Autót az autógyárból?
Milyen egyszerű volna: irány Esztergom, kifizetünk egy Swiftet és máris a mehetünk a dolgunkra a szép új autóval. A dolog azonban nem így működik.
Az autógyárak ugyanis a a márkakereskedésekkel állnak kapcsolatban, itt kell kopogtatni. A Suzukinál az ügyfél jó esetben két hét alatt hozzájut az autójához, de gyári rendelés esetén náluk is előfordul két hónap.
Ha a határainkon belül működő márkának ennyi idő kell, akkor mennyit várunk a messzebb születő modellekre? Valamivel még többet.
Mire megy el 12 hét? |
Horváth Zoltán, a SEAT termékmenedzsere elmondja, miért három hónap alatt ér ide egy gyári rendelésű autó. Az ügyfél megrendelését a márkakereskedő továbbítja neki, aki ellenőrzi, hogy bizonyos felszerelések nem ütik-e egymást. Ő továbbítja a rendelést a SEAT-nak, ahol 5-6 héttel későbbre ütemezik be a gyártásba Szabó úr autóját.
Ennyi idő kell ahhoz, hogy az adott autó több ezer alkatrésze mind rendelkezésre álljon a kocsi tényleges legyártásához, ami 2-3 napig tart a végellenőrzéssel együtt. A kész autó körülbelül egy hetet vár a gyárudvaron, majd vasúton a központi átrakóhelyre viszik. Itt egy hét alatt átrakodják és tovább utazik hazánk felé. Esetünkben épp sehol nincs vasutassztrájk. Körülbelül 3-4 héttel a gyártás után az autó befut hazánkba. A maradék két hétben a Lagermax vagy a Hödlmayer telepén eltávolítják róla a gyári fóliázást és a védőviaszt, megtörténik a vizsgáztatás, a forgalombahelyezés és a kiszállítás a szalonba. Szabó úr várt 6 hetet a gyártási időpontra, 1 hét a gyártás, 3 hét a szállítás, újabb 2 hét a forgalombahelyezés: 12 hét után Szabó úr átveszi autóját. A folyamatból látható, hogy egy autó átadását nemigen lehet megsürgetni. |
Csúszik, mert sokan akarják ugyanazt
Előfordul, hogy egyszerre túl sokan választják ugyanazt a motort. A Volkswagen-konszernen belül most ez a helyzet a benzines turbós 1,4 TSI-vel, amelyért a SEAT-nál és a Volkswagennél is úgy kell sorba állni, mint régen.
A Fiatnál nem ilyen szűk a keresztmetszet az 1,4-es turbómotorral. A budaörsi szalonban nyolchetes szállítási határidőt ajánlottak egy gyárból rendelt Bravo T-Jetre.
A Fiat 500-zal más a helyzet. A félmilliónyi variációs lehetőség miatt ezt rogyásig konfigurálják a vevők, az egyedi ötszázasokra viszont várni kell, 12-16 hetet.
Kevés a motor, kevés az autó
A kereslet csillapítására bevált szokás jutalmazni azokat az értékesítőket, akik a legkeresettebb verzió helyett rábeszélik az ügyfeleket egy könnyebben hozzáférhetőre. Ez történt a CR-V modellváltásakor is, amikor a Honda a benzinesek eladását támogatta a nagyon kurrens dízelekkel szemben.
Megesik, hogy a típus önmagában hiánycikk, akkor aztán várhatunk doszt. Folytatjuk a túloldalon
Előfordul, hogy nem csupán a motorváltozat hiánycikk, hanem az egész autó. Kedvenc rendszergazdánk januárban fizetett be 1,8-as Lancerre, a fővárosi szalonban április közepére tették az autó érkezését. A leendő tulaj a három hónap elteltével is hiába vár az új kocsira: még az országban sincs, de állítólag már hajóra rakták.
A gyárnak nem érdeke késleltetni
Az átvételt az emberi tényező is lassítja. Az ügyfél által rendelt autó általában fontosabb a raktárra gyártottnál, de egy vasúti sztrájk természetesen megakasztja a folyamatot.
Nem beszélve azokról, akik kővel dobálják az autószállító vonatot, ezért a disztribúciós telepen karosszériaelemet kell cserélni vagy javítani-fényezni a nullkilométeres autón.
A gyárnak sosem érdeke várakoztatni az autót. Minél gyorsabban kibocsájtja és leszámlázza az importőrnek, annál jobb neki. Időnként mégis a gyár késlekedik, ha például a tolótető beszállítójához nem érkezik meg egy filléres kapcsoló, amitől nem készül el az egész autó.
Készpénzzel gyorsabb
A hitelügyintézés úgyszintén megnyújtja a procedúrát – említi Faludi Zsombor, az M6 márkakereskedés Kia-szalonvezetője. 1-2 hét is eltelhet pluszban, ha a pénzintézet kezest vagy még valamilyen igazolást kér.
A kápés vevők legjobb esetben egy hét után átvehetik autójukat, a hazai raktárkészletről 1-2 hét a szállítási idő, Zsolnából pedig maximum 12 hét alatt ér ide egy autó.
Mond még valami érdekeset: aki tőlük Kia Cee’det vesz, az általában Toyotában vagy Ford Focusban gondolkodott.
Minél drágább egy autó, annál ritkábban áll raktáron. Melyik kereskedő vagy importőr akar 8-15-20 millió forintot beleállítani egy autóba, amit később az üléskárpit színe vagy a hiányzó távolságtartó radar miatt nem tud eladni?
Ebből az következik, hogy a drágább autókra többet kell várni. A Toyota Budánál az európai gyártású modellek szállítására két hónapot ígértek gyári rendelés esetén, függetlenül attól, hogy Törökországból (Corolla Verso), Nagy-Britanniából (Avensis) vagy Franciaországból (Yaris) érkezik-e az autó. A nagyobb értékű, Japánból behajózott RAV4-re, a Priusra vagy a Land Cruiserekre viszont 3-4 havi várakozást helyezett kilátásba az értékesítő.