Nemrég John Cheap és titkos segítője átlagos vásárlónak álcázva próbált a gyanútlan eladóktól részleteket megtudni navigációról, GPS-ről, TMC-ről. A TMC-vel kapcsolatos sok sületlenség – fizetős lesz, csak évek múlva indul, – után most következzenek a tények, ugyanis néhány nap múlva nálunk is startol ez a szolgáltatás.
Hogyan működik?
A TMC adatokat rádióhullámok juttatják a navigációs berendezéshez, amelyek sugárzását idehaza a Magyar Rádió vállalta magára és az MR2 Petőfi frekvenciáját használják erre a célra. Persze ehhez nem kell feltétlenül ezt az MR2-t hallgatni, elég, ha a GPS veszi az adást. Ha a megtervezett út problémás területet érint, mert adatai szerint dugó, torlódás, lezárás van, akkor a GPS automatikusan módosítja az útitervet, alternatív megoldások után kutatva.
Hol működik?
A fővárosban 800 referenciapont található, országosan pedig az egy és kétszámjegyű utakról kaphatunk friss közlekedési információkat a nap 24 órájában. További előny, hogy külföldön járva a GPS-en beállított nyelven kapjuk az infót, nem kell a fordítással bajlódni.
Garmin tulajdonosok előnyben
Elsőként a világ piacvezető GPS-gyártója a Garmin, illetve annak hazai forgalmazója csapott le a lehetőségre, így a néhány nap múlva startoló éles indulást követően a Garmin tulajdonosok már élvezhetik is a rendszer által kínált előnyöket. Mindössze TMC képes – az egyszerűség kedvéért az újabb Garminokban T-betűvel jelölik ezt az extra tulajdonságot – GPS, no meg erre alkalmas térkép is kell a működéshez. Szerencsére már akad ilyen, a NaviGuide legújabb 5.0-ás verziója már TMC kompatibilis.
Szeretné tudni, mennyibe kerül egy TMC képes GPS? Esetleg az furdalja az oldalát, hogy miként maradt ingyenes a szolgáltatás? Válaszok a következő oldalon
Csak ingyen kell?
Magyar ember akkor boldog igazán, ha valamiért nem kell fizetnie. Ezt a TMC szolgáltatója is érzi, így ez itthon ingyenes lesz. Azonban nem kell sok ész ahhoz, hogy rájöjjünk, valakinek azért fizetnie kell a rengeteg, Fővinformtól, Útinformtól illetve a más forrásokból származó naprakész információért. Csak halkan súgjuk meg, hogy a szolgáltatásért akkor fizetünk, amikor a kasszánál kiperkáljuk a készülék árát. Nagyon azért nem kell elkeseredni, hiszen már 64.900 forinttól kapható olyan Garmin autós navigációs berendezés, amely a TMC kezelés mellett teljes Európa térképpel is rendelkezik, ami egyáltalán nem tűnik rossz üzletnek.
Mikor jönnek a többiek?
A kérdés adja magát, mit csináljon, akinek nem Garminja van, mégis vágyik arra, hogy a GPS-e tudjon számolni a váratlan eseményekkel, és ügyesen elkerülje a dugókat, lezárásokat. Legtöbbjüknek csak egy megállapodásra tető alá hozását kell kivárniuk, amíg a készülék gyártójával megállapodik a TMC adatok hazai szolgáltatója. Ha ez megvan, szinte azonnal működhet is a rendszer. Hasonló a helyzet az iGO-val is, bár itt kicsit bonyolítja a dolgot, hogy nem a hardver, hanem a szoftver gyártójával lenne praktikus megkötni a kérdéses bizniszt, ugyanis az iGO szinte a legutolsó kínai strandpapucson is vidáman elketyeg. Ha ez megtörténik, szinte már másnaptól örülhetnek a TMC adásnak az iGO tulajdonosok is.
Kipróbáltuk
Bár több mint egy éve tesztüzemben működik a TMC, nemrég a Magyar Rádió és a Volvo tesztautóival tehettünk egy kört, ahol szimulált, nem valós közlekedési akadályok állták utunkat, hogy kiderüljön, mennyire hasznos a TMC. Szerencsére nekünk ennél több is megadatott, jelenleg egy Garmin Nüvi 255T modellt tesztelünk Budapest útjain. Azt kell mondjuk, hogy a jövőben tényleg csak azon múlik majd a TMC haszna, hogy mennyire gyorsan kerülnek be, illetve ha megszűnt a dugó oka, akkor ki az adatok a rendszerből. A sofőrnek továbbra is az lesz a feladata, hogy felülbírálja, vagy elfogadja a GPS által tervezett, illetve javasolt útvonalat. Elkerüli-e a dugót, vagy inkább lélekben felkészülve tűri rossz sorsát, ragaszkodva a kinézett útvonalhoz.
Volvo teszt
A Volvo már rájött, hogy nem érdemes saját navigációs berendezést fejleszteni, azt okosabb dolog profikra bízni. Így a megfizethetőbb ár és a pontosabb, gyakrabban elvégezhető térképfrissítésekkel mindenki jól jár. Ennek szellemében a Garmin GPS-szel rendelt Volvókban már augusztustól működik a dugókerülés, míg az extra, beépített állvánnyal rendelhető fedélzeti navigációra – egyik legnagyobb előnye, hogy a tápellátása megoldott, nem kell a műszerfalon keresztülvezetett drótot kerülgetni – ősztől lesznek rendelhetőek.