Pórul járt alanyunk – a történet folyamán Adélként fogunk rá hivatkozni – sokat autózik, gyakran autópályán, ezért éves matricát vesz. Idén januárban is kifizetette az éves, immár elektronikus matricáért a 37.200 forintot, amiről számlát is kapott, és a jogosultság tudatában autózott szerte az országban.
Büntetés: akár 63.750 Ft
A történet attól hírértékű, hogy április végén büntetési csekk érkezett: díjfizetés nélkül vette igénybe a sztrádát. A büntetés 15.300 forint, ami 15 napon túl több mint a négyszeresére, 63.750-re ugrik.
Azonnal hívta az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ügyfélszolgálatát, mire fel a büntetés, hiszen éves matricája van! Az ügyfélszolgálatos kolléga az ellenőrző szelvény azonosítóját kérte, mely alapján meg is állapította, hogy éves matricának hitt szelvénye csak négynapos volt.
Adél alig látott a pipától, de arra hamar ráeszmélt, valaki átverte. Ekkor vette csak észre, hogy a számlán hiába szerepelt éves matrica és annak 37.200 forintos ára, az elektronikus matrica igazolószelvénye már csak négynapos vignettáról szólt.
A vonal végén a munkatárs széttárta a kezét: a számla a sztráda kezelőjénél akkor sem bizonyító erejű, ha a rendszám is szerepel rajta. Az autópályás ellenőrzőrendszer a bizonylat adatai alapján működik, ami ott van, az dönt. Ha az ügyfél a négynapos matrica ellenőrzőszelvényét írta alá, akkor sajnálják, de nem tudnak mit tenni.
Ez a lényeg, aláírta
Minden benzinkút az Állami Autópálya Kezelő Zrt. viszonteladója – vázolja a helyzetet már a mi kérdésünkre Winkler-Virág András, az ÁAK kommunikációs vezetője. A viszonteladók saját kasszarendszert használnak, ennek hibájával kapcsolatban az állami cég nem tud mit mondani.
Ebben a konkrét esetben az álláspontjuk ugyanaz, mint a temérdek rendszámelírásos ügyben: a bizonylaton nemcsak a rendszámot, de az összeget, a dátumot és az elektronikus matrica fajtáját is ellenőrizni kell. Ők azt garantálják, hogy nem különböznek a bizonylatra nyomtatott és az ellenőrzőrendszerbe továbbított adatok.
Mi ugyanezt tudjuk tanácsolni: nézzék meg, mit írnak alá! Mint ahogy bankkártyás vásárlásnál is megmutatják, milyen összeget emelnek le a számlánkról, és ezt határozott zöld gombnyomással el is kell ismernünk, ugyanígy a matricavásárláskor is körültekintően kell eljárnunk. Nem elég a rendszám ellenőrzése, az érvényesség időszakát is feltétlenül nézzük meg!
Adél története itt még nem ért véget, és felmerül a kérdés, hogyan különbözhet a számla és a matrica igazoló adata?
Egyáltalán hogyan lehetséges az, hogy a számla és az ellenőrzőszelvény adata eltérjen egymástól? A konkrét esetben az eladó terminálhibát említett, ami azért valószínű, mert a legtöbb olajtársaság ma már azonos rendszert használ számlázásra és matricaértékesítésre.
Nem kérik a teljes ellenőrzést
Saját tapasztalatunk a Moltól és a Shelltől van. Mindkét helyen ugyanaz a gép nyomtatja a blokkot és a matrica visszaigazolóját is. A legtöbb Shell-kútnál az autó rendszámát, a matrica típusát és kategóriáját a pénztárgép meg is mutatja, így vizuálisan hagyhatjuk jóvá.
Egy Mol-töltőállomáson más módszerrel találkoztunk: itt a PIN-kódot bekérő masinán kellett autónk rendszámára OK-t nyomni.
Viszont az utóbbi rendszer hibája, hogy elrejti előlünk a matrica érvényességi idejét, de az összes többi kúttársaságnál is érdemes a kinyomtatott papírt aláírás előtt alaposan áttanulmányozni, akármennyire is sietünk.
Adél végül jól járt, bár többször megjáratták az ügyfélszolgálat és a jogi osztály között a panaszát. Az érintett cég a teljes kártalanítás mellett döntött, az éves matrica árával együtt a büntetés összegét is belefoglalták a kárpótlásul adott vásárlási utalvány összegébe.
Mizéria: nemcsak a kutakon
A matricás mizéria nem korlátozódik a benzinkutakra. Ismerősünk Hegyeshalomnál egy bodegában vett 10 napos matricát. 200 kilométerrel arrébb vette észre, hogy a tíznaposról kapott blokkal, de csak négynapos matricával távozott a kasszától. Amikor a fiatalember legközelebb ugyanott járt, az eladó egy 4 napos e-vignettával kárpótolta őt a tévedésért.
Tényleg pórul járhat az autós, ha csupán a rendszámot ellenőrzi, amit a matricát értékesítő ember kér tőle. Mindig nézzük meg azt is, hogy mely időszakra érvényes és milyen kategóriájú e-matricáról kapunk bizonylatot!
Tehát csak akkor írjuk alá a dokumentumot, ha a rendszám, az időtartam, a kategória és a jogosultságért kifizetett összeg is stimmel. Mert az utólagos reklamáció időigényes és nem is mindig végződik jól.
Olvasói levél:
Tisztelt Cím!
Az imént olvastam az e-matricás cikket. A párommal januárban hasonló eset történt. Január 2-án, hajnali 5 óra 15 perckor az M7-es szabadbattyáni lejárójánál vett – vagyis azt hitte – 1 havi matricát, az éveset január 23-án kapta meg a cégtől. De mert Kajászón dolgozik, addig is járnia kellett munkába, ami matrica nélkül nem megy. Lényeg, hogy január 15-én kaptuk az első felszólító levelet, csekk kíséretében, hogy jogtalanul használta a pályát. Na, irány az ügyfélszolgálat. De először megkerestük az igazoló szelvényt, hogy igenis megvette a havi jegyet. Megtaláltuk, hurrá – gondoltuk – megoldódott a dolog. Én felhívtam az ügyfélszolgálatot, ahol lehervasztották a mosolyt az arcomról, mert közölték, nekem nem a vevő példányát adták oda a benzinkíton, hanem az eladó példányát, s nem szerepel ezen az a 20 jegyű azonosító, amivel igazolhatom a vételt. Mindezt teljesen elutasító, minden segítőkészséget mellőző hangnemben. Párom megkereste a Fehérvári Ügyfélszolgálati irodájukat, ott már kicsit segítőkészebbek voltak, de a lényeg nem változott, ha a benzínkút nem adja ki a vevői példányomat, fizethetem a bűntetést. Másnap hazafele párom bement a benzinkútra, ahol persze semmit nem találtak január 1-2. napjáról, főleg nem bizonylatokat. Ez is roppant érdekes volt. A lényeg, hogy a létező minden ismerősünket, ismerős ismerősét, s végül is jól sült el, mert a benzinkút fenntartóját is folyamatosan bombáztam levelekkel, s kiderült, hogy technikai okok miatt nem tudtak megfelelő példányt adni. Tehát minden birságunkat törölték. Ugyanis időközben összesen 15 db büntető levelet, s vele – darabonként – 15600.- Ft-os csekket kellett volna befizetnünk. Az első kettőt fel is adtam, mert a fenyegetés ugye természetesen benne van a levélben, s ha határidőre nem fizeti ki a páciens a 15000.- Ft-ot, befizetheti 60000.- Ft-os büntetést. S miután közölték, hogy technikai malőr miatt történt minden a befizetett 2 büntetést visszaküldték. Szóval mi is megjártuk a poklokat, minden túlzás nélkül. Minden iratot elraktam. Egészen vastag dosszié lett belőle. Nem tudom, hogy mi a megoldás mindezekre, de ez az eljárási mód nagyon durva. Mint kiderült időközben, rengeteg ilyen ügye van a Pályakezelő Zrt-nek.
Tisztelettel: Sz. B-né