Szeptemberben érkezik Magyarországra az új négyajtós kupénak definiált Passat CC, amihez egy halom kényelmi és biztonsági elektronika lesz rendelhető. A legcsinosabb Passat 7,8 milliós alapára sok mindent tartalmaz, de az igazi újdonságokért szinte kivétel nélkül fizetni kell majd. Lássuk, melyik mit tud, és mennyiért véd meg a bajtól.
Adaptív lengéscsillapítás-szabályozás: 217 200 Ft
A DCC-nek (Dynamic Chassis Control) hívott adaptív futómű-szabályozás nem világújdonság, de hasznos jó és rossz útviszonyok közt egyaránt. A lengéscsillapítás és a kormányzás szervorásegítése által biztonságosabban tudjuk az úton tartani az autót, miközben kívánságunk szerint sportosan vagy éppen kényelmesebben autózhatunk. Jó hír, hogy a 300 lóerős kivitelhez a DCC már szériában jár.
Park Assist:172 800 Ft
A Park Assist parkolássegítő rendszer segítségével elméletileg gyerekjáték a parkolás. Alacsony sebességnél a rendszer tudatja velünk, ha egy megfelelő méretű helyet talált az autó számára, ahová ezután a gáz és fékpedál kezelése mellett magától beparkolja az autót. Kormányozni nem kell, azt magától végzi a Park Assist.
A gyakorlatban szerintünk ez a rendszer a leghaszontalanabb, mivel rendkívül lassú és körülményes a használata. Sokszor a bőségesen elegendő méretű parkolóhelyeket sem veszi észre, valamint könnyű vele túlszaladni a javasolt kezdőpozíción is. Viszont ha minden klappol, akkor tényleg bárhová befűzi a gép a Passatot.
Lane Assist: 117 600 Ft
Elsőre talán nem tűnik fontosnak, mégis sokkal hasznosabb funkció a Lane Assist, amely egy kamera segítségével az úton található felfestéseket figyeli. A Lane Assist akkor avatkozik be, amikor a vezető irányjelzés nélkül lépi át a vonalakat, ilyenkor egy folyamatos és lágy ellenkormányozással a szerkezet visszatereli az autót az eredeti helyére.
A rendszer azt is érzékeli, ha a vezető teljesen elengedi a kormányt, így arra nem jó, hogy az autópályán újságot olvassunk vezetés közben. Viszont a sávelhagyásos balesetektől jó eséllyel megvéd, amelyek a személyi sérülésekkel járó karambolok 14 százalékát teszik ki a Volkswagen szerint.
A legdrágább és a legolcsóbb extra a túloldalon
ACC: 265 200 Ft
Az ACC egy automatikus követésitávolság-szabályzó rendszer, amely magyarul egy okos tempomatot jelent. Ez sem új találmány, már több autógyár is alkalmazza ilyen-olyan változatát. A Volkswagen most kicsit okosított azeddig rendszeren az új Passat CC-ben.
Aktivált állapotában az ACC magától tartja a sebességet az előttünk haladó autóhoz képest, 0-210 km/óráig magától gyorsít, és ha kell, akár állóra is fékez. A gyakorlatban már használhatóan működik a rendszer, de ez sem arra való, hogy helyettünk fékezzen vagy gyorsítson az elektronika.
Az ACC része a Front Assist rendszer, amely bizonyos körülmények között készenléti állapotba helyezi a fékrendszert, ezzel hozzájárul a fékút lecsökkentéséhez, amivel hatékonyan segíti a ráfutásos balesetek elkerülését. Kár, hogy ilyen borsos az ára.
Contiseal – 0 Ft
Végre egy olyan extra, amelyik ingyen jár a CC-hez. A Contiseal a Continental legújabb defektmentes abroncsa, amelyet elsőként a Passat CC-re szerelnek a gyárban. A mintázat belső oldalán olyan ragacsos anyag borítja az abroncsot, amely a futófelületbe hatolt szegek, csavarok eltávolítása után is lehetővé teszi a haladást. Az idegen test eltávolítása után az anyag azonnal eltömíti a lyukat, így megakadályozza a levegő elszökését.
Ezzel a megoldással olyan defektek vészelhetőek át észrevétlenül, amelyeket egy öt milliméternél kisebb átmérőjű tárgy okozott. A szokásos gumidefektek 85 százaléka ilyen.
Drága a biztonság
Remélhetőleg a felsorolt biztonsági elektronikák nagy része a közeli jövőben már az alapfelszereltség között lesz megtalálható, így nem csak azokat fogja védeni, akik súlyos százezreket hajlandó áldozni a sokszor haszontalannak tűnő eszközökre. Így most egy kicsit igazságtalannak tűnik a helyzet. Akinek van pénze, az jó eséllyel túlélheti a bajt, akinek nincs, az csak a szerencséjében bízhat.