Autó a divat, nézd jól az utat

„Persze, mert te ki sem szállsz a légkondiból!” Időnként megkapom a magamét a családtól, arra utalva, hogy napjaim legnagyobb részét a légkondicionált tesztautókban és a fűtött-hűtött irodában töltöm. Valóban így van.

Középiskolásként a 64 ütemű tornagyakorlatok helyett a KRESZ-könyvet memorizálta a társaság, alig vártuk, hogy végre meglegyen a jogsi, a kismotor vagy az álom: egy saját autó, és ne kelljen többé várni a tömegközlekedésre.

Autóval járni kényelmes, örömteli, gyors, és megvan az az előnye, hogy a cipőnk sokáig kitart. Autózni persze drága, világméretekben nem fenntartható és környezetszennyező életforma.

Utasnak lenni sem könnyű


Tokaszalonna

Egyél szentem!

Egyél szentem!

Csipegess csak, szentem!

 

 

És kicsit önpusztító is, mert az autózók mindennapjaiból többé-kevésbé kiszorul a mozgás, mi legalábbis ezt tapasztaljuk magunkon és környezetünkben. Észre sem vesszük, és a derekunk köré szalonna vastagodik, az integrált mentőövvel érkezik a tokakezdemény, amit szakállal lehet némileg leplezni.

A kényelemre rámegy az életünk, ha a busz után futást, az aluljárómászást és a megállóig gyaloglást nem pótoljuk sportolással.

Átérezve a mindig és mindenhová kocsival utazók veszélyeztetettségét, összegyűjtöttük az irodai munkát végző autósok fő rizikófaktorait.

Autózni jó, de egészségtelen

Autózni jó, de egészségtelen

Autózni jó, de egészségtelen

 

 

A nyavalyák nem különböznek a mozgásszegény életmóddal járó betegségektől. A legkézenfekvőbb veszélyfaktor az elhízás, ami növeli a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és a cukorbetegség (szövődményeként vakság, végtaglevágás, impotencia) előfordulását.

Traktorozni nehéz

Egy 85 kilós és 31 éves férfinak 1865 kalóriára van szüksége az alapanyagcseréhez, ennyiből tudja üzemeltetni a szerveit és fenntartani a testhőmérsékletét. Ehhez jön minden egyéb tevékenység energiafelvétele, mert a fekvéshez és az üléshez sem elég mélyet szippantani a levegőből.

Háztartásunk tápanyagtáblázata szerint a különféle járművek irányítása nem egyformán terheli meg az embereket. Egy tehergépkocsi-sofőr napi 2611 kalóriából megoldhatja a feladatot, egy traktoristának jóval nagyobb az energiaszükséglete: 4000 kalóriát éget el.

Úszás, futás, gyaloglás: bármi jó

Biciklin elégetünk akár 450 kcalt is óránként

Biciklin elégetünk akár 450 kcalt is óránként

Biciklin elégetünk akár 450 kalóriát is

 

 

A könyv az autószerelést a nehéz fizikai munkákhoz sorolja, ezért az aranykezű szakiknak 6714 kalóriát engedélyez. Ahhoz viszont, hogy elhajtsunk az irodáig és ott lenyomjuk a műszakot, még annyi energiára sincs szükségünk, mintha egész nap vezetnénk.

Elhízás ellen ezerszer jobb sportolni valamit, mert a mozgás öröm, szemben az étkezések megszigorításával. Egy óra úszással megszabadulhatunk óránként 550 kalóriától, a futás ötszáz kalóriát olvaszt le rólunk, a tenisz eredménye 400, a sétáé 150-250 kcal mínusz.

Edzés az autóban

Áprilisi számában sajátságos testedzési módszerről ír az osztrák Autorevue. A szerző egy BMW 635d-ben végzi a napi átmozgató edzést a következőképpen. Emeljük fel egyenként ujjainkat a kormányról. Ismételjük 3-szor. A jobb lábat gázadással trenírozzuk: padlógáz, hét ismétlés.

Automata váltós autókban a bal láb elsatnyulásának ellenszere a lábujjkörzés, végezzünk belőle 10-et az óramutató járásával megegyező irányba. A mellkas edzése satufékkel történik, a vérellátást a 6,3 másodperces 100-ra gyorsulás átélése javítja.

És az utasok?

Utasnak lenni sem könnyű

Utasnak lenni sem könnyű

Utasnak lenni sem könnyű

 

 

Ne feledkezzünk meg az autóban a többiekről sem! A vezetőnél nagyobb megterhelés éri a hátsó utasokat, ha szűk a hely. Tartósan lefelé lógatott lábbal ugyanazok a veszélyek merülnek fel, mint távolsági buszon vagy repülőn.

A beszorított utazó vénáiban a minimális mozgás miatt lelassul a véráram, leválhat egy rög, ami eltömíthet létfontosságú ereket. Főként a viszértágulatban szenvedők, a dohányosok, a fogamzásgátlót szedő nők és a túlsúlyos emberek vannak trombózisveszélyben.

A rizikót súlyosbítja az izzadás és a kávéfogyasztás, mert sűrűbbé teszik a vért, ezért autózás közben döntsünk magunkba óránként fél liter folyadékot, és lehetőleg kényelmes pamutgúnyát és lapos sarkú dorkót viseljünk. Az ADAC német autóklub kétóránként 3 percnyi helybenfutást javasol, a pihenők során billenjünk át a sarkunkról a lábujjainkra és vissza, jöhetnek a térdhajlítások is.

Sokaság az utakon

Ennél csak többen leszünk az utakon

Ennél csak többen leszünk az utakon

Ennél csak többen leszünk az utakon

 

 

Rossz megoldás a keringésünket idegbeteg vezetési stílussal fokozni, bármennyire sokan vagyunk is az utakon. Aki eljátszik a gondolattal, hogy a fogyatkozó és elöregedő társadalmakban később több tere lesz közlekedni, az ne reméljen.

Az ADAC felmérése alapján még akkor sem csökken a forgalom, amikor a lakosság fogyni kezd. A jóléti társadalmakban az idősebbek egyre mobilabbak, jólétben élnek, ezért az apadó lélekszám ellenére is rendesen nő majd az utak terhelése a következő évtizedekben. Megtörhetetlen lesz az igény az egyéni mobilitás iránt, így marad az autózás és annak összes hátulütője is.