Mától az utasok is tesztelhetik azt az új buszt, amely tegnap érkezett a BKV Hamzsabégi úton található telephelyére. A rövid, alig egy hétig tartó próba után az utasok véleményére is kíváncsi a közlekedési társaság, amelyet az ugyfelszolgalat@bkv.hu e-mail címre várnak.
Sajátos – a busz gyomrában tartott sajtótájékoztatón – jelentette be a közlekedési társaság az új, 12 méteres jövevényt. Azt, hogy rendelnek-e majd belőle még nem lehet tudni, ehhez a Városházát is meg kellene győzni, de mivel a Mercedest nem a Siemens gyártja, erre mi nem látunk nagy esélyt. Pedig buszfronton szükség lenne vérfrissítésre, – tudtuk meg a garázs műszaki vezetőjétől – sok régi Ikarus már az egymillió kilométeren is bőven túl van és karbantartásuk egyre nagyobb terhet ró a vállalatra.
Mindenkire gondoltak
A városi közlekedésre optimalizált csinos busz nemcsak teljes hosszában alacsony padlójával, szükség esetén oldalra billenthető karosszériával segíti a ki és beszállást, hanem kerekesszék-rámpával, Braille-írásos tájékoztatóval is felvértezték. Az egyszerű utasoknak pedig tucatnyi matrica mutatja a helyes irányt a kulturált, biztonságos közlekedés felé tartó rögös úton.
A korábbi BKV-vásárlások hibáira emlékezve, a negyvenfokos hőségtől gyöngyöző homlokkal kutattam szememmel az ablakot. Ránézésre jó kicsik, így akár még légkondicionáló is lehetne a kocsiban. Sajnos nincs, és szellőztetni sem nagyon lehet benne. Ami pedig az utasok nagy kedvence, szeretik az ablakot akkor is kitárni, ha dübörög felettük a légkondi. Hiába, a reflexek.
Zöld busz
A leghátra épített, álló helyzetben beszerelt motor környezetbarátnak is mondható. Alapból az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normákat teljesíti, de megugorható vele az Euro 5-ös szint is.
A soros hathengeres, 12 literes dízelmotor 354 lóerőt, illetve 1600 Nm-es nyomatékot enged az automatikus váltón keresztül a hajtott kerékre. Hangja nem vészes, jól szalad, de ezt próbálja ki mindenki maga. Szerdáig van rá lehetősége.
A következő oldalon kiderül, ketté vág-e az ajtaja, és hogy mi lesz velünk, ha nincs jegyünk
Biztonságos
Számos biztonsági felszereléssel is találkozhatnak a tesztutasok a 8-as vonalán (Március 15. tér és a Gazdagréti lakótelep között) futó buszban. A kerekesszékeknek biztonságos parkolóhelyet alakítottak ki, és a buszmegállóban állók bokaamputációjára gondoló sofőr sem tud elindulni úgy, ha az oldalt lévő babakocsirámpa nincs a helyére tolva. Le kell mondani az utasok ajtóba csípéséről is.
Igaz, egy ujjat be lehet csípni, arra nem ejti el a légnyomást a nyomásérzékeny ajtó, de egy csuklóért már szerinte is kár lenne. Ilyenkor bölcsen nem nyílik vissza az ajtó – feltételezi, hogy már mögé állt valaki, hanem férfiatlanul elernyed.
A buszvezetők tapasztalatai szerint a kézzel kihajtható rámpa sokkal hasznosabb, mint ha a vezetőállásból kéne azt távirányítással működtetni. Ugyanis így a buszvezető elhessegetheti az embereket az útból, és a rászorulókat biztosan nem tapossák el az agresszív öregasszonyok.
A teljes egészében alacsonypadlós járgányban mi kicsit feleslegesnek érezzük a rámpát, egy átlagos, városi közlekedésen edződött anyuka ekkora magasságba gond nélkül felugrat bármilyen babakocsival. Kerekesszékkel azonban már tényleg hasznos ez a lehetőség.
Ingyen menet
Bár a Mercedeseket már a chipkártyás fizetésre is előkészítették, de rendes jegykezelő automatát nem találtunk benne. Ha ma reggelig nem szereltek bele, akkor nem lehet rajta sehol jegyet érvényesíteni. A többit mindenki gondolja tovább maga.
Ha azonban a BKV – illetve Budapest vezetése – Mercedes buszok vásárlására adja a fejét, már nem lesz kegyelem, lyukasztani kell. Szimpatikus megoldás, hogy a vezetőnek szabályos kis pénztárat alakítottak ki, így tőle is vásárolható majd menetjegy. Reménykedjünk benne, hogy amíg a vásárlással vacakolunk, addig a dolgukra siető utasok nem lincselnek meg.
Végállomás: Budapest
A busz a hosszú tesztút legvégén került a fővárosba. Korábban szerte az országban, Volán-társaságoknál rótta a kilométereket. Azt nem tudtuk meg, nekik mennyire tetszett, de az itteni sofőrök láthatóan élvezik, hogy Mercedesszel járnak. Még ha rövid ideig is.