Direktszűrő, az a tuti?
A kezdő autótuning harmadik lépése a matricák felhelyezése és a fémutánzatú taposószőnyeg berakása után a sportlégszűrő-vásárlás. Lehetőleg az úgynevezett direktszűrőé, azé a kúp alakú, krómmal díszített csodáé, ami mindenkinek feltűnik, ha felnyitod a motorháztetőt.
Utána, ha ilyennel bemész egy márkaszervizbe, rögtön a garancia elvesztéséről magyaráznak a munkafelvevők, ha pedig megkérdezel egy kiműveltebb autós elmét, ő is rögtön elkezd okfejteni, hogy a gyárak mérnökei mennyire kidekázzák a szívási ellenállás és a kipufogó-rendszer fojtása közötti egyensúlyt, nehogy beégjenek a szelepek és a többi.
Mindezek után az ember arra gondol, hogy ki sem nyitja a motorháztetőt, nehogy valami nagyon kitalált, de eddig rejtve maradt dolgot megrontson a kocsiban. De valóban ennyire parázni kell a dolgon? Akkor miért van a legprofibb tuningkocsikban is sportlégszűrő, meg persze a versenyautókban is?
Papír helyett olaj
A kajáról sem tudjuk, hogy milyen igazán, amíg csak mesélnek róla, tehát megrendeltem egy sportlégszűrőt a neten és autószerelő barátommal kicseréltettem a gyárit. Úgynevezett betétszűrőt vettem, tehát olyat, amely bepasszol a gyári helyére. Előnye az egyszerű csere, meg még más is.
A szűrő egy vékony fémhálóból és textilből áll, ez a textil tartja meg a szűrőolajat, mert itt a gyárilag beszerelt száraz papírszűrőkkel ellentétben nem maga az anyag, hanem az olaj szűri a levegőt. (Nemcsak textiles szűrők készülnek, gyártanak szivacsszerű anyagból készült szűrőt is, ez jobban néz ki).
Bonyolult a direkt-, egyszerűbb a betétszűrő
Szóval a csere egyszerű volt. Nem lett volna az, ha direktszűrőt vásárolok. Az autók többségének már nyakatekert a szívóoldala, ezért a direktszűrő felszereléséhez a felét le kell bontani (többek között az eredeti légszűrőházat is ki kell hajítani), és akkor lehet felszerelni a direktszűrőt.
Több típusnál ennél is bonyolultabb az ügy, mert kell valami közdarab a felillesztéshez. Még macerásabb, ha a légtömegmérő a kidobandó légszűrőházzal egybe szerelt, valahogy meg kell oldani, hogy ez a fontos szenzor ott maradjon a szívóoldalon.
Ha ez is megvan, akkor sem biztos a siker, mert a direktszűrő a motortérből szívja a levegőt, ahol meleg van. A meleg levegőből kevesebb oxigén jut a hengerekbe, tehát csökken a teljesítmény.
A direktszűrőt minél közelebb kell tenni a motortér levegőbeömlőihez (például a hűtőrácshoz), szokás csövön át friss levegőt vezetni a szűrőhöz (a lökhárítórésből, vagy a régi Merci W124-en megismert sárvédő kopoltyútól). És vigyázni kell rá, hogy esőben a tócsákból ne kaphasson töményen vizet a szűrő. Van ugyan autó, amibe a direktszűrőt is egyszerű betenni, főleg a típusra szabott beszerelőkészlettel, de a betétszűrő mindig egyszerűbb és nincs kockázat.
Betétszűrő: működik!
Szóval a kockázat miatt vettem betétszűrőt. Ha nem tetszik a végeredmény, akkor csak egy tízest dobtam ki (és kevés időm ment rá). Tehát csere megvan, motorháztető lecsuk, motor beindít, műhelyből kitolat, utcára kifordul, majd ?lépj a gázra, mint egy chicagói kutya?!
A hatás olyan, mint amikor felszereltem a kétsoros kipufogót az egységre! A gázpedálra érzékenyebb a motor és rugalmasabb is lett, gáztaposásra rögtön lép. Egy 2,7 literes benzines hathengeresről van szó, ahol lehetett bőven szívási veszteség. Persze a sportszűrőtől nem gyorsulom le az utca fenegyerekének az AMG-jét, de jobb így járni a kocsival.
Két liter mínusz
Na mindegy. Tehát megvolt a heti játékom, gondoltam. Majd a kongó tank miatt irány a kút, akkor már kiszámoltam a fogyasztást is. Két lityivel kevesebb lett! Tizennégyről tizenkettőre! Biztos országutaztam is, de nem. A következő meg az az utáni tankolásnál rendre a korábbinál jó másfél literrel kevesebbet fogyasztott a gépezet.
Meg is tartotta a jó szokását azóta is. Bár a gyártók borzasztó magas tisztítási periódusokat adnak meg a sportlégszűrőkre (például 50 000 km), úgy gondoltam, hogy hálából jóval előtte kitisztíttatom. Merthogy a sportlégszűrők örök darabok, nem kidobni kell őket, mint a papírszűrőket, elég kitisztítani és újraolajozni, esetleg kifújni nagynyomású levegővel. A tisztítást otthon is meg lehet csinálni spray-kiszerelésű tisztító folyadékkal és szintén spray-be töltött szűrőolajjal. 5-10 ezer forintos tétel, de sokáig elég.
Eddig 9000 km-t mentem a betétszűrő beszerelése óta a BMW 325e-vel. Amikor kiszedtük a szűrőt, alig volt rajta koszolódás, tényleg bírja. Gondolom a direktszűrő a szabadabb helyzete miatt talán gyorsabban piszkolódik, majd kipróbálom azt is. Mert ilyen a tuning, ha egyszer bejött, akkor folytatni kell.