik a tömegben a bevásárlást.

Luc, ezüst, nordmann

De a karácsonyi kocsonyafőzés és a fa beszerzése szigorúan férfimunka. Rögtön a körút elején két zalai fatermelőnél kiokosodtam a vágott fenyőfák előnyeiből és hátrányaiból. A lucnak a legjobb az illata, ez a leggyorsabban cseperedő fajta és az ára is a legalacsonyabb, de fűtött szobában pár nap után hullani kezd. A következő lépcső az ezüstfenyő, amely illatos, a lucnál tartósabb és persze többe kerül. A nordmann az utóbbi évek slágere, mert tűleveleit nem dobja le, hanem rászáradnak.

Nincsenek méterre szóló árak

Nincsenek méterre szóló árak

Nincsenek méterre szóló árak


Az egyik termelő óva intett a barkácsáruházak és áruházláncok olcsó tömegárujától, mert „azok mélyhűtött fák és a meleg lakásban ripsz-ropsz elhagyják magukat”.

Nem méterre megy

Később a Tesco parkolójában az árus nem is érti, milyen mélyhűtött fáról kérdezgetem. Mérettől függetlenül az ezüstöket négyezerért, a nordmannokat 7000 forintért adják, az emberek meg viszik.

Méterárakban máshol sem kalkulálnak. Minőség/forintban számolunk – hallom egy árustól. A kinézett fára mond egy összeget, amiből kicsit lehet alkudni. Egy bő 2-2,5 méteres nordmannt 12-15 000 forint között adtak a pesti Lehel piacon, a budai Moszkva téren 14 ezret mondtak egy 2,5 méteres szép példányra.

Fenyőszállítás rendőrszemmel
Nem szabályos, ha kilóg az ajtón

Nem szabályos, ha kilóg az ajtón

Szabálytalan, ha kilóg az ajtón


A fenyőfa hazafuvarozására azok a szabályok vonatkoznak, mint bármilyen más rakományra a kocsiban.

A fa nem gátolhatja a vezetőt a kilátásban és a vezetésben, ezért az első ülésen vagy az ülések között nem szállítható.

A lomb a többi közlekedőt sem akadályozhatja, így nem takarhatja el a lámpákat vagy a rendszámot. Utóbbi jó láthatóságáról eleve kötelező gondoskodni. A karácsonyfa nem korlátozhatja az ajtók zárhatóságát, tehát szabálytalan kilógatni a nyitott csomagtérajtón.

A fa nem akadályozhatja a vezetést

A fa nem akadályozhatja a vezetést

A fa nem akadályozhatja a vezetést


Erre csak a nyitott rakfelületű autók (például a pickupok) esetében van lehetőség, amelyeknél a szokásos 40×40 centis, piros vagy piros-fehér csíkos táblával kell megjelölni a túlnyúló fát.

Személyautóval a tetőcsomagtartóra rögzítve a legbiztonságosabb a fuvar. A tetőre téve a fa 40-40 centiméterrel lóghat túl a kocsin hosszirányban, míg oldalra egyáltalán nem – mondta Ruszó László, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának munkatársa.

Gyanta a kárpitban

A fa megvásárlásakor máris hibáztam, mert csak spárgával kötötték össze, ami lecsúszott. Érdemes behálóztatni, így könnyebb berakni a kocsiba és kivenni is. A kárpitba ragadó gyantától megvéd egy takaró, kényelmesebb beborítani az ülést és a csomagteret, mint hadakozni a ragacs ellen kárpittisztítóval.

Többek között gyakorló családapák ötletei is jönnek a túloldalon


Aki – egyébként szabálytalanul – nyitott csomagtérajtós kombival vagy ferdehátúval viszi haza a fát, hagyja nyitva egy résnyire az ablakokat. Így a hátulról bejutó kipufogógázokat hígítja a friss levegő.

Legjobb: rögzítve, a tetőn

A tetőn van a legjobb helyen

A tetőn van a legjobb helyen

A tetőn van a legjobb helyen


A legjobb, ha nem szerencsétlenkedünk a fával az utastérben, hanem a tetőn vagy a tetőcsomagtartón elvisszük. A fát a csúcsával hátrafelé tegyük fel, a tönkje nézzen előre. Máskülönben a menetszél felfújja a koronáját és letörheti a fa ágait, aztán nincs mire aggatni a szaloncukrot.

Lehetőleg próbáljuk meg nekitámasztani a fa szárát a tetőcsomagtartó egy keresztrúdjának és mindenképp kössük le! Persze hasznosabb a törzsét rögzíteni, nem pedig az ágakkal próbálkozni.

Mi van, ha karistol?

Az általában 50 vagy 75 kilós megengedett tetőterhelésbe a csomagtartó súlya is beleszámít, de ezt a határt úgyis csak egy extrém méretű karácsonyfa haladná meg.

Belül is érdemes rögzíteni, de legalább kitámasztani

Belül is érdemes rögzíteni, de legalább kitámasztani

Belül is érdemes rögzíteni, kitámasztani


Állandó biztosítási szakértőnk szerint a karácsonyfával csak akkor tehetünk a casco-önrésznél nagyobb kárt az autónkban, ha egy fenyő mellé borítjuk árokba a kocsit, áttoljuk a fát a szélvédőn, esetleg az országházi óriásfenyő lecsúszik a vállunkról és ráesik. A fényezést azonban megkarcolhatja egy keménykedő ág, ezért a tetőre is tegyünk egy plédet vagy más rongyot a fa alá.

Olvasóink tippjei:

Apaarpi: Utánfutóval viszem haza, aminek megvan az az előnye, hogy az egész család fáit el tudom hozni egyszerre. Nálunk Tapolcán házhozszállítás is van, mármint a kereskedő beadja hozzánk hazafelé menet.

Rongy nélkül a tűlevél győz

Rongy nélkül a tűlevél győz

Rongy nélkül a tűlevél győz


S4tch: „Nekem van egy erre rendszeresített pokrócom. Kis fenyőt szoktam venni, a Corolla hátuljában lehajtott üléssel elfér. A gondot nem is a gyanta jelenti (az megmarad a pokrócban), inkább a pokrócból is kihulló tűlevelek. Az ülés alatt még mindig van a tavalyi adagból.

Holiday: Gyantafolt ellen: pléd, nylon, legrosszabb esetben kárpittisztító. Az utasülésre ne tegyük, mert balesetveszélyes. Használjuk a csomagtartót és a hátsó részt, egyébként tető. Amennyiben tetőcsomagtartó, akkor a törzs elvágott része nézzen menetirányba, így nem fogunk vitorlázni a fával. Kesztyű és valami nem túl elegáns ruha ajánlott a bepakoláshoz.

Mindig köttessük össze, a háló a legjobb, mert vagy betenni, vagy kivenni nem fogjuk tudni, ha szétnyílnak az ágak. Ne szállítsuk sokáig a befűtött utastérben, mert megmekken a fa és csúnya, ha felállítás után fél órával már pereg. A kipakolás után pedig igyunk meg egy borovickát. Úgy stílszerűen, ahogy a vezess.hu szokott autót tesztelni!:-))