Az autós a bűnbak

Gratulálunk mi is!
Személygépkocsik tüzelőanyag blabla...

Személygépkocsik tüzelőanyag blabla…

Személygépkocsik tüzelőanyag blabla…


A környezetszennyezés tudatosítása elsődleges szándéka az Európai Uniónak. Az autóknál maradva a flottafogyasztási irányelvek megszabásán túl ezért lóg kint minden márkakereskedésben kötelezően egy kiadvány a különböző autótípusok károsanyag-kibocsátásáról, ahogy a hirdetésekben és a prospektusokban is kötelező tájékoztatni az autóvásárlókat a CO2-emisszióról.

Belgium, Hollandia és Nagy-Britannia autószalonjaiban ugyanolyan energiahatékonysági diagramok jelentek meg, amiket mosógépeken vagy hűtőkön látunk. Az Európai Bizottság, tehát az Unió kormányának döntése értelmében 2008. december 31-re a gépjárműadók negyede alapul majd a CO2-emisszión és 2010 utolsó napjára ezt az arányt 50 százalékra kellene emelnie a tagországoknak.

Kis fogyasztás, csekély adó. Elvileg

Kis fogyasztás, kevesebb adó?

Kis fogyasztás, kevesebb adó?

Kis fogyasztás, kevesebb adó?


Alapelv, hogy minél kevesebb szén-dioxidot pufog ki az autónk, tehát minél kisebb a fogyasztása, annál kedvezőbb az adóteher. 2015-re a forgalomba helyezéskor bekaszált regadó egészen eltűnik, helyesebben átalakul CO2-alapú adófajtává.

Az idén év végi határidő már nincs olyan messze, ezért elsőként a Pénzügyminisztériumnál futottunk egy kört az ügyben. Válaszuk a következő: mivel a 2009-2010-es adószabályok előkészítés alatt állnak, ezért nem tudnak tájékoztatást adni róluk. Rendben, de ez az egész napirenden van egyáltalán? – próbálkoztunk tovább. Sajnos erről sem tudnak tájékoztatást adni, majd húsvét körül beszéljünk erről újra.

Kedvezmény csak a hibridekre

Környezetvédelmi szempontok alapján most csupán a hibridautókat és a villanymotoros gépkocsikat részesíti előnyben a magyar adórendszer, de velük igazán gáláns. Regisztrációs adójuk 190 000 Ft, függetlenül az autó hengerűrtartalmától vagy elektormos motor esetén annak teljesítményétől.

Ez azoknak kedvez igazán, akik a Lexus hibridjeit veszik. A 3000 köbcenti feletti benzinesek regadóján kerek hárommillió forintot fog évente néhány száz autóvásárló. Ez a 12 000 eurós kedvezmény Európa-szerte egyedülálló.

Talán lesz

Éljen a természet!

Éljen a természet!

Éljen a természet!


Pénzügyminisztériumi szinten nem beszéltek az adóreformról, más forrásból viszont úgy értesültünk, hogy igenis porondon van a kérdés. Ha minden jól megy, még nyár előtt életbe léphet valamilyen regadókedvezmény az alacsony károsanyag-kibocsátású autókra.

Forrásunk, egy jelentős autóimportőr menedzsere április elsejei bevezetést említett legjobb esetben, márpedig ehhez két héten belül meg kellene születnie a döntésnek (az adószabályok módosításai a kihirdetés utáni 45. napon lépnek életbe).

A csekély CO2-kibocsátású autók ügyében lobbizó vezérképviselet embere érzékelhető, több százezer forintos kedvezményt remél, ami ténylegesen a takarékosabb autók felé terelné a vásárlókat. Bár igaza volna!

Ezek szerint mégis van remény?


Bízzuk az autógyártókra?

Nagy kérdés, hogy konkrét technológia helyett nem hasznosabb-e bizonyos emissziós határokat megadni és az autógyártókra bízni, milyen megoldásokkal maradnak alatta. Ebben az esetben az adókedvezményt nem szabadna kizárólag a fogyasztástól függő szén-dioxid-értékekre alapozni.

Vegyünk egy részecskeszűrő nélküli dízelmotoros autót, amely a globális felmelegedést okozó CO2-ben valóban jó. De! Orvosi diploma nélkül is tudni lehet, hogy a korom régóta rákkeltő anyag hírében áll, míg a benzinesből ilyesmi egyáltalán nem jön ki.

Van megoldás, csak drága

Nem mindig az autósok a ludasok

Nem mindig az autósok a ludasok

Nem mindig az autósok a ludasok


A dízelek másik baja a nitrogén-oxid-emisszió, amiből egy dízel a benzinesek határértékének több mint háromszorosát eregetheti, teljesen törvényesen. Az NOx-ből földközeli ózon jön létre, ami súlyos légzési nehézségeket okoz a gyermekek, az idősek és az asztmás betegek körében.

Technikailag a szilárd részecskéket és a nitrogén-oxidokat sem gond fülön csípni, csak mindkettő pénzbe kerül, ezért az árra érzékeny, de a környezetszennyezésre fütyülő piacokon ez legtöbbször kimarad az eladott dízelekből. Az Euro 4 normát ma a dízelekkel sem gond betartani.

Regadó: teljes mentesség is van

0 károsanyag kibocsátás a cél? Íme!

0 károsanyag kibocsátás a cél? Íme!

0 károsanyag kibocsátás a cél? Íme!


Jó volna ott tartani, hogy a magyar adópolitika is honorálja a leszorított károsanyag-kibocsátású modelleket. Ott, ahol számos EU-tagország már most tart. Spanyolországban 120 g/km alatt bármely autó mentes a regisztrációs díjtól, de Hollandiában is kap 1600 eurós adókedvezményt a tulajdonosa.

Portugáliában rögtön 500 euróval csökken a sáp, ha az autó részecskeszűrős, míg Olaszországban 800 eurós állami dotációnak örülhet a takarékos autót választó. Ausztriában idén július elsejétől sújtják újabb adóval az autósokat, de a sógorok ökoadójából is jut 300 eurós kedvezmény az átlagosan maximum 4,5 litert fogyasztó, ezzel 120 g/kilométert kipufogó autóknak.

Mi az a CO2?
Tulajdonságok Olcsóbb lehet a takarékosabb 38
Kémiai képlet CO2
Moláris tömeg 44,01 g/mol
Megjelenés Színtelen, enyhén
szúrós szagú gáz
Sűrűség 1,98 kg/m3, gáz (298 K)
1600 kg/m3, szilárd
Olvadáspont -57 °C (216 K), nyomás alatt
Forráspont -78 °C (195 K), szublimál
Oldhatóság (vízben) 0,145 g/100 ml (25°C)
Savasság (pKa) 6,35 és 10,33
Dipólusmomentum nulla

Wikipédia: Szén-dioxid
Tipp! Európai Bizottság – A gépjárművek CO2-kibocsátásának csökkentése