Az NKH végzi a vizsgálatot
Az új autók regadója nem változik

Az új autók regadója nem változik

Az új autók regadója nem változik


Hol volt, hol nem volt, egyszer csak bevezették a regisztrációs adót, amiből a kezdetekben ugyanannyit kellett fizetni a használt és az új autókra. Jött egy kis uniós tángálás, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) közbenjárása, majd bevezették az avultatást, ami nyújtott némi kedvezményt a korosodó járgányokra.

Ebben a módszerben is talált kivetnivalót az Európai Bizottság, mivel az kizárólag az autó életkora alapján döntött a fizetendő adó mennyiségéről, egyáltalán nem vette figyelembe a jármű egyedi állapotát.

Erre 2007 februárjától bevezettek egy kedvezőbb avultatási rendszert, bár ez még mindig csak a kor alapján számolt, és eltörölték azt a korlátozást, miszerint az 1996 előtt gyártott autók nem jöhetnek be az országba. Persze ezt szigorú feltételekhez és brutális regadóhoz kötötte a kormány.

Évente 25 ezer jön csak külföldről

Évente 25 ezer jön csak külföldről

Évente 25 ezer jön csak külföldről


Az évek múlásával persze folyamatosan kúsztak fel a regadó alaptételei, és csöndben a Wankel-motorra fizetendő összeget is megduplázták, miközben elhintették, hogy hamarosan megszűnik és átalakul majd a regadó. Volt egy regadó-visszafizetési akció is, de aki elő tudta teremteni a kívánt papírokat és élt a lehetőséggel, arra utána jó eséllyel rászállt az APEH. Dióhéjban ennyi az elmúlt közel 4 év története.

Április 1. – nem tréfa

Mostanra jutottunk el oda, hogy az állam bevezette az egyedi elbírálás lehetőséget, persze ebben sincs köszönet. Április 1-jétől lehetőség van a regadó egyedi elbírálására is, ha úgy érezzük, hogy a külföldről behozott autónk rosszabb állapotban van az átlagosnál. Az ügymenet bonyolult és nehézkes. Íme:

  1. Az NKH végzi a vizsgálatot

    Az NKH végzi a vizsgálatot

    Az NKH végzi a vizsgálatot


    Kimegyünk, megvesszük és valamilyen módon behozzuk az autót az országba.

  2. A szokásos módon elindítjuk az ügyintézést, a származási vizsgálatot, az eredetvizsgát és a műszaki vizsgát.
  3. Végül a regisztrációs adóadatlapon kiválasztjuk az egyedi elbírálást, és várunk és várunk, és közben lemegyünk Békéscsabára, és fizetünk és fizetünk.

 Egyszerűnek hangzik, de nem az. Több sebből is vérzik a törvénymódosítás – árulta el véleményét Fojt Attila, az MGOE titkára, akivel könnyű egyetérteni. Miért?

  • Az egyedi elbírálásra kizárólag egy helyen van lehetőség az országban (Békéscsabán), az import nagy részét lebonyolító Budapesttől az egyik legtávolabbi pontban. Ide drága az eljutás, vagy trélerrel, vagy szintén költséges ideiglenes rendszámokkal oldható csak meg az autó utaztatása.
  • Az elrendelt szakhatósági szemlére kizárólag az első műszaki vizsga után lehet majd menni, de utóbbira muszáj kipofozni az autót, ellenkező esetben nem engedik át. Így viszont eltűnnek azok a jelek, amikre hivatkoznánk a regisztrációs adó csökkentésénél.
  • Az ügyintézés indokolatlanul sokáig – akár 45 napig is – tart, ráadásul 45 ezer forintba kerül, amit kapásból elveszítünk, ha az Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nem találja jogosnak az igényünket. 

A regadó 90 százaléka megspórolható, elvileg. Folytatjuk ezt az igazi magyar sztorit a túloldalon


 Akkor most mi van?

Az állam tehát megadja a lehetőséget az ügyintézésre, de a gyakorlatban mégis a lehető legjobban megnehezíti azt. Elvégre nem lenne nagyon kifizetődő, ha minden külföldről behozott autóra engedményt kellene tenni. Persze próbálkozni azért így is érdemes, mert a legjobb esetben a regisztrációs adó akár 90 százalékát is megspórolhatjuk. Persze ez csak elméleti lehetőség, Fojt Attila szerint 20 százalék körüli engedményre érdemes számítani.

Nem mennek tömegesen Békéscsabára

Nem mennek tömegesen Békéscsabára

Nem mennek majd tömegesen Békéscsabára


Azt, hogy mikor és milyen állapotú autóval érdemes próbálkozni, nem könnyű eldönteni. Ok lehet erre az átlagosnál (évi 15 ezer kilométernél) nagyobb futásteljesítmény, a korábbi sérülések vagy a leromlott belső állapot.

Utóbbi kettőnél a bizonyítás egyszerűbb, a kilométeróra állását viszont hitelt érdemlően kell alátámasztani. Erre évjárattól függően a szervizkönyv alkalmas, netán egy taxisigazolvány, ha be mertünk egy ilyen autót vállalni.

Miután a bizonyítékokat csatolva benyújtottuk a fővámhivatalnak a kérelmet, be kell fizetnünk a 45 ezer forintos díjat, majd várni 15 napig. Ennyi idő alatt értesítik a békéscsabai szakhatóságot, ahonnan újabb 15 napon belülre kapunk egy időpontot, ahová szépen elkocsizunk, vagy rendszám híján jó pénzért elvitetjük az autót.

Nem olcsó a szállítás

Nem olcsó a szállítás

Nem olcsó a szállítás


A titkosított átvizsgálás után „bután” távozunk a helyszínről, majd újabb várakozás kezdődik. A szakhatóság újabb 15 nap alatt megszüli az állásfoglalást, amit elküld a békéscsabai fővámhivatalnak. Mi csak az ottani döntést követően, postán értesülhetünk majd az eredményről.

Ha jogosan éltünk a lehetőséggel, akkor a kifizetett 45 ezer forintos összeg visszajár, a ténylegesen kiszabott regadót pedig a postán vagy banki átutalással rendezzük. A befizetésről szóló eredeti okmányokat elvisszük, vagy a bátrabbak elpostázzák Békéscsabára, ahonnan levélben megkapjuk végre az igazolást, amivel mehetünk a rendszámot kiváltani. A procedúra így könnyedén eltarthat két hónapig is, több nap szabadságot is igényel, és a pozitív eredményben csak reménykedni lehet.

Megy az ügy az EU elé

Ha jogos az igény, akkor olcsóbb lesz a regadó

Ha jogos az igény, akkor olcsóbb lesz a regadó

Ha jogos az igény, akkor olcsóbb lesz a regadó


Az MGOE szerint, ha nem változtat belátható időn belül az egyedi elbírálás folyamatán a Pénzügyminisztérium, akkor az ügy megint az Európai Bizottság elé kerülhet.  Az autókereskedőket tömörítő szövetség szerint a mostani állapot erősen diszkriminatív, és ezzel sérti a tagállamok közötti kereskedelmet is.

Az Európai Unió ugyanis észszerű és könnyen alkalmazható megoldásokat ír elő, ami a mostanira a legnagyobb jóindulattal sem fogható rá. Persze a lehetőség legalább adott.