Más Keleten, más Nyugaton
Átalakuló európai kínálatával a Nissan végleg kilépett olyan fontos kategóriákból, mint a kompakt egyterű vagy a középkategória, helyettük a szabadidő-autókra, a crossoverekre és a kiskocsikra koncentrálnak. Erről beszélgettünk Brian Carolinnal, aki a Nissan értékesítési és marketingtevékenységét irányító európai alelnöke. Jókor találkoztunk, mert mostanság a Nissan izgalmasabb márka, mint mondjuk 5-10 éve.
Mindeközben a modernebbre váltó Nissan épp maradi autóival arat Ukrajnában és Oroszországban. Keleten nem is a Tiidára, hanem az Almerára van óriási igény.
Észak-keleti szomszédunknál Almera Classic néven kapható az előd, dél-koreai gyártásból. A 107 lóerős 1,6-os benzinessel az ukránok és az oroszok is zabálják.
Ha választani kellene, hogy a Nissan a Qashqai vagy a Tiida irányába halad-e a jövőben, akkor mindenképp a friss irányvonal a cél – tudtuk meg Carolintól. A Qashqaiból az eredetileg tervezett évi 100 ezer helyett csak az EU-országokban 150 ezer fogyott egy év alatt.
Nehéz meccs a dzsipekkel
Akkora a sikere, hogy a gyártási kapacitást a harmadik műszak beindításával évi 200 ezerre emeli a Nissan angliai gyára.
Az 1,5 literes dízelváltozathoz épp egy fogyasztáscsökkentő csomagon dogoznak, amivel sikerül 140 g/km alá lenyomni a szén-dioxid-emisszióját.
Sikeres szabadidő-autóival a Nissannak így is nehéz meccs lesz betartani a flottaemissziós előírásokat, konkrétan lefaragni a fogyasztást. 2009-től átlagosan 140 g/km szén-dioxidot bocsáthatnak ki az EU-ban forgalmazott autók. Ha egy márka átlaga ennél magasabb, elvetemült pénzbüntetés fenyegeti a tervek szerint.
Jelenleg a Micrából és a Note-ból egyetlen benzines sincs a 140 g/km határ alatt. A terepjárók végképp rontják az arányt, köztük a 190-230 gramm közötti X-Traillel és a minimum 264 grammos Pathfinderrel. „Ezeknek a termékeknek azonban a saját kategóriájukon belül kell versenyképesnek lenniük” – érvel Carolin, amiben igaza van, de attól még le kell menni a most 160 gramm körüli átlagról 140-re.
Váltók, más szellemben
A Nissan üzemanyag-takarékossági stratégiája egészen más mint néhány európai márkáé. „A mi célunk nem maroknyi bajnok kiválasztása, szimbolikus határok alá leszorított CO2-szinttel. Többet ér, ha az évi 50-60 ezer dízel Micra emisszióját visszük lejjebb valamivel, mint ha kihozunk belőle egyetlen bajnokot.”
Carolin ezzel a Polo BlueMotionre, a SEAT Ibiza Ecomotive-ra és a készülő Fiesta ECOneticre utalhatott, amelyek szén-dioxid-emissziója 100 g/km alatti.
A Nissan a közeljövőben hosszabb váltóáttételezéssel mozdul el az alacsonyabb fogyasztás felé, ami olcsón hat és a meglévő modellekben is könnyen alkalmazható.
A Toyotához hasonlóan azért nem dobnak piacra fogyasztásra hangolt külön verziót, mert nem remélnek keresletet a pár decit spóroló, de több száz euróval drágább modellek iránt.