Nem a sörről nevezték el
Mielőtt Genfben az autószalonon megfürdik a csillogásban, a Nissan átmenetileg egy párizsi tévéstúdióba szállította a jövő városi autóját. A Pivo 2-ből a kettest gyorsabb értelmezni, ez ugyanis a tanulmányautó második generációját jelöli, az első 2005-ben jelent meg. A Pivo eredete nem a cseh sör szó, hanem az angol pivot, ami magyarul szögben elfordulást jelent és a különleges parkolási képességekre utal.
A bemutatón egy igen szemrevaló japán hölgy dobta fel a fotózást. Mielőtt a vakufény rázáporozott volna, odaugrott hozzá egy ember, afféle stylist lehetett, és megigazította a haját, a gallérját, esztétikusan keresztülvezette a modellen a biztonsági övet, aki mindezt megadóan viselte.
Bár ezt a tanulmányt a Nissan nem szériaautónak szánja, de a nagyvárosokban élő, munkájukban sikeres és mindenképp fiatal nőket célozná meg a gyár. Őket egy kocsi önmagában rendkívül hidegen hagyná, de közlekedni ők is akarnak, méghozzá a tömegközlekedéstől függetlenül és egy ilyen barátnak biztosan örülnének.
Mikrobi megnyugtat
A kocsi legfeltűnőbb eleme a műszerfalból kikandikáló robotfej, amely forog, villog, még hangot is ad – és nagyon hasonlít Mikrobira. Ügyel a hangulatunkra, a szem és a száj mozgásából illetve egymáshoz viszonyított helyzetéből négyféle lelkiállapotot képes felismerni.
Repertoárjába a harag, a meglepettség, az öröm és az álmosság tartozik, amit egy videokamerába vicsorogva majd vigyorogva én magam is kipróbáltam. Működik, nem kell rásegíteni színpadias gesztusokkal.
A LED-ekkel villogó szemű mitfahrer nemcsak érzékeli a hangulatváltozásainkat, de reagál is rájuk. Az alappélda egy békésen hazafelé kocsizó hölgy, akit alaposan felbőszít egy elé bevágó autós. Mielőtt mélyről jövő anyázással üldözné az agresszort, a robothang pihenőt javasol egy közeli étteremben.
A javaslat azon a tényen alapul, hogy a jó hangulatban vezetők kimutathatóan kevesebb balesetet okoznak, mint a feszültek. A kedélyes viszonyok érdekében a robotfej bólint, rázza a fejét, de még kacsintani is tud.
A technika is érdekes a túlodalon, mert a Pivo 2 majdnem ingyen üzemeltethető
Három embernek
RA, azaz a robotic agent a vezetést is segíti. Békés autókázás közben beszédesebb, stresszhelyzetben nem olyan szószátyár és a feszültség oldására összpontosít. Ő adagolja a navigációs rendszer információit, de képes „köszönj szépen a bácsinak” jellegű mutatványokra is, így bennünket is üdvözölt egy gépies hellóval.
Belül modern berendezésű irodára emlékeztet a Pivo II. Nem egy kispárnás, összebújós puha kuckó, hanem vajszínű bőrkárpitos high-tech kapszula. Óriási ablakai vannak, tökéletesen kilátni belőle és vezetés közben nem kell vesződni a sebességváltással. A tükrök helyett kamerák néznek hátrafelé a vezető helyett, aki középen ül. A többi utasnak mellette jut hely két oldalt.
Magától parkol
A villanyautó kerekei egymástól függetlenül elfordíthatók, és mivel képesek kifordulni a helyükből, ezért nem kell többé tolatni vele. A kocsi oldalra haladva becsúszik a járdával párhuzamos parkolóhelyre. A Pivót a legszűkebb parkolóhelyen is méltóságteljesen elhagyhatjuk, legfeljebb forgatunk valamennyit a kabinon és máris a szabad irányba mutat a kocsi orrán található ajtó.
Műszakilag nem az arcfelismerő program a nagy dobás, hanem a hajtáslánc, a mágikus robotfej csak látványosabb. A világoskék gömböcnek minden kerekében van egy-egy hajtó elektromotor, amelyek összesen 60 kilowatt teljesítményűek (lóerőben 82).
A kraft összesen 24 lítium-ion akkumulátorban rejtőzik, amelyek darabja körülbelül akkora, mint egy művészeti album vagy kisebb tepsi. Az akkumulátorok az otthoni konnektorból 20 percen belül feltölthetők 80 százalékosra, a teljes töltés hat órát vesz igénybe.
2010-ben villanyautó
A lítium-ionos akkutechnológiában a Nissan jól áll, a Hypermini volt az első szériaautó a világon ilyen teleppel. A Nissan 2010-ben sorozatgyártású villanyautót mutat be, amiben a Pivo II-vel elért eredmények nagyon sokat segítenek.
Jelenleg 125 km a hatótáv és 120 km/óra a Pivo II végsebessége. A fejlesztést vezető Masahiko Tabe nem tudott pontos gyorsulási adatot mondani, de körülnézett a teremben és biztosított bennünket arról, hogy a villanymotorok nyomatékával simán odaveri a benzines Note-ot vagy a Micrát. Pedig a koncepcióautó súlya 2 tonna.
Már csak repülni nem tud, amúgy tisztára olyan, mint a Jetson Család verdája: