Nem volt könnyű dolga eddig a rendőrségnek, ha olyan valakin akarta bevasalni a büntetést, akit a gyorshajtás utáni pillanatban nem tudtak a helyszínen fülön csípni. A legegyszerűbb és leggyakoribb kibúvó az volt, hogy az elkövető
Tilosban parkolásért 30 ezer a bünti
Nem biztos, hogy megállítanak

Nem biztos, hogy megállítanak

Nem biztos, hogy megállítanak


egy megnevezni nem kívánt családtagra kente az esetet, ezzel szemben gyakorlatilag tehetetlen volt a rendőrség.

Ez a recept május 1-jétől – az objektív felelősség bevezetésétől – már nem érvényes. A kiskapu bezárult, valakinek mostantól mindenképpen fizetnie kell. És nem csak a gyorshajtásért. Ugyan a jogszabály megalkotásának legfőbb oka a legtöbb balesetet okozó gyorshajtás visszaszorítása, hat másik közlekedési vétség ellen is hatásosan alkalmazható. Ezek a következők:

  •     a vasúti átjárón való áthaladásra,
  •     a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire,
  •     a járművel történő megállásra és várakozásra,
  •     az autópálya leálló sávjának igénybevételére,
  •     a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra,
  •     a természet védelmére
    Motoron könnyű hibázni

    Motoron könnyű hibázni

    Motoron könnyű hibázni


Könnyen ugrik 100 ezer
 
Érdemes kicsit rágódni a büntetési tételeken. 100 ezer forintot ér egy piros lámpa, és háromszor ennyit, ha azt egy vasúti kereszteződésben hagytuk figyelmen kívül. Már az indokolatlan megállásért is hatjegyű a büntetés, és rendkívül durván megfizetünk, ha védett természeti területre tévedünk.

A gyorshajtásért járó büntetésekről itt található részletes táblázat. Itt viszonylag komoly ráhagyással dolgozik a jogszabály, de egy-kettőre komoly összeggel lehetünk szegényebbek, ha nem figyelünk a táblákra. Ne száguldozzunk, nem éri meg.

Borsos büntetésnél ugorhat a jogsi is

A jogszabályban felsorolt hét eset nem szabálysértési, hanem közigazgatási bírság hatálya alá esik, amely jóval magasabb büntetési tételeket engedélyez – tudtuk meg a D.A.S. Jogvédelmi Biztosítótól. Ez most 30-300 ezer forintig

A jogsi is ugorhat

A jogsi is ugorhat

A jogsi is ugorhat


terjed. Ezek a tételek jogszabály által rögzítettek, amelyektől nem lehet eltérni, sőt mérséklésnek sincs helye, ellentétben a szabálysértési eljárással.

Maga a közigazgatási bírság nem zárja ki a szabálysértési eljárást sem, így nem biztos, hogy egy borsos árú büntetéssel megússzuk a száguldozást, vagy az egyéb kihágásokat. Jó hír, hogy újabb pénzbüntetésre ilyenkor már nincs lehetőség, viszont könnyen megszabadulhatunk a jogosítványunktól, ha durván áthágtuk a szabályokat. 


Ha elkapnak, ha nem

Az új jogszabálynak hála mostantól mindenképpen fizet valaki. Két eset lehetséges: vagy az elkövető vagy az üzembentartó. Egyszerűbb a felelős megállapítása, ha kiveszik a forgalomból a szabályszegőt, mert ilyenkor egyértelmű a felállás. Az ellen indul a közigazgatási (esetleg a szabálysértési) eljárás, aki a volán mögött ül, ha ő az

A közigazgatási eljárásnál nem lehet alkudni

A közigazgatási eljárásnál nem lehet alkudni

A közigazgatási eljárásnál nem lehet alkudni


üzembentartó, ha nem. Utóbbi esetben lehet egy kis gubanc.

Ha valamilyen oknál fogva az elkövetőn nem lehet behajtani a bírságot, az automatikusan az üzembetartóra száll, aki így ártatlanul is kénytelen majd fizetni. Még nehezebb dolga lesz az üzembentartónak, ha utólag akarja majd bebizonyítani, hogy adott időben és helyen nem ő ült a kormánynál.

Nem kell fizetni, ha ellopták

Utólagos bizonyításnál egyetlen szomorú, de biztosan hatásos kibúvó létezik: az ha a közlekedési vétség előtt bejelentettük az autónk eltűnését. Ha az autótolvajok még ez előtt követik el a kihágást, akkor főhet majd a fejünk rendesen.

Ennél jóval életszerűbb esetek is vannak, amelyekre érdemes előre felkészülni. Ilyen az, amikor kölcsön adjuk az autónkat. A használat átengedéséről érdemes egy olyan, két tanú által aláírt okiratot készíteni, amely egyértelműen bizonyítja a vezető személyét, szerepel rajta az autó rendszáma, valamint az, hogy mennyi időre váltunk meg az

Fizetni kell ha kiszednek, ha nem

Fizetni kell ha kiszednek, ha nem

Fizetni kell ha kiszednek, ha nem


autótól. Ilyen bizonyító erejű okirat egyébként a fuvar- és a menetlevél is.

Az okiratot az értesítés utáni 8 napon belül kell elküldeni, és ebben az esetben az azon szereplő személy ellen indul meg az eljárás. A lehetőség sajnos ilyenkor is fennáll, hogy a vezetőn nem tudják behajtani a bírságot, így az ilyenkor megint az üzembentartóra száll vissza.

Ugyanez lesz a vége, ha az átadásról nem rendelkezünk bizonyító erejű okirattal. Ugyan van lehetőség ezt utólag is elkészíteni, de lássuk be, jóval nehezebb utólag rávenni valakit arra, hogy saját maga ellen valljon. A rendőrség ilyen ügyekben alkalmazhatja a szembesítést is a megnevezett elkövetővel szemben, de a D.A.S. szerint valószínűleg ez nem vezet majd eredményre, a rendőrség szerint pedig ezt a módszert csak elenyésző esetben vetik be. Magyarán az üzembentartó csúnyán ráfaraghat.

Nincs kibúvó 

Tilosban parkolásért 30 ezer a bünti

Tilosban parkolásért 30 ezer a bünti

Tilosban parkolásért 30 ezer a bünti


Jámbor István, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti osztályvezető-helyettese kérdésünkre elmondta, hogy az objektív felelősség bevezetésétől nem a jogosítványok tömeges begyűjtését várja a rendőrség, hanem inkább a közlekedési morál javulását.

Amennyiben a notórius gyorshajtók több, százezres nagyságrendű büntetést is begyűjtenek, talán előbb-utóbb maguktól is észhez térnek. Így hosszú távon van esély arra is, hogy tartósan csökkenjen a balesetek száma, amelyekben még mindig a gyorshajtás a listavezető.

Jámbor úr szerint ezek után olyan helyeken is számíthatunk mérésekre, ahol korábban nem, mivel eddig a megállításra is alkalmas helyszínek kiválasztására törekedtek a járőrök. Az egyszerűbb felelősségre vonás miatt, mostantól ez már nem cél.