Aztán eljöttek az ünnepek, és végre hosszú idő után szabadságra mentem, Németország távoli felébe. És hova máshova is lehetne ellátogatni ilyenkor, mint egy autós múzeumba, amiből rengeteg van náluk. A közeli BMW hőstetteinek gyűjteményét már láttam, sokkal jobban érdekelt a stuttgarti Mercedes-Benz múzeum. Irány hát Stuttgart. A kemény mínuszok és a köd azt mondatták, inkább a Deutsches Bahn gyors és kényelmes ICE vonatát válasszam a fárasztó autózás helyett.
A túra a legfelső emeletről kezdődik, ahová legnagyobb szerencsénkre nem gyalog kell felcaplatnunk, hanem lift visz. Itt a nagy autólegendákat, azon belül is az úttörőket csodálhatjuk meg, az automobil feltalálásának kezdetét. Rögtön itt az első, egyhengeres motorral hajtott háromkerekű Benz Patent Motor Wagen 1886-ból, mely minden autók ősatyja. Kemény 1 literes motor, melynek segítségével 15 km/h a maximális sebesség, és nagyjából 8 km a hatótáv.
Pár hasonló, gyönyörű állapotban lévő, legalább 100 éves „motorizált személyes közlekedési jármű” után egy újabb emeletre érkezünk a futurisztikus épületben. Itt már az 1900-as évek elején készült első Mercedes, a 35 HP tekinthető meg, majd sorban az 1902-es 40 HP Mercedes-Simplex, és az 1904-es 60 HP Mercedes.
Igen, a HP valóban HorsePowert, azaz lóerőt jelent. Ezek az autók már elképesztő 80 km/órával is száguldottak, ami akkoriban nagyon nagy sebességnek számított. Kis kitérő következik egy fél szinttel lejjebb, ahol szállítójárműveket, leginkább buszokat és taxikat tekinthetünk meg.
Kitérőnk után egy teljesen más világba csöppenünk, ahol gyönyörködhetünk az évek múlásával egyre szebb, gyorsabb és drágább autócsodákban. Az egyik mellett nem tudok elmenni úgy, hogy ne csodálnám meg kívülről, belülről. Talán egy fél órát is eltöltök mellette, körbejárom, ismerkedem vele. Ez nem más, mint az 1930-ban gyártott Mercedes-Benz 500k Special Roadster. Egyszerűen CSODÁS!
Valószínűleg a múzeum tervezői is így gondolták, mert ezen hatalmas érzelmi feltöltés után a félemeleten újabb szállítóeszközök következnek, most azonban nem személyszállítók, hanem tankerek, trailerek, teherautók. Ezen kis kitérő közben leszek figyelmes egy érdekes szállítóeszközre, amely nem más, mint egy versenyautó hurcolására épített, egyszerűen csak Blue Wondernek becézett jármű. És mi más is lenne rajta, mint az 1955-ös 300 SLR.
A szállító és a versenyautó hátulról szinte egy és ugyanaz, versenyautó „versenyautó” hátán. Majd újabb gyönyörök forrása kerül az ember szeme elé. Szinte meg sem meri közelíteni Őket (igen, nagy Ő-vel, mert megérdemlik), olyan szépségesek. Sorban a legendás 300 SLR „Uhlenhaut Coupe”, 300 SL Coupe, 300 SL Roadster.
Az „Uhlenhaut Coupe” a Mercedes tesztközpontjának vezetője, egy bizonyos Rudolf Uhlenhaut után kapta nevét, aki akkoriban szolgálati gépjárműként használta ezt az autót.
Céges autó! 302 lóerővel, majd 300 km/órás végsebességgel. Értik?! Egy versenyautó. Manapság meg holmi 1.6-os 100 lóerős vacakokat vágnak az emberhez céges autó gyanánt! :)
A „gullwing” és társai után a celebritások autói következnek. 1926-os, Henschel & Sons repülőgépgyártó 24/100/140Hp Mercedes-Benz Roadstere, vagy a híres 230G aranyozott Pápamobil. De megtalálható Lady Diana 1991-es jobbkormányos 500SL-je is, melyet szegénynek az angolok nyomására vissza kellett adnia egy év múlva a Mercedesnek, mert hogy nézhet ki az, hogy egy angol – pláne a királyi családból – egy német autóval közlekedik.
Utunkat folytatva egy kis autótechnikai történelemkönyv lapjain lépkedhetünk tovább, ahol megismerkedhetünk a különböző technikai újításokkal, többek közt az első független kerékfelfüggesztéssel, a fatüzeléssel működő szállítójárművel, a gyűrődőzónával.
Itt található az első több mint 1.000.000 darabban eladott autó, a Mercedes-Benz 250CE is. Túránk vége felé a Silver Arrow, azaz Ezüstnyíl-csarnokba érünk, ahol a Mercedes legendás sportkocsi-kollekcióját járhatjuk körbe. Az 1900-as évek elején versenyző Daimler Phoenix versenyautótól, a 300SLR-en, az AMG túraautókon keresztül napjaink Formula-1-es versenyautójáig.
Itt sajnos a túra véget ért. Legalább olyan gyorsan elsuhant, mint a leggyorsabb Mercedes versenyutó. Kilépve az utolsó bemutatóteremből a Mercedes jövőkutatását és technikai fejlesztéseit tekinthetjük meg egy-két autó bemutatásán keresztül. Ha esetleg kedvet kaptunk egy saját Mercedes beszerzéséhez, akkor azt kifele menet meg is tehetjük. Természetesen csak és kizárólag a jelenlegi kínálatból válogatva. Én mindenesetre most már szeretnék Mercedest vezetni. Csak az a baj, hogy nem a mostani csodatechnikákkal telezsúfolt, minden vezetési élményt mellőző, steril autót. Nem! Én ezeket szeretném vezetni!
Cím: Mercedes-Benz Musem, Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart