Benzinár
Azt, hogy a benzin sokba kerül, már megszokhattuk. Sokan már követni sem tudják, éppen mennyit is kell fizetni egy liternyi állítólag vészesen fogyó szénhidrogén-származékért. Vagy nem is akarják, hiszen teljesen mindegy mennyibe kerül, muszáj megvenni, ha el akarnak jutni A-ból B-be. Azonban mára a takarékos, kis fogyasztású dízel autók vásárlóiból is valahogy ki kell passzírozni a pénzt, így a gázolaj ára is a benziné körül van, ha éppen nem drágább nála. Nehogy már ők jól járjanak.
Nem mellékesen a munka- és mezőgazdasági gépek döntő többsége is dízelüzemű, ezek vezetőinek pedig nem lehet elegánsan odavetni, hogy járjanak BKV-val. Mert akkor mindannyian éhen döglenénk. Azt pedig még a legsötétzöldebb, amúgy a belváros közepén lakó félnótás is tudja, hogy a kenyeret szállító autó is gázolajjal szalad, így ő is fizet az üzemanyagért. Idén várhatóan többet, mint eddig.
Szörnyen érdekelne, mi lenne az ország, sőt egész Európával, – Amerika ebből a szempontból nem érdekes, ott nem rabolják ki az autósokat – ha járgányaink hírtelen képesek lennének benzin helyett hígtrágyával működni? Másnap már lenne rá jogszabály, hogy a matéria otthon nem állítható elő és literjét zárjegyes palackban árulnák 327 forintért.
Objektív bűnösség
2008-tól a visszaeső gyorshajtók is felköthetik a gatyájukat. Ezentúl nem lesz kibúvó, ha az autó üzembentartója „nem emlékszik” ki vezette éppen az autóját, amikor az 230-cal zúgott át a városon. Mostantól nincs kibúvó, mindig az üzembentartó fizet, ha nem mondja meg, ki a vétkes. Bár kivétel ezúttal is akad, ha bizonyítottan nem deríthető ki a vétkes kiléte.
Nőnek a kiszabható bírságok is, ennek többé-kevésbé szabálytisztelő sofőrként még akár örülhetünk is. Minket továbbra sem fognak megkopasztani a rendőrök.
Lezárások, felújítások
2008-ban az előző évhez hasonlóan rengeteg út kap új aszfaltburkolatot. Sőt, a tervek szerint az idén végződött hároméves útfelújítási terv után jön a következő, amelynek keretében 2010-ig már a mostani 400 után további 700 kilométernyi út kap új aszfaltburkolatot.
Az erős késésben lévő négyes metró miatt a vele kapcsolatos lezárások is minden bizonnyal tovább tartanak majd. A Fővám téri állomás körüli galibák miatt a Szabadság híd októberre tervezett átadása is csúszhat.
Jó, hír – bár a fővárosi közlekedésen fikarcnyit sem változtat – hogy a Lánchíd után hamarosan az Erzsébet és a felújított Szabadság híd is esténként díszkivilágításban fog pompázni.
Kattintás után kiderül, hová tűnt az autópályamatrica, és hogy mi lenne, ha egy szép napon mindenki buszra szállna.
Oda a matrica
Persze fizetni továbbra is kell az autópálya-használatért, csak 2008-tól – már tavaly decemberben megkezdődött az átállás – nem kell a matricaragasztással, papírkupacok őrizgetésével foglalkozni. Ez nem is lenne baj, mi inkább az elektronikus ellenőrzés miatt aggódunk. Talán azért, mert eddig ahányszor ellenőrizték a matricánkat, mindig az ablakon lévő példányt vették górcső alá, egyszer pedig a telefonban lévő igazoló sms-t kellett megmutatni. Jó hír viszont, hogy a személyautósoknak nem kell többet fizetniük a sztrádákért.
Szintén ebben az évben startol a hazai sztrádákon a szépen hangzó, a megtett úttal arányos útdíj-fizetést. Elsőként a teherautók és buszok fizetnek majd a megtett úttal arányosan autópályadíjat. Az újítás szükségességét azzal magyarázzák, hogy így igazságos, hiszen aki csak néhány tíz kilométert tesz meg sztrádán, az miért fizessen annyit, mint aki az egész országot átszeli. Mi a fene nagy igazságosság mögött rafinált áremelést látunk, de majd meglátjuk. Ne legyen igazunk.
Dugódíj, parkolás
Az idei tervek között szerepel a kamionforgalom kitiltása a fővárosból. Ez már az év első negyedében megvalósulhat, bár a régóta várt M0-ás elkészülésére még a legjobb forgatókönyv szerint is az év végéig kell várni. Januártól a kamionok behajtási engedélyeinek ára is 800-ról, 5-60 ezer forintra emelkedhet.
A személyautósokat a parkolási díjak drasztikus emelésével próbálják távol tartani a belvárostól, de a dugódíj bevezetésével is kacérkodnak. Tudják, külföldön állítólag bevált, így nekünk is kell. Az, hogy a szinte hetente nyíló új irodaházakba hogyan járnak be dolgozni, illetve a szükséges parkolóhelyek töredékével sem rendelkező irodák környékén hogyan lehet parkolni, az mellékes.
Kollégám arra lenne kíváncsi, ha minden gonosz autós egy szép napon engedne a folytonos unszolásnak és buszra szállna, mekkora katasztrófa lenne a dologból. Érdemes lenne kipróbálni.
Addig is ha katasztrófára vágyunk, csupán egy nagyszabású futóversenyt kell megvárni, amiből biztosan jut nekünk idén is. Bár a Fővárosi Közgyűlés elsőre nem adta áldását hasonló őrületre, de hála a sportbarát főpolgármesterünknek mégis blokád alá vehetik a fővárost a futók, bringások, kutyások, vagy éppen a meleg kamionok. Még szerencse, hogy a traktoroknak tilos bejönniük.
Tömegközlekedés
A BKV-nál a szokásos évi áremelés – átlagosan 13 százalékra lehet számítani – mellett más apróságokkal is megkeverik az utasok megszokott mindennapjait. Például megszűnik a havibérlet, amelynek helyét átveszi az eddig is létező 30 napos változat. Állítólag így elkerülhetőek lesznek a hó eleji kilométeres sorok a pénztárakban, bár szerintünk egy négytagú család továbbra is a havi fizetés megérkezésekor tudja majd kifizetni a több tízezer forintra rúgó bérlethalmot.
Csak halkan jegyezzük meg, ha nem kézzel kéne kitölteni a napi áfás-számla mennyiséget, talán gyorsabban apadna a sor.
A nyugdíjas és tanuló bérlet 10, a 30 napos 12,2 százalékkal lesz drágább, míg a jegyek 17 százalékkal kerülnek majd többe. További változás, hogy a nyugdíjasok elbúcsúzhatnak a HÉV-re érvényes bérletüktől, az éjszakai járatokon pedig bérlettel, vagy feláras, 350 forintos jeggyel lehet majd utazni. A gyermeknevelési támogatásban részesülő szülők azonban örülhetnek, ha szeretik a kihívásokat, hamarosan havi 3250 forintos kismamabérlettel utazhatnak a BKV járművein.
Ja, és ha eddig illúzióik lettek volna a dologgal kapcsolatban, elárulom, lesz gáz- és villanyáremelés is. De ez már csak hab a tortán.