„Ha második vagy, te vagy az első, aki veszít.” – Ayrton Senna
A pilóták
De izgi

De izgi

Jaj, de izgi lesz :)


Az első perctől kezdve tudtam, hogy a Hungaroringen rendezett Formula BMW tesztnapon nem a jövő nagy tehetségeit keresik, de én mégis bedőltem az illúziónak. A körülmények teljesen elhitették velem, hogy professzionális racedriver vagyok, illetve a nap végére majd azzá válok.

Az utolsó csavarig minden tökéletes volt ahhoz, hogy ezt higgyem. Még az sem zavart, hogy a visszaváltásoknál javasolt gáz-fék-kuplung adagolás szerintem kivitelezhetetlen. Tudom, mi az az ideális ív, tudom, mi a sárga zászló. Az autók ugyan „csak” 140 lóerősek, de az F1-es autók kiköpött másai, de ami a lényeg: 4 másodperc alatt vannak 100-on! Szóval ide azt a versenyautót!

Tesztnap

Visszaültünk az iskolapadba

Visszaültünk az iskolapadba

Visszaültünk az iskolapadba


Szóval a lényeg az, hogy a BMW elképesztően büszke magára (persze jogosan). Egyrészt a Forma-1-ben évről-évre, egyre jobban parádéznak és az elmúlt hétvégén a csúcsra is felértek. Másrészt a jövő nagy tehetségeit is példásan szűrik ki a Formula BMW-sorozatnak köszönhetően.

Tekintve, hogy nem egy irigy népség, büszkeségük tárgyát velünk is megosztották. Egy teljes napig én is a precíz gépezet része lettem. Persze ha nagyon le akarnám egyszerűsíteni, mindössze 3×30 percig ültem a versenyautóban, de az felejthetetlen volt.

Ismerkedés

Don't push like hell!

Don’t push like hell!

Don’t pushing like hell!


Megadták a módját, mindenki kapott saját versenygúnyát. Cipőtöl a sisakig minden megvolt, legalább a képeken is jól mutattunk. Majd egy rövid bevezető során megérttették velünk: a cél az, hogy mindenki jól érezze magát. Ha lehet, ne fékezzünk fél kerékkel a füvön, mert az azt követő biztosra vehető becsapódás káros az egészségre. Ha ránk szólnak a rádión, akkor ajánlatos megfogadni a tanácsokat.

Persze az ideális ív sem maradhatott ki Mr. Axel Hofmann oktató fogalomismertetéséből, de a két legérdekesebb elméleti anyag a degresszív fékezésről, illetve a visszaváltásoknál alkalmazandó gázfröccsről szólt. Míg az első viszonylag érthető és logikus – eleinte nagy erejű fékezés, majd fokozatosan engedjük vissza a fékpedált – addig a visszaváltás már elméletben is gyanús. Miközben a tréner videón szemléltette a technikát, ösztönösen elkezdtem én is bazseválni a lábammal, de az már ott összevissza kalimpált. Merthogy egyszerre három pedált kell két lábbal működtetni. Rémegyszerű, nem?
Visszaváltás!

Később az autóba beülve pedig végképp letettem róla, hogy a gyakorlatban is alkalmazzam a tanultakat, tekintve, hogy a lábaim olyan közelségben voltak egymáshoz, mintha összekötözték volna őket. Nem sok hely van, minden baromi szoros, a lábadat nyomja a padlólemez, a hátadat valami kiálló bigyó, de ez nem kisasszonysport. Nem ér rinyálni!

Lapozás után kiderítjük, hogy milyen a szekvenciális váltót rángatni és mi is pontosan az a Formula BMW!


Váltás
Ott van a sminktrükör lent

Ott van a sminktrükör lent

Ott van a sminktrükör lent


A tökéletes üléshelyzet felvétele után a legfontosabb dolog a váltó működésének elsajátítása. Igen, hát ezt sem úgy kell csinálni, hogy kisujjal odapöccintünk egyet. Olyan erővel kell odaverni neki, amit a saját autónkkal nem szívesen tennénk.

Máskülönben egyszerűen nem veszi be a sebességet. Menet közben elvileg a felváltásokhoz nem kell kuplungolni, idáig azonban nem jutottam el. Gondoltam, mindkettőnknek jobb, ha használom a bal oldali pedált is. Pláne miután mutattak egy marék törmeléket, amit az előző nap alkotott a tárcsából az egyik alkalmi pilótatársam.

Nem kiállítási darabok

Nem kiállítási darabok

Nem kiállítási darabok


Az elindulás kicsit macerás, nem volt egyszerű megtalálni azt a pontot, ahol a gázfröccs és a kuplung aránya nem okoz szögdelésszerű startolást, vagy lefulladást. Viszont legalább már mentem. Életemben először, formaautóban. Parádés!

A nap hátralevő részében 3 gyakorlat következett. Először a bokszutcából (a megszokott iránnyal szemben) kihajtva, élesen ráfordultunk a célegyenesre, felváltottunk, ameddig bírtunk, majd az egyenes végén megint vissza a boxba.

Álló helyzetben sokkal macerásabbnak tűnt a váltás, menet közben meg sem kottyant, simán vette a fokozatokat. A célegyenes ráfordítóban, kitartóan üvegelve lehetett igazán érezni, hogy az alacsony autó a slick gumikkal félelmetes kanyarsebességre képes.

Egy 135i volt a felvezetőautó

Egy 135i volt a felvezetőautó

Egy 135i volt a felvezetőautó


Ezután már megbíztak bennünk. Előbb felvezetőautóval, majd önállóan körözhettünk a teljes pályán. A rázókövek persze tiltott gyümölcsnek számítottak, csakúgy, mint a Mansell-kanyar, amire külön felhívták a figyelmünket. A tempós balos egyébként arról kapta a nevét, hogy a megegyező nevű brit autóversenyző is legendásan nagyot bukott itt anno.

És akkor mi is az a Formula BMW?

A Formula BMW-sorozat egy az egész világot átszelő tehetségkutató program része, ahol a tojáshéjtól éppen csak megvállt, a gokartozásban kimagaslóan szereplő fiatal versenyzők bontogathatják szárnyaikat. A gokartozásnak természetesen nem arra az ágára kell gondolni, ahol a 10 méteres célegyenes felénél ledadog a motor.

Csoportkép

Csoportkép

Csoportkép


Ez egy professzionális belépőkategória, kikövezett úttal a BMW Sauber F1-es autójának teszteléséhez. A kezdetben csak Ázsiában futó sorozat mára Amerikában és Európában is gyűjti a bajnokaspiránsokat. A legjobbak évről-évre ellátogathatnak a bahreini szuperdöntőbe, ahol tovább viaskodhatnak az F1-es autó teszteléséért.

Tipp: Az európai sorozat résztvevői augusztus 4-én, a Forma-1 betétfutamaként teszik tiszteletüket nálunk, a Hungaroringen.

Mindenki egyenlő feltételekkel vághat bele a csatározásba, a  versenyautókban minden teljesen egyforma. A formaautók lelke, a BMW K 1200 RS motorból átemelt 140 lovas erőforrás, ami a 455 kilós összsúlynak köszönhetően 4 másodperc alatt gyorsítja 100-ra a földtől 40 centire ülő pilótát.

A sorozatnak több jelenlegi Forma-1-es pilóta is köszönheti karrieje beindulását. Christian Klien, Sebastian Vettel, Timo Glock, Nico Rosberg, Ralf Schumacher és Adrian Sutil is itt tették le először a névjegyüket.

A fiúk néha nagyon felszívják magukat…