Szívatás 10 évig
Feltűnt már, hogy újra egyre több a fóliás autó? Mert jó másfél éve szabadabb a pálya ebben a témában, amiről nem mindig tudjuk, hogy mi vele a helyzet. Jelenleg a következő: ha a fóliás autónkat leintik a yardok, akkor csak két esetben szorongathat meg az egyenruhás. Első eset, ha a két első oldalablak tök sötét: a kilátás miatt a fólia a külső fény 70 százalékát át kell eressze. A második eset, ha sötét a hátsó szélvédő, viszont nincs jobb oldali tükör.
Ma már alig van jobb tükör nélküli kocsi, másrészt rendőr legyen a talpán, aki megmondja, hogy az oldalablak fóliája 70 vagy 50 százaléknyi fényt ereszt át, így igazán nincs már miért izgulni. (És hogy bő tíz évig mi volt az a nagy szívatás a fóliás autókkal? A honosításkor félrefordították az európai előírást.)
Vizsgán megmérhetik a fényáteresztést
A vizsga már más pálya, ott meg tudják mérni az üveg fényáteresztő tulajdonságát. És akár bukhat a jóhiszemű egyszeri ember is, aki ugyan szabályos fóliát tetetett fel, csak nem számolta bele, hogy a gyári üveg is színezett lehet.
Az autógyárak füstüvegei a beeső fény átlag 15-20 százalékát képesek felfogni, kivétel, amikor a hátsó üvegeket nem anyagában színezik, hanem fóliázzák. Ez az egyterűkön egyre gyakoribb, például az Opel Meriván. Ha a színezett üvegre ráfóliáznak, értelemszerűen sötétebb a végeredmény.
Nem hülyeség!
Viszont az autógyári rámozdulás is jelzi, hogy nem hülyeség az üvegfóliázás, ha ésszel történik. A fólia mögött kevésbé bántó a nyári napfény, a fóliás autó utastere kevésbé hevül fel, jobb a hőérzet, és nem utolsósorban a kárpitokat is védi a fakulástól. Főképp, ha jó minőségű a fólia, mert ebből is többféle van.
Jó tudni, nem csak a fólia sötétségétől függ, hogy mennyire képes meggátolni napsütésben az utastér felmelegedését. A fóliagyártók folyamatosan fejlesztenek, a legújabb fóliák alig színezetten is képesek a fényszűrésre. Létezik teljesen átlátszó, az UV sugárzást szűrő anyag, amely a gyártó által közzétett TÜV-mérés szerint 24,6 Celsius-fokos kinti hőmérséklet esetén, egy óra napon parkolás után 29,6 fokra engedi felmelegedni az utasteret. A fólia nélküli üvegekkel rendelkező azonos típusú autó utastere 38,2 fokra melegszik. Az UV-szűrés mellékhatásként az élő szervezetnek is előnyös.
Alapvetően minden fólia átlátszónak indul, a gyártástechnológia során kap színt, vagy festik, vagy fémgőzölik a műanyag felületet. A fóliásszakemberek szerint ez utóbbiak a kopásállóbbak. Nem elég azonban a profi fólia, a jó végeredményhez ügyes emberre is szükség van.
Kiszedett üvegek
A legalaposabb módszer a fóliázásra szánt üvegek kiszerelése, ezt csak akkor mellőzik, ha fennáll szerelés közben a kárpitok vagy az üveg sérülésének a veszélye, illetve ha nagyon hisztis a tulajdonos – sajnos sokszor okkal, mert a gyors munkában gyakorta elpattannak a bolhák, és néha az összeszereléskor is lehetnek zűrök. Még egy ok a kiszerelés ellen a ragasztott üveg.
Ha kiveszik az üvegeket, ha nem, a fólia felnyalása azonos módon indul. Az üvegeket alaposan lemossák, por és zsírmentessé teszik. A hanyag takarítás miatt fennmaradó kosz és zsírosság elrondítja a felrakott fóliát, rücskök és ragadni képtelen hólyagok csúfíthatják. A munkát, akár az autófényezést, teljesen pormentes helységben kell végezni, különben a fólia alá kerülő por a hiányos tisztítással azonos következményekkel jár.
Víz kell alá
A fóliát az üvegméretek alapján fóliavágógépen szabják jó pár centi ráhagyásával, amely a domború üvegeknél különösen fontos. A kivágott fóliadarabokat alulról megvilágított üvegasztalon szabják pontosan az üvegekre. Közvetlenül a felrakás előtt samponos vízzel locsolják az üvegeket, így illesztik fel a védőrétegétől már megszabadított fóliát.
A csúszós-vizes felületen a fóliát jól be lehet állítani, ráncosodás nélkül lehet arrébb tologatni. A fólia ragasztórétege akkor kezd tapadni, ha a vizet kinyomják alóla. A víztologatáshoz többféle profilos műanyag szerszámot használnak, amellyel az íves felületeken is alaposan ki tudják préselni a csúszkavizet a fólia és az üveg közül.
A víz teljes kiszorítása után az üvegek széleit 4-5 centi széles sávban leszárítják, nehogy visszagyűrődjön, például az ablak lehúzásakor. A felvitt vízmennyiség 1 százaléka ugyanis a fólia alatt marad. A teljes száradáshoz 1 hét szükséges, mire a víz a fólián át távozik a két réteg közül – így felrakás után 1-2 napig jobb nem húzogatni az üvegeket.
40 ezerből megvan
Fóliázáskor érdemes figyelni rá, hogy a kinézett műhely rendelkezzen a Közlekedési Felügyelet engedélyével, a fóliához tudjanak adni a szabványosságot bizonyító műbizonylatot. A mindig H betűvel kezdődő engedélyszámok közül a 65-re végződők a fényszűrő fóliákat jelölik, a 66 végűek a biztonságiakat.
Fóliáztatni most érdemes, mert még nem lendült be a szezon, és sok a kedvezményes lehetőség. Árban nincs igazán nagy eltérés a fóliázást vállalók között, inkább a színkínálatban. Egy átlagos középkategóriájú autó üvegeinek a fóliázása 20 000-40 000 forint közötti összeget igényel, a teljes fóliázás kábé három óra alatt megvan.
Hasonló összegbe kerül a megunt vagy használt autó vásárlásakor a nemszeretem fólia leszedése is. Bár emiatt nem érdemes műhelybe szaladni, tíz perc alatt lenyúzható a fólia, csak elő kell melegíteni hőpisztollyal és szakadás nélkül lehúzni – a jó minőségű nem fog elszakadni.