1. Frisset csak ésszel!
Amióta a japánok felhagytak a négyévenkénti modellváltásokkal, az európai márkák meg lecsíptek a 7-9 évből, az autók modellciklusa beállt 6-7 évre. Él egyfajta városi legenda, mi szerint a gyártás legeslegelején kell megvenni egy autót. Mögötte az az elv áll, hogy induláskor a márka jobban odafigyel a minőségre, később meg lazítanak.
Ennél ésszerűbbnek tartjuk várni pár évet, amíg kiforrottabbá, megbízhatóbbá válik a típus. Mindig kiderül pár apróság, amin változtatni kell, esetleg a gyár beszállítót vált, mert a használat évei alatt sok baj adódik mondjuk a gyújtótrafóval. Saját magunknak a 3-4 évnyi gyártás után esedékes modellfrissítést követően vennénk meg egy autót.
2. Adókedvezmény a kis fogyasztásért
Bár a regadó egyedi elbírálása és az egész avultatási rendszer azt sugallja, hogy a magyar állam nem enged a sarcokból, előbb-utóbb nálunk is érvénybe lép a károsanyag-kibocsátáshoz kötött gépjárműadó.
Ez EU-alapelv, tehát a kincstárnak a csekélyebb környezetterhelésű autók esetében be kell érnie alacsonyabb adóval. A környezetszennyezést várhatóan egyedül a szén-dioxid-emisszióval mérik majd, tehát a kisebb fogyasztású, kevesebb CO2-t kipufogó autókra lesz alacsonyabb a díj. Érdemes ezt szem előtt tartani új autót választva.
3. Jobb a nagyobb?
Használtan a magasabb kategóriájú autók sokszor nem is drágábbak a kisebbeknél. Egy kombi Opel Astra G áráért Vectra B is akad, a Ford Focus pedig nem mindig olcsóbb a kényelmesebb, biztonságosabb és tágasabb Mondeónál, hogy két gyakori példát említsünk.
A középkategóriás modellek gyakori hátránya a cégesautó-múlt és a nagy futásteljesítmény, de a két kisebb is tipikus flottaautó, érdemes feljebb is körülnézni.
4. Drágul, de visszajön?
2012 után megdrágulnak az autók. Ez sajnos tuti, mert a szigorodó biztonsági és fogyasztási szabályoknak csak a fejlettebb konstrukciók képesek megfelelni. A menetstabilizáló elektronika kötelező beszerelésében egyetértés van a politika és az autóipar között, de ez csak az egyik tényezője a drágulásnak.
Egy igazán kemény érvágásnak csak a túloldalon maradt hely
Az árcédulákra a fogyasztáscsökkentéshez szükséges új technika, például a motort megálláskor leállító majd újraindító vagy a fékezéskor áramot visszatápláló rendszer is hat. Günther Verheugen német közlekedési miniszter autónként átlagosan 2000 euróra teszi az ESP, a csökkentett gördülési ellenállású gumik és az üzemanyagigényt leszorító fejlesztések többletköltségét.
A közel félmillió forintos árnövekedés nem egyik napról a másikra üt majd be, de érdemes számolni vele, mert az autógyártók biztosan továbbhárítják.
5. Túl a főáramon
Ne csak a leggyakoribb márkákban gondolkodjunk! Lehet, hogy egy kevésbé ismert, magától be sem ugró cég feltalálta a nekünk való autót. Mondunk egyenrangú példákat: Swift helyett Hyundai Getz, Opel Meriva helyett Honda Jazz. A Golfot jól kiváltja a SEAT Leon, a négyajtós Mégane-t a Mitsubishi Lancer és így tovább.
6. Mikor olcsóbb?
Ma egész évben dúskálunk az árengedményekben, de az akciózásnak létezik két klasszikus időszaka. Az előző évből megmaradt autók kiárusítása a tavasz beköszöntekor aktuális, az új modellév miatti készlettisztítás ideje szeptemberre tehető. Megesik, hogy egy márkakereskedésnek a bónuszhoz vagy a terv teljesítéséhez pár autó hiányzik, ezért év végén még nagyvonalúbbak, de erre nem érdemes bazírozni.
7. Értékvesztés: az igazi érvágás
Mielőtt új autót veszünk, szenteljünk figyelmet az értéktartásnak! Pár éve egy tapolcai olvasónknál két autó maradt fent a rostán: a Ford Mondeo és a Toyota Avensis.
Nem volt rest összevetni a használtak árait és lám: az újonnan hasonló árú, színvonalban egyenrangú modellek közül pár 3-4 év után a Mondeo egymillióval kevesebbet ér az Avensisnél. A használt piac bizonyos autókat jobban értékel, ami nem mindig reális és igazságos, de szél ellen vizelni közismerten nehéz.
8. Várjuk ki a végét!
Minél újabb egy autó, annál vonzóbb az átlagos autóvásárlónak. Ez jól látszik az első években megugró, aztán eső értékesítésekből. Az újdonság erejének nehéz ellenállni, de megéri: modellváltáskor a kifutó autóra mindig óriási akciók érvényesek, nemrég 2.190.000 forintért adták a régi kombi Fabiát.
Ugyanannyiért sokkal jobb felszereltségű, erősebb motorú autót kapunk, esetleg belefér a dízel. A modellváltások közeledtéről hírrovatunkból értesülhet, a külföldi sajtóbemutatókról megjelenő tesztek még pontosabban jelzik, mikor érdemes bekopogtatni a kiforrott autóért.