Papíron a legjobbak
Összeszedtünk 5 olyan autót, amelyek az adott márka vagy típus legtakarékosabb modelljei.
Az Opelnél az ecoFLEX Corsa vezet, a Mazda elsője a dízel Mazda2, a Volkswagené a Polo BlueMotion.
A hibrideket a Honda Civic Hybrid képviselte, a kompakt autókat a Peugeot 308 HDi, amelynél csak a Focus Econetic takarékosabb az alsó középkategóriában. Mindennapos, elérhetőbb autóként egy ezerhármas Wagon R+ domborított.
A teszt Budán egy teletankolással indult, innen Bicske, Székesfehérvár és Veszprém érintésével országúton mentünk Tihanyig. A strandon becsaptunk egy lángost és fokhagymaszagban döcögtünk a 71-es úton. Balatonfűzfőtől a 710-es számú elkerülőn közelítettük meg az M7-es autópályát és 300 kilométer után, a fővárosban tankoltunk újra.
Normálisan vezettünk
Nem vezettünk direkt takarékosan, minden autóban volt és ment is a légkondi, tehát normálisan próbáltunk autózni 90-100-as országúti és 130-140-es autópálya-tempóval. A Mazdából teljesen hiányzott a fedélzeti számítógép, a Corsa, a 308 és a Polo viszont pillanatnyi fogyasztást is mutatott, amire odafigyeltünk.
Mivel az ecoFLEX Corsa a 75 lóerős dízelből születik, nem kapjuk meg hozzá az erősebbik 1,3 CDTI hatfokozatú váltóját. Autópályán hiányzik a hatodik, 130-nál a takarékosnak jelölt zónán túl jár a fordulatszámmérő. A Mazda dízelje 600-zal többet forog percenként a Polo csúnyán remegő háromhengeresénél. A 308 is majdnem olyan alacsony fordulattal spórol, mint a Polo, ami sokat számít a végén.
A tágas Suzukiban könnyű volt tartani a többiek tempóját, a 93 lóerő kitesz magáért. A zajszint is elmegy, de rossz úton bakugrásos pattogásban nyilvánul meg a hátsó futómű primitívsége. Ha viszont a példás megbízhatóság mellett ez is 5,5 litert fogyaszt, mint tavaly a meghajtott Swift, akkor sok minden megbocsátva.
Jönnek a mért fogyasztási értékek, amik zömében messze nem olyan fényesek
Kényelmes kicsik
Az állandó sofőrcsere miatt hálásak voltunk az Opel és a VW tekerős támlaállításáért, ezekben a legkönnyebb jól beállítani az ülést. Az új autók közül a Peugeot-ban találtuk meg leglassabban a helyünket, de itt ültünk a leghalkabb és a legigényesebb belső terű autóban, pedig a Civic jóval drágább.
Bár a Toyota Priusszal szemben itt nincs tisztán elektromos üzem gombnyomásra, de részterheléskor kis tempónál a Civic IMA is képes csak a villanymotorjával haladni. Ez most nem játszott szerepet, de a fokozatmentes, egyenletes sebességnél igen kis fordulatszámot biztosító váltó mindenképp.
Szokni kell a hibridet
Amíg nem sietünk, a benzines végig a gazdaságos tartományban pörög, ha meg erősebb gyorsulásra van szükség, akkor a villanymotor alaposan megtámogatja a Jazz négyhengeresét.
A CVT-automata és a vérszegény motor akkor alkot borzasztó párost, ha autópályán kellene nagyot gyorsítani. A motor állandó 6000-es fordulaton is képes üvölteni, amíg az áttétel változtatásával küszködve nő a sebesség. Ez pont olyan borzasztó, mint az érzéketlen, nagy erőt igénylő és nehezen adagolható fék.
Eredményhirdetés
Tökéletlensége miatt nem zártuk a szívünkbe a hibrid Hondát, de tankoláskor volt mire büszkének lennie. A megdrágult gázolaj miatt a hat kocsi közül egyedül a Polóban tettük meg hajszálnyival olcsóbban az utat.
Fogyasztási tesztünk legtakarékosabb autója tehát a Polo BlueMotion, kicsivel a Corsa ecoFLEX előtt. A Honda jut még fel a dobogóra, amely gazdag felszereltsége miatt nem kerül többe a mezítlábasan is méregdrága Polónál.
A Mazda2-től jobb eredményt vártunk. Jól fogyaszt, de a sokkal nehezebb, belül tágasabb és szebb Peugeot-t 3 decivel múlta csak alul.
A kockaformájú Wagon R+-nak nem kedvezett a városon kívüli mérés, de átlagos étvágya nem meglepő: a motorját adó Ignis sem olyan hű de takarékos, mint a régi Swift.
Mért fogyasztási adatok, l/100 km*:
VW Polo BlueMotion – 5,10
Opel Corsa ecoFLEX 1,3 CDTI – 5,42
Honda Civic Hybrid – 5,52
Mazda2 CD68 – 5,59
Peugeot 308 1,6 HDi 90 – 5,87
Suzuki Wagon R+ 1,3 16V – 7,13
*Országúton és autópályán, egy személlyel, 90 és 140 közötti sebességgel, végig légkondicionálással
A lényeg jön a következő oldalon: mit fizetünk mindezért?
Honda Civic Hybrid – 4,6 l/100 km*, 5 490 000 Ft
A Civic Hybridben a 15 kW (20 LE) teljesítményű villanymotor a Jazz 95 lóerőre felhúzott benzinmotorja és a fokozatnélküli automata váltó között segít gyorsítani az autót. A hátsó üléstámla nem hajtható le, mert mögötte találhatók az akkuk, amit a villanymotor fékezéskor és gázelvételkor generátorként tölt visszatáplált árammal.
Az akkuk nem tölthetők konnektorról. Megálláskor a motor többnyire leáll és a fékről lelépve újraindul. A rendszer neve IMA (Integrated Motor Assist), magyarul integrált motor rásegítés.
Mazda2 CD 68 TE – 4,3 l/100 km, 3 899 900 Ft
A Mazda2 a Peugeot-tól átvett dízelmotor mellett kis tömegétől remélhet jó eredményt. Különlegesen szilárd acélból sajtolt, könnyű, de merev karosszériája, az egyterűs koncepció elhagyása és tucatnyi ötlet segített egy mázsát leadni az elődhöz képest.
Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX Enjoy – 4,5 liter/100 km, 3 498 000 Ft
Műszakilag a dízel Corsával nem sok történt, amíg ecoFLEX lett belőle. Hosszabb a váltóáttételezése és eltérő a motorvezérlése. A fordulatszámmérőjében 1250-nél megjelenik és 3000-nél elfogy a kis fogyasztást jelző zöld sáv, a váltógombja más és ráírták hátul, hogy ecoFLEX. Ez a csomag az egyliteres benzineshez is elérhető.
Peugeot 308 1,6 HDi 90 Premium – 4,5 l/100 km, 4 869 000 Ft
A Peugeot 308 1,6 HDi dízelmotorjának besegít a remek, 0,29-es alaktényező és az új gumiabroncs. Száz kilométeren 2 decit spórolnak a Michelin Energy Saver gumik a gyári mérések szerint. A 110 lóerős modell időközben hatfokozatú váltót kapott, a tartósteszten lévő 308-asé ötgangos. Eddig 9000 kilométert futott városban és autópályán, 5,8 literes átlaggal.
Suzuki Wagon R+ 1,3 16V – 6,3 l/100 km
A tavalyi Swift után idén ez a négy éves használt Suzuki képviseli a realitást. Az Ignis-motoros Vagyonőrben inkább fogyasztásnövelő tényezőket találunk. Ilyen a dobozforma légellenállása és a sportos, a futóműhöz képest túlzottan életerős benzinmotor.
Volkswagen Polo TDI BlueMotion – 3,8 l/100 km, 4 622 200 Ft
A legtakarékosabb Polóban hosszabb a 3-4-5. fokozat áttétele, más a motorvezérlés, változó lapátgeometriájú a turbó és módosult a kipufogógáz-visszavezetés. A kisebb légellenállást az új első lökhárító, a majdnem zárt hűtőmaszk, a hátsó tetőspoiler és leültetett futómű biztosítja. Az autó csökkentett gördülési ellenállású gumit kap, amit jó keményre pumpálnak.
*Szabványos gyári fogyasztási átlagérték és a tesztben szereplő modell listaára