Magyarországról a két legnépszerűbb nyaralási célpont a Balaton és a horvát tengerpart. Mindkettő tipikusan autós műfaj, de messzebbre utazva is tömegek kelnek útra a család autójával.
Csomagot csak a háttámláig!
A berámolás sokkal fontosabb, mint gondolnánk. Sose tornyozzuk a háttámlánál magasabbra a cuccot, mert a hűtőtáska, a gyermekbicikli vagy a bőrönd ölni képes balesetkor hátulról előrerepülve. Az ADAC német autóklub azt tanácsolja, hogy berámolás előtt vezessünk át rögzítőszíjat a csomagtérben lévő szemeken, a támlamagasságig történő pakolás után a cuccokat fedjük le egy pokróccal és kössük le a videón látható módon.
A nehezét közvetlenül a hátsó üléstámla mögé tegyük, hogy ne gyorsulhasson fel ütközéskor.
Ha sehogy nem fér el a sok csomag, tetőboxot venni még mindig olcsóbb, mint nagyobb autót. A tetőre azonban a könnyebb csomagokat, ruhákat tegyük, mert így kevesebbet ront a súlyponton és tartsuk be az előírt, általában 50-75 kilós tetőterhelést.
Lábat fel: soha
Családtagjaimmal én is állandó háborúban állok, de ne engedjük, hogy az első utas a műszerfalra tegye fel a lábát. Ha nincs légzsák, akkor is életveszélyes, mert az öv így nem fog meg rendesen. Inkább térjünk ki pihenni! 2 óra volna a biztonságos periódus, de 3-4 óránként végképp álljunk meg mozogni!
Nem elég csak bepakolni |
Telerámolt autónk a hőségben megszenved a nyaralásért. A minimális rákészülés része legyen az olajszintmérés (sík úton és legalább 10 perccel a motor leállítása után) illetve a hűtőfolyadékszint ellenőrzése és szükség esetén korrigálása. Aki utánfutót vontat és/vagy hegyvidéki nyaralást tervez, méresse meg a fékfolyadék forráspontját, ne csak a fékfolyadék szintjét csekkolja le! Ha bármely folyadékból jelentős mennyiséget kell (a gépkönyvben előírt anyagokkal) pótolni, nézessük meg az okát indulás előtt. Vessünk egy pillantást a szíjakra és ujjal benyomva ellenőrizzük az ékszíj feszességét. Amennyiben minden OK, töltsük fel az ablakmosótartályt, rakjunk el tartalékot. Növeljük meg a gumik és a pótkerék légnyomását a teljes terheléseshez előírt értékre, ami csökkenti a fogyasztást. Lerobbanás esetén a körülményektől függően döntsünk arról, hogy az utasok a kocsiban maradjanak-e. Ha van védőkorlát az út mellett, inkább mögötte tartózkodjanak, mint az autóban és ne feledkezzünk meg a fényvisszaverő mellényről, amely nappal is javítja a láthatóságot. |
Zöldkártya helyett rendszám
Uniós tagállamokat vagy Svájcot és Horvátországot megcélozva mentesülünk a biztosítási zöldkártya beszerzésétől. Az úgynevezett rendszámegyezményt aláíró országok az országjelzés és a hatósági rendszámtábla alapján elismerik a kötelező felelősségbiztosítás fedezetének a meglétét.
A zöldkártyát a biztonság kedvéért mégis érdemes lehet elkérni a kötelezőnket kezelő biztosítótársaságtól. A zöldkártya Ukrajnában még érvényes, aki keletebbre merészkedik, az az adott határon kössön kiegészítő gépjármű-felelősségbiztosítást. Legyen nálunk európai baleseti bejelentő, amin rögzíthetjük az ütközés körülményeit. A bejelentő akkor is kitöltendő, ha nem tudunk megegyezni a felelősségről, ilyen rovat ugyanis nincs rajta.
Jönnek a miénktől eltérő sebességhatárok és az autópályadíjjal lehúzó országok a túloldalon
Egészségbiztosítás
Mindenképp váltsuk ki az európai egészségbiztosítási kártyát, amely itthoni befizetéseink fejében a külföldi ellátásra feljogosít. Nem lenne jó, ha kifizettetnék velünk az ellátás költségeit a helyben érvényes díjszabással. Érdemes kiegészítő utasbiztosítást kötni, erre durván 250-800 Ft/fő/nap összeggel érdemes kalkulálni.
Idei fejlemény, hogy Horvátországba 18 év alatti, nem saját gyermekekkel csak írásos szülői engedéllyel és ennek horvát vagy angol nyelvű, ráadásul hivatalos fordítóirodában elkészíttetett fordításával együtt utazhatunk szabályosan. A dokumentumnak alkalmasnak kell lennie a szereplők azonosítására, ezért az adatok mellett az útlevélszámot is vegyék bele az unokatestvéreket, a gyermekek barátait is utaztató családok.
Olaszországban előfordul a fix összegért benzint kimérő automata. Itt akkor érhet gond, ha nincs ott a személyzet és épp nálunk kifogy a tartály, ezért nem kapjuk meg a kifizetett üzemanyagot. A hiányzóösszegről adnak ugyan egy kupont, de az átutazóban lévők ezzel nem sokra mennek, mert többnyire csak ugyanazon a kúton váltható be.
Sebességkorlátozások
Az itthon előírt 50-90-130-as korlátozást betartva a célországok zömében is a szabályos határokon belül maradunk, de épp Horvátországban országúton csak 80 a megengedett, a spanyol autópályákon pedig 120 km/óra a maximum. Szerintünk aki vezet, ott se igyon semennyi alkoholt, ahol a törvényalkotók ezt valami miatt nem tiltják.
Autópályák: drága fizetőkapuk
Németországban személyautóval ingyen repeszthetünk az Autobahnon, de a többi európai országban fizetős az autópálya-használat. A matricás díjak a hazait ismerve nem vészesek, a 10 napos osztrák vignetta ára 2190 Ft, a szlováké és a csehé még alacsonyabb.
A fizetőkapus rendszerrel a horvátok jobban megkopasztják az utazót, az olasz és a francia díjaktól kiver a víz. Itt 3, ott 7, majd újabb 5 és 9 euró, és még mindig nem vagyunk Rómánál vagy Párizsban. A lehúzásban Szlovénia azzal jeleskedik, hogy július 1-től áttért a matricás rendszerre, de csak féléves vagy éves matricát állít ki, személyautóra 35 illetve 55 euróért. Az árakat a helyi pénznemben megtalálják itt.
Nincs ingyen a behajtás
Bizonyos nagyvárosokban behajtási díjra kell számítani, ami az egyszerűbb eset. Londonba aligha mennek autóval a magyarok, de a Berlinbe utazókat érintheti. Egyre terjednek a környezetvédelmi zónák is, ahová csak az adott határértéken belüli károsanyag-kibocsátású autók hajthatnak be, a többi próbálkozót megbüntethetik, Berlinben például 40 euróra.
Milánóban és Bolognában hétköznap kell fizetni a belvárosba való behajtásért 2-10 eurót, a kisebb emissziójú autók díja a kedvezőbb. Róma legbelső városrészében pedig csak a taxik, a szállítók és az ott élők autózhatnak.