Sárga kabriót soha
Legjobb autó a céges autó – tartják a zsebükre érzékeny munkavállalók. A vállalatoknál az autóvásárlást és a kocsihasználatot a car policy szabályozza. Az ajtószámot, a színt, a hengerűrtartalmat és a teljesítményt megszabó előírások a kabriókat, a sportkocsikat és a szabadidő-autókat is kigyomlálják.
A feltűnő típusok (pl. Honda Civic) ugyanúgy kihullanak, mint a rikító színek. A fehér a hagyományos, de az ezüst, a fekete és a sötétkék a menőbb, nehogy a fényezés rontsa az értéktartást.
Francia a franciának örül
A német tulajdonú vállalkozásoknál meghatározzák az adott pozícióhoz tartozó márkákat és típusokat. A francia cégek sokszor francia autót írnak elő, bár ezt a törekvést a szervizköltségek helyenként felülírták. A Michelinnél például a gall dominancia évei után a Ford-, az Opel- és a Volkswagen-modellek is bekerültek a pikszisbe. A szintén francia sanofi-aventis gyógyszercégnél is a Ford jutott pozícióhoz.
Mivel a sokszínű flotta drágább a néhány márkából állónál, itthon a nyugatinál jóval kevesebb az úgynevezett user chooser. A Nyugat-Európában kedvelt megoldással az illető egy költségkereten belül magának választhat autót.
Leggyakoribb: Astra és Focus
Típusként a leggyakoribb céges autó a Ford Focus és az Opel Astra. „A flottaautók között 100 Fordból kicsit több mint 30 százalék jut a Focusra” – mondja Varga Zsombor, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. PR-igazgatója. Az Opelnél az „Astra H és a Classic II használati köre flottaszempontból megegyezik, tehát területi képviselők részére vásárolják őket. Az Opel teljes flottaeladásán belül 10% a G Astra és 45% a H Astra aránya” – tudtuk meg Farkas Melindától, a GM Magyarország ügyfélkapcsolati igazgatójától.
Japánok: a végén nem drágábbak?
Kétélű fegyver a flottapiacon nyomulni. A darabszámnak jót tesz, mert Magyarországon csak a legnagyobb flottakezelő, a LeasePlan 3000 autót vesz évente, de a mennyiségi kedvezmény felemészti a profit jó részét. Az erős arculatú japán márkák nem is kapaszkodnak a flottapiac után, mert autóikat megveszik a kisebb engedményeket kipréselő magánvásárlók.
A csekély kedvezmények dacára a japánok is flottázhatók volnának, mert a szervizkiadásaik jól tervezhetőek. A magasabb ár sem kizáró ok. A flottakezelők, például az X-Rent, az Arval, a Mobil Megoldás és a többi cég az autó beszerzési ára és a használtkori ár különbségével kalkulál a díjak megállapításakor. Tehát a drágábban megvett, de jó értéktartású autó nem biztos, hogy a végén többe kerül. A Toyota aktivizálta is magát flottatéren.
A folytatásban: milyen autót kap egy MÁV-vezető, mivel küzdenek a koreai és a francia márkák és mire kell egy cégnek Prius vagy drága terepjáró?
Esélytelen koreai, visszaeső francia márkák
A dél-koreai gyártók azon buknak el, hogy a céges autó sok pozícióban nem munkaeszköz, hanem juttatás. Egy olcsónak ható márkával nehezebb megtartani a munkaerőt. A francia márkák iránt nem ezért esett vissza a kereslet. Az ezredforduló után a Peugeot-nak megszaladt a 307-tel, a Renault-nak pedig az akkor új Mégane-nal és a Lagunával, de a megbízhatósági gondok miatt több cégnél is fekete listára kerültek a francia autók.
Önmagában az árkedvezmény nem elegendő a flottapiac meghódításához. A Saab például alkalmas flottamárkának, de túl szűk a palettája.
A kulcsos és a főnöki autók mellett kocsit kell biztosítani az értékesítőknek, területi képviselőknek. Az ő Astrájuk, Focusuk fölött a vezetők kapnak Vectrát, Mondeót, Passatot.
Ezért vannak előnyben a kisautótól a haszonjárműig terjedő, teljes kínálattal rendelkező márkák, például a Ford, az Opel, a Volkswagen vagy a Renault. Ha a márka kínálatában nincs kellően reprezentatív modell, akkor konszernen belül a Fordot kisegítheti a Volvo, az Opelt a Saab és így tovább.
Állami szféra: Lacettik és erős Vectrák
Az állami alkalmazottak is ezerszám használnak szolgálati autókat. Cikknek a meghökkentő áron beszerzett Audik alkalmasak, de a közigazgatásban sem a terpeszkedés a meghatározó. Budapest egyik főpolgármester-helyettesének például 1,6-os VW Bora a szolgálati autója.
A LeasePlan Hungária Zrt. közel 10.000 darabos autóparkjából 1.300-1.300 kocsit használ a MÁV és az ORFK. „Az állami flottákban az autók értéke jóval a LeasePlan összportfóliójának négymillió forintos átlagértéke alatti.
Az ORFK esetében jellemzően Chevrolet Lacettikről, Ford Fiestákról, Skoda Octaviákról van szó, míg a MÁV esetében Opel Astra és Vectra típusú gépkocsikról. Ezen állami ügyfeleink esetében erős Vectrákat kell elképzelni vezetői autóként” – vázolja az autópark összetételét, illetve annak különbözőségeit Gáti Tamás, a cég vezérigazgatója.
Rohadék cégautósok?
A saját autójukkal járóktól hallani olyan véleményeket, hogy a rohadt cégautósoknak semmi sem drága, a benzinkártyájukkal fogalmuk sincs, mibe kerül az autózás, soha egy szervizt ki nem fizettek stb.
Ebben nem foglalunk állást, de nem egy dolgozó ezt a juttatást inkább a fizetésében szeretné viszontlátni, és senki nem kapna vállalati autót, ha a szervezet nem termelné ki a költségeit.
A cégautó magánhasználata természetbeni juttatásnak minősül, ezért személyijövedelemadó-köteles. Egy 4,2 milliós Skoda Octaviára a megvásárlását követő ötödik évig évi 384 000, egy 2,7 milliós Renault Clióra 240 000 Ft az állami teher.
Imidzstényező a Prius vagy az XC90
Több magáncégnél az autó nemcsak használati tárgy, hanem arculati tényező is. „Néhány IT- és pénzügyi szektorbeli partnerünk pl. Toyota Priust használ. Itt ugyan nem számíthatunk az importőrtől kapott jelentős engedményekre, de imidzsokokból a megrendelőknek a Prius csekély környezetszennyezése fontosabb volt az árnál.
Jellemzően a skandináv cégek hazai leányvállalatai érzékenyebbek a környezetvédelemre, ezért számukra kiemelten fontos, hogy a LeasePlan minden ajánlatában és az úgynevezett Fleet Riporting internetes információs rendszerében szerepeltetni tudja a modellek szén-dioxid-kibocsátási értékeit is” – mondja Gáti Tamás, a LeasePlan Hungária Zrt. vezérigazgatója. Bioüzemanyaggal működő flottára is létezik példa hazánkban, az Alcoa a Fordtól vásárolt benzin és bio etil-alkohol üzemű modelleket.
Néhány vállalat a felső vezetők mellett az alacsony beosztású munkatársaknak is villantós autót biztosít, ha a reprezentáció megköveteli. A Philip Morris cigarettapromóterei XC90-es Volvókon járnak az éjszakai szórakozóhelyekre. Mégse jelenhetnek meg akármivel!