A legtöbben már biztos elképzeltük, milyen autót vennénk, ha szétvetne minket a pénz. Nagyot, erőset, sportosat, terepezőset, sőt nem is érnénk be egyetlen darabbal. Két-három autó legalább kellene, hogy saját igényeinket teljesen kiszolgálhassuk.
Mivel ez az optimális helyzet viszonylag ritkán fordul elő, sokkal értelmesebb azon elmélázni, hogy az adott keretet mire tudnánk a lehető legjobban felhasználni. Lássuk, mik a kereskedői tapasztalatok a férfi és női vásárlókról.
Azt a kis cukit kérem ott
– Helló, jó napot! Azt a kis cuki égszínkék autót szeretném, ami ott áll kint.
– Üdvözlöm. Sajnos az egy Nissan Micra, mi csak Toyotát árulunk. Segítsek megkeresni a tulajdonost?
A fenti párbeszéd jól tükrözi, mit szeretnének a nők valójában egy autótól. Legyen formás és legyen szép a színe. Esetleg legyen hatalmas, de a színe akkor is legyen szép. Mondjuk piros. Esetleg olyan, amin nem látszik a kosz.
A baráti körben lévő hölgyek nagyjából hasonló választ adtak, de érdekes, hogy többen is kiemelték: ők nem tipikus női vásárlók. Persze a formás karosszéria és a dögös piros szín az ő preferenciáik között is ott szerepelt, úgyhogy nagy különbség mégsem volt a válaszaik között.
Egyikőjük még a piaci értékvesztést is megemlítette mint szempontot, ami a vásárlók túlnyomó többségét egyáltalán nem érdekli. Így fordulhat elő az is, hogy egyesek még ma is spórolnak a légkondicionálón, allergiára vagy egyszerűen anyagi okokra hivatkozva. Pedig anélkül nehéz lesz továbbadni az autón.
Nagy autó, nagy tekintély
Sajnos ez a hiedelem még mindig ott motoszkál a fejekben, aminek jellemzően a férfiak próbálnak megfelelni autóválasztáskor. Ennek kicsit ellentmond az a kereskedői tapasztalat, miszerint a férfiak a racionális vásárlók, például az is érdekli őket, milyen várható szervizköltségek adódnak majd a későbbiekben. A nőket ez jellemzően egyáltalán nem hatja meg, mint ahogy a lóerők számától sem dobnak hátast.
Persze a szebbik nem képviselői is imádják a nagy kocsikat, de egy részük tart tőlük, mert nehéz vele manőverezni és parkolni a városban. Valószínűleg a hétvégén a Szentendrei úton 160 körül dudaszó kíséretében érkező BMW X5-ösben haladó kisasszony nem ebbe a kategóriába tartozik.
A lényeg, hogy a megalománia sokszor bajba sodorja az embereket, ha nem az agresszív közlekedési stílus miatt, akkor a havi törlesztő okozhat súlyos gondokat. Demeter Balázs – aki egy több márkát forgalmazó kereskedés értékesítési vezetője – szerint az emberek nagy része még mindig a 0 százalékos indulóval szeretne autót venni, havi 20 ezer forintos részlettel. Ilyet persze sehol sem találni, és a jövőben feltehetőleg megszüntetik az önerő nélküli vásárlás lehetőségét is, mivel az elmúlt öt évben ötszörösére szaporodtak a finanszírozási csalások.
Nem tudjuk, mit akarunk, de a nőket szeretjük
A biztonság másodlagos
A tapasztalat szerint még a kisgyermekes anyukáknál sem fő szempont az autó biztonsága, sokkal inkább a méret a lényeg, hogy elfér-e a gyerekülés és a babakocsi az autóban. A nagyobb családi autóknál már bíznak az emberek a biztonságban, kevésbé törődnek a lufik számával.
Ugyanígy a kényelmi extrákért is nehezen adunk pénzt, hacsak nem volt már olyan korábban, és nem ragaszkodunk hozzá feltétlenül. Jellemzően csak olyan extrákért vagyunk hajlandóak fizetni, aminek már korábban is élveztük a pozitív tulajdonságait.
Nem tudják, mit akarnak
Az értékesítők szerint az autóvásárlók nagyobb része nincs tisztában azzal, hogy mit is szeretne pontosan, így őket könnyen el lehet téríteni eredeti elképzelésüktől. Így csak az eladó képességétől függ, hogy mire beszéli rá a vevőt, na meg persze a pénztárcájától.
A dízel/benzin kérdés is az utóbbin szokott leginkább megbukni, bár a férfi vásárlók nagyobb része azért hosszasan elgondolkodik és bonyolult matematikai számításokba kezd, amiből a várható megtérülés időtartamát szeretné kiszámolni.
A kereskedésekbe betérő vásárlók nagyjából 10 százaléka köti az ebet a karóhoz, ők azok, akik határozott elképzeléssel érkeznek az értékesítőkhöz, és nem hagyják magukat semmire rábeszélni. Persze a másik 90 százalék nagy része is ezt állítja magáról.
Szeretjük a női értékesítőket
Ugyan az újautó-értékesítőknek csak elenyésző százaléka kerül ki a gyengébbik nem képviselői közül, a nők jellemzően jobb eredménnyel dolgoznak az átlagosnál. A betérő férfi nézelődők közül csak kevesen gondolják azt, hogy a női alkalmazottak nem értenek az autókhoz, a többiek nem kételkednek, vagy inkább nem is gondolkodnak ilyesmin. Ők egyszerűen szívesebben lépnek oda egy csinos hölgyhöz, aki valószínűleg nagyobb eséllyel is beszéli majd rá őket egy-egy pluszextra megvásárlására.
A nők érthetően fordítva vélekednek a témában, bár Sipos Mónika Peugeot-értékesítő szerint ők egymás között is képesek megtalálni a hangsúlyt. A női féltékenység szerinte a szalonban nem jellemző, míg a férfi eladók erről másként vélekednek. Egy családdal érkező férfi szerintük jobban teszi, ha egy férfit választ a szalonban.