Nem viccelünk: egy svájci főiskola diákjai 3836 kilométert tettek meg egyetlen liternyi benzin energiatartalmával.
Ekkora haladást az alábbi tippekkel sem ígérhetünk, de kisebb-nagyobb csökkenést igen.
Sok múlik a gumin
Fogyasztási szempontból a keskenyebb és a teljes terheléshez előírt légnyomású abroncs a kedvező. Ez olcsóbb is, de látványban, fékezéskor és kanyarsebességben gyengébb.
Érdemes átállni csökkentett gördülési ellenállású abroncsra, amely labormérések szerint 5 százalék üzemanyagot spórol meg átlagosan. Városban magasabb a megtakarítási potenciál, autópályán kisebb, mert ott a légellenállás meghatározóbb a gördülésinél.
Segít az autó
Amit nem látunk, az nem is zavar. Ezért volt a fogyasztásjelző a BMW-k fordulatszámmérőjében vagy a fedélzeti számítógéppel kiírt pillanatnyi fogyasztás. Hatásos lehet a váltásra figyelmeztető nyíl is a kilométerórában. Enyhe gyorsításkor 1500 és 1800 között már a következő fokozat kapcsolását kérte.
Vezetés közben
Ne melegítsük egy helyben a motort, a turbódízeleknél is elég várni 20-30 másodpercet, hogy az olaj elérjen mindenhová hidegindításkor. Ha ez letelt, induljunk el, szolidan vezetve is hamarabb bemelegszik a motor, mint egy helyben pöfögve.
Meleg motorral a szívó benzineseket padlógázzal gyorsítsuk és szorgosan kapcsolgassunk felfelé, alacsony, mondjuk, mondjuk 2000-es fordulaton váltva.
A lényeg a lendületes gyorsítás, aztán a legmagasabb fokozatban tartani a tempót. 45-50-nél a legtöbb autóban már kapcsolhatjuk az ötödiket.
Ismert ritmusú lámpáknál bátran állítsuk le a motort. Amíg nem jár, nem is fogyaszt semmit. Csak a bemelegedett motort érdemes leállítani és figyeljünk a gyalogosoknak villogó zöldre, hogy ne a lámpa sárgára váltásakor kezdjünk el szerencsétlenkedni az indítózással, a mögöttünk rostokolók kárára.
Légkondi, motorfék
Számos motor elzárja a benzinellátást, ha sebességben hagyott váltóval lelépünk a gázról, tehát motorfékezünk. Modern autókban ez a módszer már nem működik, üresben gurulni butaság, mert a motor ingyen lassít, az elkopó fékbetétek és a féktárcsa viszont pénzbe kerül és a motorfék részben tehermentesíti a féket, ami nem mindegy az Alpokban.
Persze régen is megvoltak már a módszerek
Aki anyagi okokból nem használja a légkondit, azt ki kell ábrándítanunk: a lehúzott ablak rosszat tesz a légellenállásnak, ezért a fogyasztásnak is. 80-nál a nyitott első ablakok két decit rontanak az étvágyon. A legolcsóbb a ventilátorral befújni a külső levegőt, ha ablakot nyitunk, 2-3 centire érdemes lehúzni a szemben vagy átlósan szemben lévőket.
Drága a sebesség
Legegyszerűbben a tempó visszavételével utazhatunk kevesebb pénzből. 120 km/óra tartásához kétszer annyi energiára van szükség, mint 80-hoz, de nem érdemes annyira spórolni, hogy megöregedjünk, mire odaérünk.
Minden fékezés kinyírja a nagy energiabefektetéssel, azaz gyorsítással megszerzett sebességet. A fölösleges gyorsítás és fékezés pont olyan, mintha elégetnénk a pénzünket. Ezért kell minél egyenletesebben haladni, rendes követési távolságot hagyva, amibe városban valaki mindig befurakodhat, de mégis. Autópályán az előző kamionra ne repüljünk rá, elvett gázzal közelítsük meg, ne a legvégén satuzzunk.
Egy mázsa, fél liter
Csak azt vigyük magunkkal, amire szükségünk van. 100 kilónyi fölösleges cumó 0,3-0,5 literrel emeli meg a fogyasztást százon. Ha nem kell, távolítsuk el a tetőcsomagtartót, amivel nem elsősorban a súlynak teszünk jót, hanem a légellenállásnak.
Mivel az áram is a benzintankból jön, ne tenyésszünk fölöslegesen sokat a fűtött ülésben és kapcsoljuk ki az ablakfűtést, ha már nem kell! Ugyanilyen okból káros a fogyasztásra egy óriási autóhifi.
Autópályán olcsóbb
100% üzemanyag-megtakarítást jelent, ha nem autóval megyünk a szomszédba. A fogyasztást durván megdobó rövid utak egy része úgy is elkerülhető, ha megtervezzük és csoportosítjuk a teendőinket, amihez autó kell. Rövidebb vagy dugószegényebb útvonallal is spórolhatunk valamennyit, ha van alternatíva. Országút helyett autópályán menni biztonságosabb, gyorsabb és mivel nem kell a falvak előtt fékezni, aztán gyorsítani, az egyenletesebb sebesség miatt tankoláskor visszajön a matrica árának kisebb-nagyobb része.
És a végére egy tény: elhanyagolt autóval nem lehet spórolni. Az elhasználódott gyertya vagy porlasztócsúcs, a rosszul beállított karburátor és befecskendezés növeli a benzinszámlát. Meglepően szomjas lesz a motor egy eltömődött, retkes légszűrőtől, pedig egy mozdulat cserélni és az ára sem több négy korsó sörénél egy közepes helyen.