Sárga kabriót soha
Sok cégnek megérné kiszervezni a flottakezelést
Csak semmi feltűnés!

Csak semmi feltűnés!

Csak semmi feltűnés!


Legjobb autó a céges autó – tartják a zsebükre érzékeny munkavállalók. A vállalatoknál az autóvásárlást és a kocsihasználatot a car policy szabályozza. Az ajtószámot, a színt, a hengerűrtartalmat és a teljesítményt megszabó előírások a kabriókat, a sportkocsikat és a szabadidő-autókat is kigyomlálják.

A feltűnő típusok (pl. Honda Civic) ugyanúgy kihullanak, mint a rikító színek. A fehér a hagyományos, de az ezüst, a fekete és a sötétkék a menőbb, nehogy a fényezés rontsa az értéktartást.

Francia a franciának örül

A német tulajdonú vállalkozásoknál meghatározzák az adott pozícióhoz tartozó márkákat és típusokat. A francia cégek sokszor francia autót írnak elő, bár ezt a törekvést a szervizköltségek helyenként felülírták. A Michelinnél például a gall dominancia évei után a Ford-, az Opel- és a Volkswagen-modellek is bekerültek a pikszisbe. A szintén francia sanofi-aventis gyógyszercégnél is a Ford jutott pozícióhoz.

Pár éve a Ford előretört cégautóként is

Pár éve a Ford előretört cégautóként is

Pár éve a Ford előretört cégautóként is


Mivel a sokszínű flotta drágább a néhány márkából állónál, itthon a nyugatinál jóval kevesebb az úgynevezett user chooser. A Nyugat-Európában kedvelt megoldással az illető egy költségkereten belül magának választhat autót.

Leggyakoribb: Astra és Focus

Típusként a leggyakoribb céges autó a Ford Focus és az Opel Astra. „A flottaautók között 100 Fordból kicsit több mint 30 százalék jut a Focusra” – mondja Varga Zsombor, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. PR-igazgatója. Az Opelnél az „Astra H és a Classic II használati köre flottaszempontból megegyezik, tehát területi képviselők részére vásárolják őket. Az Opel teljes flottaeladásán belül 10% a G Astra és 45% a H Astra aránya” – tudtuk meg Farkas Melindától, a GM Magyarország ügyfélkapcsolati igazgatójától.

Japánok: a végén nem drágábbak?

A japánok nem nyomulnak a flottapiacon

A japánok nem nyomulnak a flottapiacon

A japánok nem nyomulnak a flottapiacon


Kétélű fegyver a flottapiacon nyomulni. A darabszámnak jót tesz, mert Magyarországon csak a legnagyobb flottakezelő, a LeasePlan 3000 autót vesz évente, de a mennyiségi kedvezmény felemészti a profit jó részét. Az erős arculatú japán márkák nem is kapaszkodnak a flottapiac után, mert autóikat megveszik a kisebb engedményeket kipréselő magánvásárlók.

A csekély kedvezmények dacára a japánok is flottázhatók volnának, mert a szervizkiadásaik jól tervezhetőek. A magasabb ár sem kizáró ok. A flottakezelők, például az X-Rent, az Arval, a Mobil Megoldás és a többi cég az autó beszerzési ára és a használtkori ár különbségével kalkulál a díjak megállapításakor. Tehát a drágábban megvett, de jó értéktartású autó nem biztos, hogy a végén többe kerül. A Toyota aktivizálta is magát flottatéren.

A folytatásban: milyen autót kap egy MÁV-vezető, mivel küzdenek a koreai és a francia márkák és mire kell egy cégnek Prius vagy drága terepjáró?


Esélytelen koreai, visszaeső francia márkák

A dél-koreai gyártók azon buknak el, hogy a céges autó sok pozícióban nem munkaeszköz, hanem juttatás. Egy olcsónak ható márkával nehezebb megtartani a munkaerőt. A francia márkák iránt nem ezért esett vissza a kereslet. Az ezredforduló után a Peugeot-nak megszaladt a 307-tel, a Renault-nak pedig az akkor új Mégane-nal és a Lagunával, de a megbízhatósági gondok miatt több cégnél is fekete listára kerültek a francia autók.

Ez kell: nagy árengedmény, emészthető szín és design

Ez kell: nagy árengedmény, emészthető szín és design

Ez kell: árengedmény, emészthető design


Önmagában az árkedvezmény nem elegendő a flottapiac meghódításához. A Saab például alkalmas flottamárkának, de túl szűk a palettája.

A kulcsos és a főnöki autók mellett kocsit kell biztosítani az értékesítőknek, területi képviselőknek. Az ő Astrájuk, Focusuk fölött a vezetők kapnak Vectrát, Mondeót, Passatot.

Ezért vannak előnyben a kisautótól a haszonjárműig terjedő, teljes kínálattal rendelkező márkák, például a Ford, az Opel, a Volkswagen vagy a Renault. Ha a márka kínálatában nincs kellően reprezentatív modell, akkor konszernen belül a Fordot kisegítheti a Volvo, az Opelt a Saab és így tovább.

Állami szféra: Lacettik és erős Vectrák

Közép- és felső vezetőknek Mondeo, Passat, Vectra jár

Közép- és felső vezetőknek Mondeo, Passat, Vectra jár

Közép- és felsővezetőknek Mondeo, Passat Vectra jár


Az állami alkalmazottak is ezerszám használnak szolgálati autókat. Cikknek a meghökkentő áron beszerzett Audik alkalmasak, de a közigazgatásban sem a terpeszkedés a meghatározó. Budapest egyik főpolgármester-helyettesének például 1,6-os VW Bora a szolgálati autója.

A LeasePlan Hungária Zrt. közel 10.000 darabos autóparkjából 1.300-1.300 kocsit használ a MÁV és az ORFK. „Az állami flottákban az autók értéke jóval a LeasePlan összportfóliójának négymillió forintos átlagértéke alatti.

Az ORFK esetében jellemzően Chevrolet Lacettikről, Ford Fiestákról, Skoda Octaviákról van szó, míg a MÁV esetében Opel Astra és Vectra típusú gépkocsikról. Ezen állami ügyfeleink esetében erős Vectrákat kell elképzelni vezetői autóként” – vázolja az autópark összetételét, illetve annak különbözőségeit Gáti Tamás, a cég vezérigazgatója.

Rohadék cégautósok?

Évi 984 000 Ft egy 10 milliós cégautó adója

Évi 984 000 Ft egy 10 milliós cégautó adója

Évi 984 000 Ft egy 10 milliós cégautó adója


A saját autójukkal járóktól hallani olyan véleményeket, hogy a rohadt cégautósoknak semmi sem drága, a benzinkártyájukkal fogalmuk sincs, mibe kerül az autózás, soha egy szervizt ki nem fizettek stb.

Ebben nem foglalunk állást, de nem egy dolgozó ezt a juttatást inkább a fizetésében szeretné viszontlátni, és senki nem kapna vállalati autót, ha a szervezet nem termelné ki a költségeit.

A cégautó magánhasználata természetbeni juttatásnak minősül, ezért személyijövedelemadó-köteles. Egy 4,2 milliós Skoda Octaviára a megvásárlását követő ötödik évig évi 384 000, egy 2,7 milliós Renault Clióra 240 000 Ft az állami teher.

Imidzstényező a Prius vagy az XC90

Egy vonzó cégautó motivál, a kiválasztás HR-szempont is

Egy vonzó cégautó motivál, a kiválasztás HR-szempont is

Egy vonzó cégautó motivál


Több magáncégnél az autó nemcsak használati tárgy, hanem arculati tényező is. „Néhány IT- és pénzügyi szektorbeli partnerünk pl. Toyota Priust használ. Itt ugyan nem számíthatunk az importőrtől kapott jelentős engedményekre, de imidzsokokból a megrendelőknek a Prius csekély környezetszennyezése fontosabb volt az árnál.

Jellemzően a skandináv cégek hazai leányvállalatai érzékenyebbek a környezetvédelemre, ezért számukra kiemelten fontos, hogy a LeasePlan minden ajánlatában és az úgynevezett Fleet Riporting internetes információs rendszerében szerepeltetni tudja a modellek szén-dioxid-kibocsátási értékeit is” – mondja Gáti Tamás, a LeasePlan Hungária Zrt. vezérigazgatója. Bioüzemanyaggal működő flottára is létezik példa hazánkban, az Alcoa a Fordtól vásárolt benzin és bio etil-alkohol üzemű modelleket.

Néhány vállalat a felső vezetők mellett az alacsony beosztású munkatársaknak is villantós autót biztosít, ha a reprezentáció megköveteli. A Philip Morris cigarettapromóterei XC90-es Volvókon járnak az éjszakai szórakozóhelyekre. Mégse jelenhetnek meg akármivel!