Amerikai beteg
Mintha nem is ugyanarról a cégről szólnának a hírek. A bajok forrása Észak-Amerika, ahol vészjósló a helyzet. Az ottani nyavalyák konszernszinten is katasztrofális terheket jelentenek. Bár a költségcsökkentésnek már látni az eredményeit, Észak-Amerikában újabb leépítések jöhetnek, az eddigi mintegy 45 ezer fős elbocsátáson felül.
Az Egyesült Államokban a GM, a Ford és a Chrysler gyakorlatilag átengedte a személyautók piacát a japánoknak. Nem nagyon próbáltak jobb termékekkel visszavágni, inkább elmenekültek a terepjárók, pickupok, szabadidő-autók közé. Az egyszerű konstrukciójú, jó nagy autókkal szép pénzt lehetett keresni.
Európai modellek Amerikában
Csakhogy a benzin már ott sem olyan olcsó, a dögnagy vasak értékesítései a gyilkos árengedmények dacára esnek. A kisebb és takarékosabb autók iránti igényre az ottani Fordnak a Focuson kívül nincs válasza, ezért 2010-re megújul a Ford, valamint a konszernhez tartozó Mercury és a Lincoln teljes kínálata.
2010-től a Fiesta a nagy vízen túl is kapható lesz mexikói gyártásból, és szóba került az S-Max átvétele. A Transit Connect és a Transit is eljuthat a tengerentúlra, a Mercedes Sprinterhez hasonlóan.
Észak-Amerikát leszámítva a Ford minden régióban sikeres és nyereséges. Az európai leányvállalat adók előtt 997 millió dollár (156,3 milliárd Ft) profitot ért el tavaly, mert túl van a szanáláson.
2000-ben a Ford of Europe 11 gyárban termelt, ma csak hétben, de ezek kihasználtsága 100 százalékos. Európai konkurenseivel szemben a Fordnak nincsen drágán életben tartandó fölösleges gyártókapacitása.
A leghatékonyabb autógyár
A Fiestát gyártó kölni telep az egyik legtermelékenyebb üzem a kontinensen. A gyár azért is ilyen hatékony, mert a mérnököknek pár napig a szalag mellett kell dolgozniuk azzal az alkatrésszel, amit megterveztek. A japán Kaizen-filozófia (állandó tökéletesítés) jegyében a munkásoktól is folyamatosan érkeznek javaslatok. Nem világraszóló dolgokra kell gondolni, hanem olyan apróságokra, hogy a csavart ne zacskóban szállítsák a szalaghoz, hanem felhasználásra készen.
Vajon hány forintért reklámozta a Ford a Fiestát és a Focust? Eláruljuk a túloldalon
Új autók, új árak
Jelenleg a tömegmárkák között a Ford kínálata kiemelkedően színvonalas és fiatal. A Ford az összes fő szegmensben jelen van, és körülbelül kétévente számára új kategóriákba is belép. 2006-ban az S-Max az egyterűek között hozott újat, idén pedig a Kugával a szabadidő-autók világában jött ki egy versenyképes újdonság.
Ezekkel a modellekkel magasabb árszinten is szerencsét próbál a Ford, mert a Kugát nem az ára adja el egy RAV4 vagy a Tiguan ellenében. A bővítés célja új, tehetősebb vásárlókat átcsábítani más márkáktól. Németországban az S-Max hódítási rátája 40%, míg a kompakt SUV vásárlóinak akár 60 százalékban is ez lehet az első Fordja.
A márkakereskedőkön múlik
Hazánkban az agresszív, az eggyel kisebb kategóriát közelítő árakon, a tényleg jó autókon és a reklámhadjáratokon túl a sikerekben döntő szerepe van az erős márkakereskedő-hálózatnak. A Ford viszonylag kevés, de magas darabszámot elérő szalonnal dolgozik.
A közeljövőben Szentendrén és Budaörsön nyílik új márkakereskedés, de ennél sűrűbb hálózat nem várható.
„Rövid távon a bővítéssel több autót adhatnánk el, de hosszabb távon ez nem jelentene erősödést. Kemény tervszámokat állapítunk meg a partnereink számára, de biztosak lehetnek benne, hogy a tervek teljesítésével nyereségesen működnek. Büszkék vagyunk arra, hogy 2007-ben egyetlen Ford-márkakereskedés sem volt veszteséges” – mondja Laky Andrea, a Ford-importőr ügyvezető igazgatója.
Ford, a reklámnagyhatalom |
Magyarországon az autómárkák közül messze a Ford költ legtöbbet marketingre. A 2007-es listaáras reklámköltések alapján 4,3 milliárd forintot áldoztak a megjelenésekre. A 2-3. helyen a Toyota és a Suzuki áll 2,6 illetve 2,4 milliárd forintos reklámköltéssel. Egy eladott Focusra az idei első negyedévben 132 ezer forint hirdetési költség jutott az átdolgozás utáni modell kampánya miatt. A már bevezetett Mondeóra csak 36 ezer, a Fiestára viszont a kiskategóriában dúló küzdelem miatt 182 ezer. Összességében a tömegmárkák között a Renault-nál 247, a Toyotánál 159, a Fordnál 155, az Opelnél 93, a Suzukinál 68 ezer forintra rúgott a listaáras hirdetési költség egy értékesített autó után az első negyedévben. Forrás: Importőri közlés/TNS Media Intelligence. Becsült adatok |
Szakmán belül a Fordról többektől hallani, hogy akár veszteség árán is nyomja a kocsikat a piacra és nem keres az autókon. Az importőr ügyvezető igazgatója ezt egyértelműen cáfolja: a Ford európai stratégiája értelmében autóról autóra nyereséget kell termelniük.
Lényeges a haszonjármű
Ugyanez az alapelv érvényes a rendkívül fontos haszonjárművek esetében. Míg hazánkban a személyautó-értékesítések 2004 óta esnek, a kisáruszállítók piaca bővül. Itthon az év első öt hónapjában a Ford piaci részesedése tovább nőtt. A személyautókkal és a kisteherautókkal elért 12 százalék a második helyet jelenti a Suzuki mögött és az Opel előtt. Már csak az amerikai kollégáknak kellene utolérniük magukat.