Korosodó toyotások
1988-ban lett vége az Ascona-korszaknak
Megőszült a Corolla közönsége, ezért a váltás

Megőszült a Corolla közönsége, ezért a váltás

Megőszült a Corolla közönsége


Ha fejből kellene mondanom még egy annyira erős márkanevet, amilyen a hatodik generációjához közeledő Golf, akkor a Corolla volna az első. Ez a világ legnagyobb darabszámban eladott autója és 1966 óta viseli ezt a nevet.

Részben megmaradt

Európában a Toyota ennek ellenére feladta a bevált típusjelzést, mert zömében a deres halántékú generáció vett Corollát, amin a japánok változtatni akartak.

Az ifjabbaknak szól az Auris

Az ifjabbaknak szól az Auris

Az ifjabbaknak szól az Auris


A Toyota több dolgot tehetett. Meglépi azt, amit a Honda a nagyon új Civickel, de akkor bukja a konzervatív vásárlókat, tehát a törzskuncsaftokat. Csinálhattak volna azonos névvel egy modernebbre vett csapotthátút és egy régi vágású limuzint, de nem túl szerencsés azonos néven merőben különböző autókat egy családba kényszeríteni.

Plusz egy kampány kellett

Végül a Toyota kettészedte a kompakt autót és az Aurist igyekszik elegánsabb, újszerűbb autóként elsütni a fiatalabbaknak, nyugdíj előtt pedig továbbra is ott a Corolla, a középkorúakat és idősebbeket vonzó szedánként.

Audiból Volkswagen: az erősebb kutya-effektus
Daf 77 lett volna a 340-es Volvo

Daf 77 lett volna a 340-es Volvo

Daf 77 lett volna a 340-es Volvo


Amikor a hatalmas autógyár uralja a kisebbet, megesik hogy egy újdonság egészen más néven lép piacra, mint tervezői gondolták. A Talbot-Simca C28-ból végül Peugeot 309 lett a Talbot márka törlése után, a Daf 77 pedig 340-es Volvóként közismert, mert a hollandokat meg a svédek kebelezték be.

Az NSU-nál elkészült új autót a gazda Volkswagen K70 néven dobta piacra, mert jól jött neki egy középkategóriás modell. Az eredendően Audi Iltis terepjárót is Volkswagen Iltisként tiszteljük. Utóbbi esetben az Auditól Wolfsburgba, a konszern székhelyére távozó fővezér csapta a hóna alá a terepjárót, hogy mégse érkezzen üres kézzel.

Megkopott a termék és a név is

Megkopott a termék és a név is

Megkopott a termék és a név is


A névváltás sokakban összezagyválta az alsó középkategóriás Toyotákról élő képet, ráadásul a két autó piaci bevezetése gyakorlatilag egybeesett tavaly év elején. A névcserét később egy külön reklámkampánnyal igyekezett helyrehozni az importőr.

Ebben az Auris ismertségét a Corolla egyetlen vetélytársa szlogennel növelték, így helyezve el a nagyközönség fejében az autót. Egy év után kár volna a koncepcióváltás sikeréről ítélni, az Auris és a Corolla értékesítései rendben mennek itthon és külföldön is, de nem volnék meglepve, ha a Corolla modellnév sokszorosan túlélné az Aurist.

Ascona, Vectra, Insignia

Nehéz eldönteni, hogy pár évtized alatt egy autó neve önmagától is elkopik-e, vagy csak akkor, ha a termék maga veszít vonzerejéből. Az Opelnél a középkategóriában elfogyott a lendület, ezért a harmadik generációval együtt a Vectra elnevezés is távozik idén.

Lapozás után: amerikai álom, magyar módra: 120 hónap, 10% induló


Az Insignia a Vectránál sokkal jobb belső téri anyagminőséget és fejlettebb technikát ígér. Az Opel többek között a feláras összkerékhajtással igyekszik magasabbra tuszkolni középkategóriás autóját, ami 1988-ban, amikor a jövedelmezőségre még nem kellett ennyire ügyelni, simán elérhető volt az első Vectrához.

Fiat: gyors kihalás

Másodszor is Bravo, mert bevált és így olcsóbb

Másodszor is Bravo, mert bevált és így olcsóbb

Másodszor is Bravo, mert bevált és olcsóbb


A Fiatnál egészen kurta pályafutás jut egy-egy névnek. A gyakori névcsere biztosan nem a világraszóló siker jele, de nem mindig egyenlő a kudarccal sem. A Ritmóból csak 1978 és 1982 között 1,3 millió darab talált gazdára, mégis a Tipo követte, amelyet aztán a Bravo váltott, hogy hat kudarcos évre átadja a helyét a Stilónak. A Stilo után a Fiat nem akart csillagászati összeget elherdálni egy újabb név meghonosítására, ezért visszanyúlt a Bravóhoz, amiről tudjuk, hogy egy Astra-méretű olasz autót takar.

Míg a modellek jönnek-mennek, a márkanév lecserélésére évtizedenként is alig találni egy-egy példát. Legalábbis az autóiparban, mert a Goldstarból LG lett, a HVB bankból Unicredit, a Westelből T-Mobile és így tovább.

VAZ-Lada, Daewoo-Chevrolet

Chevy-emblémával jobban megy a Daewoo

Chevy-emblémával jobban megy a Daewoo

Chevy-emblémával jobban megy a Daewoo


A szocialista autóiparból a Moszkvics öltött divatosabb, az exportpiacokon jobban csengő nevet. Ez volt az Aleko, ahogy a Ladákat is csak külföldön hívták így, Oroszországban maradt a Zsiguli és a VAZ.

Bár a Saab vergődését és a 107 évet megért Oldsmobile csődjét látva a GM-nek nincs érzéke a márkák kezeléséhez, a legsikeresebb névcsere mégis hozzájuk köthető. Ők a Chevrolet-ből faragtak globális belépőmárkát a Daewoo-modellek felhasználásával 2004 őszén.

A Chevy az Egyesült Államok legnépszerűbb autómárkája (bár 2007-re beérte a Toyota), az ottani jólétet sugallja mindazoknak, akik 120 havi részletre visznek haza egy Aveót. Az amerikai álom vonzerejét ne becsüljük le! Mi hallottunk csalódott Daewoo-tulajokról, akik az arany csokornyakkendőre kívántak áttérni, de a koreai embléma lefeszegetésével bukhatták volna a rozsdagaranciát.