Mamutok felül
Pár multi fejleszt, az autógyártók vásárolnak. Kép: Bosch
Elosztják a feladatokat a partnerek

Elosztják a feladatokat a partnerek

Elosztják a feladatokat a partnerek


Egy autó alkatrészei igencsak hosszú beszállítói láncon mennek keresztül. Közvetlenül az autógyártók alatt irtózatos tényezők vannak, amilyen például az elektronikából ismert Bosch, a Johnson Controls, a Delphi vagy a PSA-csoporthoz tartozó Faurecia. Ezek a cégek és konkurenseik iszonyatos termékskálával, irdatlan vásárlóerővel rendelkeznek. A Dacia Logantól a Mercedes S-osztályig mindenféle modellben ott vannak, és cégek ezreit foglalkoztatják partnereikként.

Beszállítók híján egyetlen autó sem készülne el, mégis nehéz dolguk van a hatalmas autógyárakkal, a megrendelőikkel szemben. Az autós cégeknek hamarabb jut eszébe partnereikből kipréselni alacsonyabb árakat, mint a saját házuk táján söpörve a kellemetlen leépítésekkel vagy más hatékonyságnövelő mutatványokkal erőlködni.

Oldjátok meg! – mondja az autógyár

A DSG-ben ott a BorgWarner, nemcsak a Volkswagen

A DSG-ben ott a BorgWarner, nemcsak a Volkswagen

A DSG-ben ott a BorgWarner a VW-n kívül


Csakhogy az autógyártók egyre nagyobb részben külső fejlesztéseket használnak és ezekre rá is szorulnak. Ma nincs pénz, igény és tulajdonképpen értelmes ok sem arra, hogy minden márka feltalálja a saját távolságtartó radarját, önálló légtömegmérőket gyártasson, vagy eltérő fékcsöveket vessen be. Ez csak megdrágítaná a termelést, így a beszállítók specializálódtak az adott termékek gyártásában és a fejlesztésében.

A kompetenciák átruházásával folyamatosan csökken az az arány a termékben, ami az autógyártóhoz köthető. Egyre ritkábban fordul elő, hogy egy autógyár saját maga találjon fel valamit. A FIAT például remekül megalkotta a közös nyomócsöves személyautó dízelmotort, de az ötletből a szériagyártást nem tudta volna beindítani a Bosch nélkül. Ezért az elsőség az övék maradt az Alfa 156-tal, de a németektől más is hamar hozzájutott a technikához. A DSG-váltót mindenki a Volkswagen-konszernhez köti, mert a váltóspecialista BorgWarner szép csendben tette hozzá a magáét a termékhez.

Ki lesz az első?

Presztízst biztosít az innováció

Presztízst biztosít az innováció

Presztízst biztosít az innováció


Az autógyártók megfizetik a partnereiket azért, hogy a diadalon ne kelljen osztozni. A friss fejlesztések nagyobb presztízst és működésbeli előnyöket biztosítanak annak a márkának, amely elsőként elsüti őket. A piacérett újításokkal rendelkező beszállítók egyáltalán nincsenek alárendelt szerepben a tudományukra rászoruló autógyártóval szemben, sőt.

Ilyenkor nem mindegy, ki mennyire tartja a beszállítók torkához a kést. A BMW például híresen jó kapcsolatban van a partnereivel, akik az olajozott biznisz fejében elsőbbséget adnak nekik az innovatív megoldások piacra vitelekor. A ZF automata váltójából a hatsebességes az előző 7-esben debütált, megelőzve például a Jaguart, a nyolcfokozatú pedig az új 7-es BMW-ben jelenik meg először. A bajorok ezzel behozzák a Lexus LS-t.

A túloldalon luxusautók következnek magyar szálakkal. És egy melltartós igaz sztori is  


Ami a megbízhatóságról dönt

És ami döntő: az autó minősége a beszállított alkatrészeken múlik. Jó pénz fejében jó minőséget várhat egy autógyár, a végletekig letört árakkal nem megy ugyanez. Gond esetén természetesen az autómárka viszi el a balhét a nyilvánosság előtt.

A megbízhatóság a beszállítón is múlik

A megbízhatóság a beszállítón is múlik

A megbízhatóság a beszállítón is múlik


Az ügyfél nem tudja, hogy mely cégtől érkezett a kocsijában elromló gyújtótrafó, és nem is érdekli. A vásárlók előtt az autógyártó felel a termék egészének működéséért, biztonságáért, már csak azért is, mert a márkakereskedésekkel szemben szépen keres is az eladott autókon.

Luxusautókba viszik

Hazánkban erős tényező az autóipar. A beszállítók nemcsak a hazai két, nemsokára három autógyárat szolgálják ki, hanem hétköznapi és nagymenő autókba is termelnek. Ki gondolná, hogy egy Mercedes CLS ajtajában hazai gyártású kárpiton nyugtatjuk a karunkat, mert az „Armauflage” Pilisszentivánon készül.

Hatvanban készül a műszerfala

Hatvanban készül a műszerfala

Hatvanban készül a műszerfala


Hatvanban a Bosch építi a Bentley Continental és a Maybach luxusautók műszerfalát, ugyaninnen a Lamborghinihez és az új 7-es BMW gyártósorához is mennek kamionok. A leghétköznapibb autó hatvani műszerekkel a Mercedes A-osztály, olcsóbb modellek esetében nem fizetik meg az itteni minőség árát.

Míg olcsóbb tarifával egymillióból 300-400 műszeregység lehet hibás, az S-osztály műszereinél 100 darab a limit. Csakhogy a Bosch beszállítói is csak a milliónkénti 200 darabos hibahatárt garantálják, ami duplája a Mercedes követelményeinek. Ilyenkor jönnek a magyar mérnökök, akik a kész műszerfalak tesztelésével megoldják a dilemmát.

Budáról vadásznak alkatrészre az új VW-hez

Budáról vadásznak alkatrészre az új VW-hez

Budáról vadásznak alkatrészre az új VW-hez


Magyar szakemberek egészen más módon is kapcsolódnak az ismert autógyártókhoz. A Volkswagen megbízásából Budapesten működik egy külsős iroda, amelynek munkatársai különféle alkatrészek beszerzési forrásait derítik fel.

Az itteniek nagy titkokat tudhatnak, mert előkészítő tevékenységük évekkel megelőzi a sorozatgyártást. A budai irodaházban már bőven folyik a régióbeli partnerek vizsgálata, akik majd a Volkswagen olcsó kisautójához szállítanak komponenseket, amelyet még csak tanulmányként láthattunk.

Melltartók és az ukrajnai betakarítás

Pár multi fejleszt, az autógyártók vásárolnak. Kép: Bosch

Pár multi fejleszt, az autógyártók vásárolnak. Kép: Bosch

Pár multi fejleszt, az autógyártók vásárolnak. Kép: Bosch


Előfordulhat, hogy jelenleg (még) Magyarországon húzódik az a vörös csík, amely a nyugati típusú ipari termelés határát jelzi. Egy német beszállító a saját bőrén tapasztalta meg, hogy az olcsóbb munkaerőért nem mindig érdemes keletre nyomulni. Ők Ukrajnába vitték át a termelés egy részét, majd rövid idő után hozták is vissza. Egyszerűen azért, mert az ukrán munkások egy része betakarítási időszakban inkább a földeken robotol és be sem megy a munkahelyére.

Hasonlóan járt a klasszikus sztori szerint egy ruhaipari cég is. A hazánkból lelépő multi a sokkal olcsóbb Kínából tért vissza, mert a helyi munkaerő túl sok selejtet termelt. Az érintetteken a melltartógyártás fogott ki.