Autó a divat, nézd jól az utat
„Persze, mert te ki sem szállsz a légkondiból!” Időnként megkapom a magamét a családtól, arra utalva, hogy napjaim legnagyobb részét a légkondicionált tesztautókban és a fűtött-hűtött irodában töltöm. Valóban így van.
Középiskolásként a 64 ütemű tornagyakorlatok helyett a KRESZ-könyvet memorizálta a társaság, alig vártuk, hogy végre meglegyen a jogsi, a kismotor vagy az álom: egy saját autó, és ne kelljen többé várni a tömegközlekedésre.
Autóval járni kényelmes, örömteli, gyors, és megvan az az előnye, hogy a cipőnk sokáig kitart. Autózni persze drága, világméretekben nem fenntartható és környezetszennyező életforma.
Tokaszalonna
Csipegess csak, szentem!
És kicsit önpusztító is, mert az autózók mindennapjaiból többé-kevésbé kiszorul a mozgás, mi legalábbis ezt tapasztaljuk magunkon és környezetünkben. Észre sem vesszük, és a derekunk köré szalonna vastagodik, az integrált mentőövvel érkezik a tokakezdemény, amit szakállal lehet némileg leplezni.
A kényelemre rámegy az életünk, ha a busz után futást, az aluljárómászást és a megállóig gyaloglást nem pótoljuk sportolással.
Átérezve a mindig és mindenhová kocsival utazók veszélyeztetettségét, összegyűjtöttük az irodai munkát végző autósok fő rizikófaktorait.
Autózni jó, de egészségtelen
A nyavalyák nem különböznek a mozgásszegény életmóddal járó betegségektől. A legkézenfekvőbb veszélyfaktor az elhízás, ami növeli a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és a cukorbetegség (szövődményeként vakság, végtaglevágás, impotencia) előfordulását.
Traktorozni nehéz
Egy 85 kilós és 31 éves férfinak 1865 kalóriára van szüksége az alapanyagcseréhez, ennyiből tudja üzemeltetni a szerveit és fenntartani a testhőmérsékletét. Ehhez jön minden egyéb tevékenység energiafelvétele, mert a fekvéshez és az üléshez sem elég mélyet szippantani a levegőből.
Háztartásunk tápanyagtáblázata szerint a különféle járművek irányítása nem egyformán terheli meg az embereket. Egy tehergépkocsi-sofőr napi 2611 kalóriából megoldhatja a feladatot, egy traktoristának jóval nagyobb az energiaszükséglete: 4000 kalóriát éget el.
Úszás, futás, gyaloglás: bármi jó
Biciklin elégetünk akár 450 kalóriát is
A könyv az autószerelést a nehéz fizikai munkákhoz sorolja, ezért az aranykezű szakiknak 6714 kalóriát engedélyez. Ahhoz viszont, hogy elhajtsunk az irodáig és ott lenyomjuk a műszakot, még annyi energiára sincs szükségünk, mintha egész nap vezetnénk.
Elhízás ellen ezerszer jobb sportolni valamit, mert a mozgás öröm, szemben az étkezések megszigorításával. Egy óra úszással megszabadulhatunk óránként 550 kalóriától, a futás ötszáz kalóriát olvaszt le rólunk, a tenisz eredménye 400, a sétáé 150-250 kcal mínusz.
Edzés az autóban |
Áprilisi számában sajátságos testedzési módszerről ír az osztrák Autorevue. A szerző egy BMW 635d-ben végzi a napi átmozgató edzést a következőképpen. Emeljük fel egyenként ujjainkat a kormányról. Ismételjük 3-szor. A jobb lábat gázadással trenírozzuk: padlógáz, hét ismétlés. Automata váltós autókban a bal láb elsatnyulásának ellenszere a lábujjkörzés, végezzünk belőle 10-et az óramutató járásával megegyező irányba. A mellkas edzése satufékkel történik, a vérellátást a 6,3 másodperces 100-ra gyorsulás átélése javítja. |
És az utasok?
Utasnak lenni sem könnyű
Ne feledkezzünk meg az autóban a többiekről sem! A vezetőnél nagyobb megterhelés éri a hátsó utasokat, ha szűk a hely. Tartósan lefelé lógatott lábbal ugyanazok a veszélyek merülnek fel, mint távolsági buszon vagy repülőn.
A beszorított utazó vénáiban a minimális mozgás miatt lelassul a véráram, leválhat egy rög, ami eltömíthet létfontosságú ereket. Főként a viszértágulatban szenvedők, a dohányosok, a fogamzásgátlót szedő nők és a túlsúlyos emberek vannak trombózisveszélyben.
A rizikót súlyosbítja az izzadás és a kávéfogyasztás, mert sűrűbbé teszik a vért, ezért autózás közben döntsünk magunkba óránként fél liter folyadékot, és lehetőleg kényelmes pamutgúnyát és lapos sarkú dorkót viseljünk. Az ADAC német autóklub kétóránként 3 percnyi helybenfutást javasol, a pihenők során billenjünk át a sarkunkról a lábujjainkra és vissza, jöhetnek a térdhajlítások is.
Sokaság az utakon
Ennél csak többen leszünk az utakon
Rossz megoldás a keringésünket idegbeteg vezetési stílussal fokozni, bármennyire sokan vagyunk is az utakon. Aki eljátszik a gondolattal, hogy a fogyatkozó és elöregedő társadalmakban később több tere lesz közlekedni, az ne reméljen.
Az ADAC felmérése alapján még akkor sem csökken a forgalom, amikor a lakosság fogyni kezd. A jóléti társadalmakban az idősebbek egyre mobilabbak, jólétben élnek, ezért az apadó lélekszám ellenére is rendesen nő majd az utak terhelése a következő évtizedekben. Megtörhetetlen lesz az igény az egyéni mobilitás iránt, így marad az autózás és annak összes hátulütője is.