A kölök nő, mint a répa, az eddig autózáshoz használt babahordozó miatt már járt nálunk a gyermekvédő liga egy aktivistája is, így nem halogathattuk tovább a cserét. A vásárlást megelőző éjszaka még kiokosítottam magam, megtanultam a kategóriákat, márkaneveket, típusokat, hogy másnap a boltban ne érezzem magam tök hülyének.
Szabványok
Április elsejétől egész Európában változtattak a gyermekülésekkel szemben támasztott követelményeken. Ezen túl az ECE 44/01-es és 44/02-es szabványnak megfelelő gyermekülések már nem használhatóak, ugyanis ezek kevésbé biztonságosak. Helyettük a 44/03-as, illetve 44/04-es jelzésű gyermekülések a kötelezőek.
Minden gyermekülésen kell lennie egy narancssárga címkének, amin a karikában lévő nagy E-betű és a mellette lévő szám jelöli a tesztet végző országot, (1-es Németország, 2-es Franciaország) az alatta lévő nyolcjegyű szám első két számjegye az érdekes, ebből derül ki, hogy szabványos ülésünk van-e. Ha 03, 04-gyel kezdődik nincs baj, ha 01, 02-vel, akkor cserélni kell. Azonban nem kell aggódni, ezeket az üléseket 13 évvel ezelőtt gyártották, így mostanában biztosan nem lehet velük üzletekben találkozni.
10:24
Nagy levegő, gyermek a kézben, kinyomtatott ADAC-tesztek a farzsebben, és hallgatólagos megállapodás, hogy az eladók előtt azért sem fogunk összeveszni. Belépünk az első szülők megkopasztására hivatott egységbe.
Az első sokk
Melyik legyen?
A kisdedet mindenféleképpen vigyük magunkkal, ha gyermekülés vásárlásra adjuk a fejünket. Hiába néztük ki a legkiválóbb teszteredményekkel büszkélkedő típust, ha a kicsi láthatóan – vagy hallhatóan – nem érzi benne jól magát, semmiféleképpen ne vegyük meg.
Egy menet közben irdatlan hangerővel szirénázó kölyök ugyanis hamar közveszélyes ámokfutót varázsolhat bármelyik szülőből, ami egyértelműen a biztonság rovására megy. Így pontozódott ki a világ egyik legbiztonságosabbnak tartott ülése is.
Már az első boltban alaposan kiképeznek minket, próbálnak lebeszélni az általunk favorizált kettő az egyben megoldásnak számító 0-18 kilogrammos kategóriáról, – ezt menetirányba és fordítva is be lehet szerelni – de itt még a pénzsóvár kalmárvérnek tudjuk be a dolgot és csak magunkban mosolygunk – persze, majd biztosan veszünk két darabot az aranyárban mért babacuccból.
Próbaülés
Az eladó türelmes, többé-kevésbé tudjuk is mit szeretnénk és hogy mennyi pénzt szánunk rá, mégis fejvesztve szaladgálunk a púposra pakolt polcok között. Néhány kiválasztottat az üzletben található autóülésbe is beszerel a roppant segítőkész és láthatóan felkészült eladó, és a babát is beleilleszthetjük bármelyikbe. Itt még jó játéknak tűnik.
A jó drága
Mivel az Isofix rögzítésű ülések jobb eredménnyel vették a teszteket, így első körben mi is ilyet néztünk ki. Aztán jött a rossz hír, ezek mind sokkal drágábbak, mint a biztonsági övre felfűzött társaik. A 30-40 ezres felárat nem tartottuk reálisnak, így ezek gyorsan kiestek a lehetséges darabok közül.
Isofix |
Egyszerű, mint egy pofon
Az Isofix az egész világon szabadalmaztatott gyermekülés-rögzítő rendszer fantázianeve. Legnagyobb előnye, hogy hülyebiztos, a sokszor agyonbonyolított, tízpontos szalaggyakorlatokhoz szükséges ügyességet feltételező biztonsági öves bekötésekkel szemben lehetetlen helytelenül becsatolni. A vezető melletti első és a hátsó ülések párnái között megbúvó, és a hátsó sorban gyakran fent is található fém rögzítőfülek stabilabban rögzítik az ülést és az övvel ellentétben balesetek során sem nyúlnak meg. Kár, hogy az isofixes ülések mocsok drágák. |
A móka még csak most kezdődik, a folytatásért kattintsanak bátran!
Fontos szempont volt, hogy ha autózás közben elnyomja az álom a kicsit, akkor mennyire és milyen bonyolult módszerrel lehet alvópózba állítani a babaülést. Ezt azért tatjuk fontosnak, mert szerencsére nem héliummal van tele a gyerek feje – bár néha praktikusabb lenne -, így ha elalszik, akkor lekonyul, előrebillen, lefittyen. Ezt pedig nézni is rossz. Ha eléggé megdönthető az ülés, akkor a poronty a fekvő pozícióhoz jobban hasonlító helyzetben álmodhat tovább a soha ki nem ürülő ciciről. A nyugodtan alvó kicsi pedig a szülő kedvence.
De azt is meg kell említeni, hogy a teszteken jól szereplő típusok egyike sem dönthető túl vízszintesre, ami nem lehet véletlen.
Burok
Gyors jegyzetkészítés, majd irány a második bolt. Itt sokáig bóklászunk, mire a boltban random szétszórt üléseket mind végignézzük. Én az igazán dögös Recaro üléseknél leragadok, már bele is képzelem a brummogó kölköt, amikor megérkezik a két lábon járó racionalitás és beledörgöli az orromat az árcédulába.
Visszatérek a földre és egy eladóhölgy segítségével kettőre redukáljuk a számításba jövő modellek számát. Nagy kár, hogy ő nem győzött meg a felkészültségéről, mert így továbbálltunk.
Harmadik bolt
Kitömött gyerek
Délután négy óra is elmúlt mire ide érünk. Választék és szakértő eladó itt is akad. Utóbbit megpróbáljuk kihozni a sodrából a hülyeségünkkel, de nem megy. Mindenre válaszol.
A gyermek már kezd türelmetlenkedni, pedig nemrég evett. Aztán az egyik próbánál vigyorogva nyakon hányja magát. Jut a matériából a tesztülésre is, így elterelő hadműveletbe kezdve egy felsőpolcos ülés felé mutogatok. Közben feleség eltünteti a nyomokat.
Levehető előlap
Manapság alig találni olyan gyermekülést, amelynek borítását kisebb-nagyobb harc árán ne tudnánk lefejteni a vázról, hogy a hasonló balesetek nyomait eltüntethessük. A legtöbb ülés bundája 30 fokos vízben kézzel mosható, de találtunk nehezen karbantartható bőrkárpittal bevont darabokat is. Ekkora baromságot…
A nyerő
Az itteni eladó is lefikázza az ide-oda forgatható kivitelt és ezt érvekkel is alátámasztja. Nem tehetünk mást, hiszünk neki, mert okosan beszél. Végül két üléssel kiszaladunk a parkolóba és belepróbáljuk őket a saját autóba is. Erre azért van szükség, mert így kiderül, mennyire macerás a bekötés és a különféle dőlésszögű autóülés, vagy a túl rövid biztonsági öv is okozhat meglepetést.
Persze igaza volt és a 0-18-as kategória valóban olyan, mint a négy évszakos gumi. Igazán nem jó semmire. Végre úgy fest, megvan az ideális ülés. Egy darabig ugyan még nem használhatjuk – a menetirányban utazásnak feltétele az önálló ücsörgés – de addig még megtartjuk a hátrafelé beszerelhető hordozót.
Célegyenesben
Ha végre a több ezredik kipróbált nyüves ülés után már eldöntöttük melyik is legyen, akkor jön a kisded anyja és kitalálja, hogy ebben a színben nem is tetszik neki, vagy a kicsi feneke bepállik a műszálas anyagtól, inkább keressünk másikat. Ilyenkor gondoljunk rá, mennyire szörnyű dolog félárván felnőni és ne üssük agyon azonnal.
A gyerekülések teherbírásuktól függően öt kategóriába sorolhatók: |
0 | 0-10 kg között | kb. 9 hónapos korig |
0+ | 0-13 kg között | kb. 15 hónapos korig |
I | 9-18 kg között | 9 hónapostól 4-5 éves korig |
II | 15-25 kg között | 3-7 éves kor között |
III | 22-36 kg között | 6-12 éves kor között |
Végül néhány tanács:
|