Gyorsan kiég
Szomorú látvány

Szomorú látvány

Szomorú látvány


Cégünk dolgozóinak jól felfogott érdekükben tartott kétórás, zsibbasztó tűzvédelmi oktatáson (hitték volna, hogy már 1654-ben is voltak tüzek és hogy az ingünk meggyullad a cigarettaparázstól?) tudatosult bennem, hogy hoppá, az autó is többé-kevésbé éghető anyagokból készül. Tehát bármikor ki is gyulladhat, ha éppen úgy tartja kedve.

Aztán egyik kedvenc fórumomon olvastam a hírt, hogy nyaralás közben, minden előzmény nélkül, spontán módon hamuvá égett egy Ford Galaxy. Külföldi fórumokon utána olvasva kiderült, hogy nem egyedi eset a régebbi modelleknél a váratlan elektromos tűz. Igaz, ennyire drámai kimenetelű esetről nem hallottunk. De mi a teendő olyankor, ha vadul elkezd füstölni, lángolni az autó?

Készülékek

Hamuvá vált tetőbox

Hamuvá vált tetőbox

Hamuvá vált tetőbox


Ha úgy döntünk, felkészülünk a legrosszabbra, akkor már csak a megfelelő készüléket kell megtalálnunk. A legkézenfekvőbb választásnak a porral oltó látszik. Ha azonban meggyullad az autó és porral oltjuk el, később rengeteget fogunk anyázni, mire mindenhonnan kitakarítjuk, – ha egyáltalán lehet – esetleg kicseréljük a portól tönkrement alkatrészeket.

Persze ez még mindig jobb, mint egy helyes hamukupac a garázsban. A legkisebb kárt a halonnal oltók okozzák, ám ezeket környezetszennyező mivoltukkal magyarázva kivonták a forgalomból. Kereshetünk helyettük mást.

Választás

Itt már nem segít a porral oltó

Itt már nem segít a porral oltó

Itt már nem segít a porral oltó


A poroltók előnye, hogy jól bírják a hideget, így télen sem lesz semmi bajuk a kocsiban. Ugyanez a könnyebben eltakarítható habbal oltókról már nem mondható el, ezek nem bírják a fagypont alatti hőmérsékletet, így autóban csak mediterrán országokban használható biztonsággal.

Végigböngészve a kínálatot, mi a szén-dioxiddal működők mellett tennénk le a voksunkat. Könnyen kezelhetőek, oltás után maradéktalanul elpárolog a töltőanyag. Autóba ideálisnak tűnik, bírja -20 fokig, tehát télen sem megy tönkre, 5-7 méteres távolságból hatékonyan oltja a tüzet.

Kattintás után eláruljuk, ki fizeti meg az elhasznált készüléket és hogy mivel kezdjük az oltást


Hová tegyük?

Nehéz kérdés ez, biztosan csak azt tudjuk megmondani, hová ne rejtsük a készüléket. Semmiféleképpen ne a csomagtartó mélyén, a csomagok alatt rejtegessük a piros palackot. Mire onnan kirámoljuk, már könnyen lehet, hogy nem is lesz rá szükség.

Ottmaradt a sóletkonzerv

Ottmaradt a sóletkonzerv

Ottmaradt a sóletkonzerv


A tűzoltó készülék legjobb helye az utastérben, valahol az anyósülés alatt, vagy annak környékén van. Rögzíteni is érdemes, ne kóvályogjon jobbra-balra a lábunk alatt. Érdekes lehet a megfelelő méret kiválasztása is, teherautóknál, buszoknál nincs mese, szabvány írja elő, mekkora és milyen készüléket kell magunkkal cipelni.

Személyautóban nem kötelező felszerelés, de botorság arra bazírozni, hogy majd biztosan jön egy teherautó, aki megment minket, hiszen alig néhány perc alatt rommá éghet egy autó.

Talán azt a kis kényelmetlenséget megéri az a tudat, hogy nem kell tehetetlenül végignéznünk, amint elég a járgányunk, akár meg is menthetjük. Ez az érzés mérettől és hajtóanyagtól függően 10 ezer forint körüli összegbe kerül, ami nagyjából 25 liter üzemanyaggal egyenértékű. Igazán nem sok.

Spricc

Ha úgy érezzük tűz van, gyorsan álljunk félre és próbáljuk meg kézremegés nélkül előkotorni a tűzoltó készüléket. Ha utasaink is vannak, pláne ha gyermekülésbe kötözve dekkolnak hátul, elsőként őket szabadítsuk ki, hagyjuk a kocsit későbbre. Ha már biztonságban vannak, és még van mit megmenteni, térjünk vissza a lángokhoz.

Nem vacakolnak

Nem vacakolnak

Nem vacakolnak


Nem árt, ha pénzünk, papírjaink, illetve a nagyobb értékek is egy kupacban, könnyen menthető helyen vannak. Így bajban egyetlen csomag megmentésével is nagyban csökkenthetjük a kárt. Igaz, ez akkor is praktikus megoldás, ha csak otthagyjuk valahol a kocsit, de mindent nem tudunk magunkkal vinni belőle.

Gyors reagálás

Tűzoltó ismerősünk szerint a következő lépésben a gépháztető feltépése nem feltétlenül jó ötlet. Így még több oxigént kap a tűz, és nagy eséllyel, nagyobb lángokkal kell majd tovább hadakozni. Így ha a motortérben ég valami, próbáljuk a kerékjáratok, résnyire nyitott motorháztető, vagy egyéb rések felől bespriccelni az oltóanyagot.

Sok időnk nincs a tűzoltásra, mert néhány perc alatt eldől, sikerül-e megfékezni a lángokat, vagy leég az egész autó. Tovább élesíti a helyzetet, hogy egy termetesebb, hatliteres habbal oltó is kb. 15 másodperc alatt kiürül. Gondoljunk bele, a dezodorméretű, nagy áruházakban kapható kis palack mire lehet elég.

Ne sajnáljuk!

Mi a hiba?

Mi a hiba?

Mi a hiba?


Jó tudni, hogyha van tűzoltásra alkalmas készülékünk és valaki bajba kerül, akkor kutyakötelességünk felhasználni azt az oltásra. Ilyenkor ne felejtsünk el igazolást kérni a kiérkező tűzoltóktól, mert így elvileg megtérítik a készülék cseréjének költségeit.

Egyes helyeken a kiérkező tűzoltók rögtön cserélik a kiürült palackot, így elmarad az utánjárás. Igazán nemes gesztus. Tehát ne sajnáljuk az anyagot, oltsunk bátran, ha kell!