Suzukik, Skodák

Nem így megy a követeléskezelés
Nem így megy a követeléskezelés

Nem így megy a követeléskezelés

Nem így megy a követeléskezelés


Magyarországon 8-10 vállalkozás utazik hitellel terhelt autók visszavételében. Az egyik cég szakértője mesélt arról, hogyan zajlik mindez, milyen autókat vesznek vissza leggyakrabban és miért nem jó beleugrani 10 százalék/120 havi részletfizetési konstrukciókba.

A céget, amelynek nem írhatjuk le a nevét, legtöbbször nem biztosítási csalásban eltűnt modellek, hanem átlagautók visszavételével bízzák meg a hitel bedőlése után.

Az összetétel az újautó-eladásokat követi: „Leggyakrabban Suzukikért, Skodákért, Fiatokért és Daewookért megyünk ki” – árulta el forrásunk.

2-5 havi elmaradás után jön a behajtó

2-5 havi elmaradás után jön a behajtó

2-5 havi elmaradás után jön a behajtó


Emberi sorsok vannak minden ügylet mögött. Legtöbbször a munkahely elvesztése miatt maradnak el a részletek, de válás, haláleset vagy tartós betegség miatt is sokszor ugrik az autó. A bankok 2-5 havi elmaradás után adják ki az ügyeket a behajtócégnek, kivéve, ha az ügyfél hirtelen elérhetetlenné válik.

Ritka a balhé

Ilyenkor azonnal megy a megbízás a fedezet-visszaszármaztatással foglalkozóknak. A behajtócégnek a határidőn belül van mondjuk két hete mérlegelni, de a bankok az eredményességük alapján rangsorolják őket, heti jelentéseket várnak az ügyekről, ezért nincs sok teketóriázás.

Nincs szükség tettlegességre

Nincs szükség tettlegességre

A való életben nincs tettlegesség


Amikor a cég munkatársai kiszállnak az autókért, ritkán van balhé a tulajokkal. Attól még normális emberek maradnak, hogy megszorultak és kiderült, túl drága nekik egy új autó. „Néhány ember azt hiszi, hogy van pár fogdmegje és ettől övé a világ, de őket is meggyőzzük. Az átlagpolgár tudja, hogy úgyis őt hurcolják meg, ha ellenáll” – mondja forrásunk.

Szakértőnk úgy tapasztalja, hogy alapesetben az adósok baj nélkül átadják az autót, mert féltik a lakásukat a pertől. Mivel nincs bokszolás, az elhozást többnyire egy ember intézi, kivéve a Budapesttől távoli területeken. Ott rögtön ketten mennek ki, mert a kocsikat lábon viszik el, a trélert nem fizeti a bank.

Aki azt hiszi, hogy elég visszadnia az autót és minden meg van oldva, az fájdalmasan csalódni fog. Részletek a következő oldalon


Fizess, nem a kocsid kell!

Az ütőerő tehát nem szempont, a cégnél vannak 120 kilós behajtók, de 160 centisek is. Sokan felsőfokú végzettségűek, a munkatársak között a jó kommunikációs készség a lényeg. A bank célja ugyanis, hogy a számára jövedelmező hitelkonstrukció végigfusson. A behajtótól is azt várják, hogy próbálja törlesztésre bírni az ügyfelet és csak akkor vegye vissza az autót, ha ez nem sikerül.

Ez a baj: több a hitel az autó értékénél

Ez a baj: több a hitel az autó értékénél

Ez a baj: több a hitel az autó értékénél


A kocsival nem sokra megy a pénzintézet, mert a divatos 120 havi/10 százalék önerős konstrukciókkal az autó sosem fedezi a tartozást. Sokan akkor döbbennek meg saját ostobaságukon és felelőtlenségükön, amikor a három éve törlesztett autóról a bedőléskor derül ki, hogy még a kamatokból is mennyi van hátra, nemhogy a tőkéből.

Ugrik az autó, jön a per

Ekkorra az autó értékének közel fele elillant, a bank viszont jogszerűen követeli a teljes tartozást, várja a jussát. Egy rosszul kiválasztott hitelkonstrukcióval a kocsi kevesebbet ér az adósságnál, ezért polgári per indul az adós ellen a különbözet bevasalására. Ugrott az autó, és ott van még a per is.

Pár tízezer forintos díj jár egy lezárt ügyért

Pár tízezer forintos díj jár egy lezárt ügyért

Pár tízezres díj jár egy behajtásért


Az egészségesebb, 30-40 százalékos kezdőrészletű hitelek ma nem működnének itthon. A pénzintézetek tudják, hogy nem jó a 10% induló, de „a banki nagyfőnök akkor kapja meg a 20-30 milliós prémiumát, ha kihelyezi autóban a megszabott X milliárdot” – meséli a behajtó. Mindig lesz, aki bevállalja a kockázatos ügyleteket.

Nem hatott ki a Gyurcsány-csomag

Komolyabb összeg esetén a bank megbízhat egy adósságkezelő céget, hogy nézze már meg, „miért akar valaki luxusautót, ha lakótelepen lakik, ismerik-e egyáltalán a megadott munkahelyén” – mondja informátorunk, de az ügyfél személyes leellenőrzése ritka. Talán meglepő, de a cég forgalmát nem dobta meg a Gyurcsány-csomag, a megszorítások óta sem mennek ki több címre, mint mondjuk 5 éve.

Képeink illusztrációk!