A regisztrációs adó bevezetésével a magyar autónepperek jó része kishaszonjárművekre nyergelt a személyautókról.
Csoportokban indultak Amszterdam környékére, ahol a helyi szabadszellemű törvényalkotás pozitív hatásait kihasználva a kellemeset a hasznossal ötvözték. Itt lehetett jó áron mindenféle mikrobuszhoz és kisteherautóhoz hozzájutni, majd lábon vagy tréleren hazavinni, és utána rendes haszonnal továbbadni.
A váltásnak egyszerű magyarázata volt. Ezekre a kisteherautókra nem kellett regisztrációs adót fizetni, így sokkal olcsóbbak voltak és nem mellékesen az ügyintézési idő is töredéke volt egy személyautóénak. És így van ez ma is.
Mit hasznosíthat ebből egy átlagember, akinek esze ágában sincs milliós nagyságrendű regadót fizetni, viszont nem szeretne mikrobusszal járni? Két lehetősége van. Egy értelmes, és egy kevésbé értelmes. Egy pickup vagy egy bedobozolt, teherautónak vizsgáztatott személyautó.
Utóbbi Magyarországon nemigen jött divatba, és korlátozott használhatósága miatt magányszemélyként nem is
érdemes foglalkozni vele. Ezeket az autókat szigorúan megszabadítják a hátsó üléseiktől, sőt jellemzően be is lemezelik a hozzájuk tartozó ablakokat. További kötelező kellék a vezetőülés mögötti térelválasztó, ami még a kényelmes utazást is megakadályozhatja.
Két üléssel a családi felhasználás így kizárva, de legalább visszaigényelhetjük az áfát, és akár 1,4 millióért egy vadiúj „teherautóban” mereszthetjük a hátsónkat. Maradt tehát a pickup.
Életérzés
A pickup hivatalosan olyan jármű, amelynek „bruttó tömege 5 tonnánál kevesebb és belső tere magába foglal egy a vezető és az utasok szállítására szolgáló részt, illetve egy másikat, amely áru szállítására szolgál. Nem befolyásolja az osztályozást, ha az áruk szállítására kialakított platórészt gyári vagy utángyártott fedőelemmel burkolják” – áll az általános forgalmi adóról szóló törvényben.
Pickuppal nyomulni életérzés. Vagy bejön, vagy nem. De ne legyünk finnyásak, ha át akarjuk ejteni és ki akarjuk használni állam bácsit. Ez van, és kész. Elég nagy itthon a pickupválaszték, jellemzően japánokból áll. Szinte mindet merném ajánlani, megbízhatóak és strapabíróak, pont itthonra valók.
Forgalomba helyezésükkel egyelőre nem kell semmit trükközni, lehet két- vagy ötszemélyes, gond nélkül le tudjuk teherautónak vizsgáztatni. Másként nem is menne. Persze a növekvő kereslet miatt ez nem biztos, hogy így is marad. Több forrásból is úgy értesültünk, hogy már idén január 1-től megnehezítette volna a kormányzat az ilyen járművek forgalomba helyezését, de ez egyelőre elmaradt. Izgulni nem érdemes, állítólag meglesz ott is az ellenszer, csak egy kis platóhosszabbításra lesz szükség, és máris zsebünkben marad a regadó.
A pickupok kiválasztásával most nem foglalkozunk, azt mindenki tegye meg maga. Nézzük meg inkább, milyen további előnyökkel jár egy teherautó tartása, illetve mik a hátrányai, ha ilyennel nyomulunk az utcán.
Tudta, hogy csak 70-nel mehet és nem hajthat rá a Lánchídra? Részletek a túloldalon
Pozitívumok: leírható, elszámolható, használható
Itthon a pickupok szinte 100 százalékát cégnévre íratják, nem véletlenül. Persze lehet magányszemélyként is használni a teherautót, de úgy látszik, kevés az ilyen jól menő hobbisportoló mifelénk.
Itthon a platós járgányok népszerűsége kizárólag adózási és praktikus szempontokkal magyarázható. Mivel a pickup ugyanolyan teherautónak minősül, mint egy igazi áruszállító, így visszaigényelhető az áfája, majd ezek után minden létező költség, az alkatrészektől az üzemanyagon keresztül elszámolható, és le is amortizálható. Az EVA kivétel.
További lényeges előny a céges személyautókhoz képest, hogy nincs megnehezítve a személyes használat, adózási szempontból nem jár semmiféle hátulütővel, ha hétvégén belepakoljuk a családot és elmegyünk pecázni a tóra. Kockázatok és mellékhatások tekintetében forduljon könyvelőjéhez.
Hátulütők: sebesség, behajtani tilos
Hátulütőkből van néhány, de ezek inkább elméleti síkon zavaróak, mintsem a valós életben. Kezdjük mindjárt a
kötelező menetlevéllel. Ezt szeretik ellenőrizni a túlbuzgó rendőrök, és ennek hiányában jogosan meg is büntethetőek a pickuposok. A menetlevél kitöltése nagyjából 20 másodpercet vesz igénybe, csináljuk meg pontosan, akár céges, akár magánhasználatról van szó.
A többi negatívum mind a KRESZ szerinti teherautós besorolásból származik. Városon belül nincs nagy probléma, az idevágó szabályok szerint „a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni”. Magyarán amit a tábla enged, annyival szabad.
Lakott területen kívül bajban vagyunk. Itt 2500 kg megengedett legnagyobb össztömeg felett már csak 70-nel szabad menni 90 helyett, autópályán pedig csak 80-nal 130 km/óra helyett. Hogy mennyire szigorúak a rendőrök ebben a kérdésben, az valószínűleg csak rajtuk múlik, de a szabályok alapján büntethetnek.
Kevésbé ismert, de az is tény, hogy a párhuzamos közlekedés szabályai szerint egy 3,5 tonna alatti teherautóval csak a két külső sáv használható. Ennél több sáv esetén a szabályok szerint nem mehetünk beljebb, még csak nem is előzhetünk ott. Ez városon belül nem érvényes, ott simán döngethetünk legbelül is a Hungárián, feltéve hogy nem
akadályozzuk a mögöttes forgalmat.
Ha pickuppal rójuk az utakat, a „Tehergépkocsival behajtani tilos” tábla az, amire érdemes lehet odafigyelni. Itt is nagy a kavarodás, de a tévhitek ellenére ide NEM szabad behajtani. A KRESZ a 2500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsikkal tesz kivételt, a pickup nem ide tartozik, ha dobozos, ha nem. Ez a személyautóból átalakított teherautóknak engedmény.
Pickup vagy nem pickup?
A környezetvédőket leszámítva mi bátran ajánljuk mindenkinek a pickupokat, főleg ha a költségek elszámolására is van lehetőség egy saját vállalkozásban. A tiltásokkal óvatosan, de ha valakit megnyugtat, én eddig gondolkodás nélkül gyorsítottam 130-ig az autópályán és egy „Tehergépkocsival behajtani tilos” tábla sem akadályozott meg, hogy elérjem célomat. Persze lehet, hogy csak nekem volt szerencsém…