Ilyen tábla nem lesz
Sok balesetet okoznak a gyalogosok

Sok balesetet okoznak a gyalogosok

Sok balesetet okoznak a gyalogosok


Elavult a KRESZ. Ezt a nehezen észrevehető tényt állapították meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban, ahol mostanában egy átfogó, monstre KRESZ-módosításról beszélgetnek az emberek a folyosón.

Az 1975-ben megalkotott közlekedési szabályok mára sok esetben csak nehezen alkalmazhatóak, pl. akkor még nem igen létezett a pick-up, a SUV, vagy a quad kategória. Persze lehet, hogy addig lesz jó ezen járműkategóriák tulajdonosainak, amíg nem kerülnek be a nagy könyvbe.

A nagyjából húsz alkalommal átírt szabályrendszert a Népszabadság szerint 2009 első felében váltaná le az új KRESZ, amit 2-3 hét múlva kezdenek tárgyalni. Ha mindenki egyet ért vele, akkor mehet a nyelvészekhez, hogy az mindenki által könnyen értelmezhető legyen.  

160 helyett 110 az autópályán
 

Nem törlik el a sebességhatárt

Nem törlik el a sebességhatárt

Nem törlik el a sebességhatárt


Mi tehetünk róla – autósok -, hogy a közelgő KRESZ-módosítás pont ellenkező irányban módosítja majd a sebességhatárokat, mint azt sokan várjuk. Hiába vezette be néhol Ausztria kísérleti jelleggel a 160 km/órás sebességhatárt az autópályán, hiába tervezget Csehország és Szlovákia is hasonlót, itthon nem lesz ilyen. A szabályhozók szerint végtelenül egyszerű a magyarázat.

Az Európai Unió ugyanis még 2000-ben az un. Fehér könyvben kimondta, hogy 2010-ig felére kell csökkenteni a halálos balesetek számát. Nekünk 2015-ig van haladékunk, de ha ilyen tempóban haladunk, akkor szépen lassan az egész ország elhalálozik majd közlekedési balesetekben. Sajnos az utóbbi években a rendőrség minden erőfeszítése ellenére is nőtt a végzetes balesetek száma Magyarországon.

Ugyan az autópálya még mindig a legbiztonságosabb útkategória itthon, de a forszírozott tempó miatt itt a legnagyobb az esély rá, hogy végleg bedobjuk a törülközőt. Mert ugye az öv szorít, fojtogat, és minden hülyeséget kitalálunk azért, hogy ne kelljen azt használni. Az autósok közel 50 százaléka nem is használja, így nem csoda, hogy jelentős hányada otthagyja a fogát a balesetekben. Ausztriában feleannyian, Svájcban negyedannyian halnak meg a pályán, mint nálunk.

Az új KRESZ-ben ez már szabályos

Az új KRESZ-ben ez már szabályos

Az új KRESZ-ben ez már szabályos


A 130-as határt csökkenteni azért nem fogják – ezt betartatni sem lehetne – így más eszközhöz folyamodnak a törvényhozók. Mivel a balesetek nagy számban a relatív gyorshajtás miatt következnek be, – azaz nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedünk – az új KRESZ-ben esőben 110-re korlátozzák majd a maximális sebességet.

Autópályán kívül is kötelezően lassítanunk kell majd, autóúton 90-re, egyéb nem lakott területen pedig 70-re kell mérsékelni a tempót nedves útfelületen. Amúgy ezzel a módosítással kicsit ellentétes a legutolsó KRESZ-változás, amelyik több útszakaszon is 100-ra, 110-re emelte a sebességhatárt a korábbi 90 km/órás sebesség helyett.

Szintén az autópályákat érinti, hogy az ott közlekedő járműveknek emelkedőn is tudniuk kell majd tartani a minimum 60 km/órás sebességet, ami még mindig nevetségesen kevés, és szerintünk veszélyes is.


Az autósoknak üdvözítő viszont, hogy a KRESZ-tervezet állítólag felhatalmazást adna az útkezelőknek, hogy egyes útszakaszokon megtiltsák a kamionoknak az előzést. A néhol hosszú percekig is eltartó életre-halálra menő küzdelmek a torlódások mellett gyakran ráfutásos baleseteket is okoznak, és nem mellékesen rendkívül bosszantóak.
A gyalogosok védelmében
30 felett kell majd a bukó

30 felett kell majd a bukó

30 felett kell majd a bukó


Magyországon semmibe veszik a gyalogosakat, akik ezt azzal hálálják meg, hogy cserébe rendkívül sok balesetet okoznak. Azért, hogy a „puhatestűek” többet használják a jövőben a gyalogátkelőket, a közlekedési lámpával nem védett átkelők esetében a járműveknek 30 km/órára kell majd lassítaniuk 20 méterrel a zebra előtt.

A bringások is jól járnának a KRESZ-módosítással, mivel az engedélyezné a buszsáv használatát. Erre azért kíváncsiak vagyunk, mivel most a biciklis legnagyobb ellensége pont a buszvezető, aki általában tesz a szegény fémvázon ülő embertársaira. A bringásoknak viszont vigyázniuk kell majd, ha 30 felett tempóznak, mert efelett kötelező lesz a bukósisak használata.

Traffipaxok mindenütt

Kötelező lesz lassítani a zebra előtt

Kötelező lesz lassítani a zebra előtt

Kötelező lesz lassítani a zebra előtt


Nem függ szorosan össze a KRESZ-szel, de a végére hagytuk a mumust, azt amitől a legjobban rettegünk. A traffipaxot. Valószínűleg már jó párunkat sokkolt az a hír, miszerint nemsokára az önkormányzatok is kihelyezhetik majd saját sebességmérőiket. De ezt is lehet még fokozni.

Már többször felvetődött az ötlet, hogy az autópályákon a matricafigyelő kamerákat kellene alakítani sebességmérőkké, így az átlagsebesség mérésével is lehetne büntetni, ami nem hangzik túl biztatóan annak ellenére, hogy ellenezzük a gyorshajtást. Szerintünk lassan ez is beérik majd.

Száguldozni viszont tényleg nem szabad, és most májustól már nem is ajánlott. Ne feledjük, jön az objektív felelősség elve, ami már nem teszi lehetővé, hogy egy családtagunkra kenjük a gyorshajtást. A tulajdonos lesz keményen előszedve.