Volkswagen Golf VI – Átmeneti generáció
Bevezetését tekintve jövő évi újdonság lesz a következő Golf. Walter de Silva, a VW-konszern formatervezési vezetője szerint a IV-es Golf az utóbbi évtizedek legszebb Volkswagenje. Talán ezért emlékeztet az irányítása alatt született 6. generáció a 4. szériára.
Elsőre az új Golf megbukott a házon belüli vizsgán, mert a direktor uraknak nem tetszett, és a Sciroccóval együtt a Golf formatervét is további reszelésre ítélték. A minőségérzetben is nagyok voltak az elvárások, a jelszó többletköltség nélküli értéktöbblet volt. Mehrwert ohne Mehrkosten, van elég mérnökünk ahhoz, hogy ezt megvalósítsuk – dörögte a főnök.
Gazdaságosabb gyártani
A következő Golf egy félig új autó, a teljesen újrakonstruált modell 2012-re várható. A 6. széria bevezetésének fő oka a mostani Golf drágasága. Nem a vételáráról van szó, hanem a gyártási költségekről. Az új sokkal gyorsabban és jövedelmezőbben gyártható.
Szintén a takarékosság okán szűkül a motorválaszték: a 140 és a 170 lóerős TSI-t illetve a 2,0 FSI-t ugyanaz az 1,4 TSI helyettesíti és várhatóan eltűnik a nálunk nem értékesített SDi szívódízel is. Anyagi okokból az autó megörökli elődjétől a padlólemezét, de ez nem baj. A kompakt autók között a Golf V bőven az élbolyban van, az eladások is dübörögnek.
A Golf VI fél centivel rövidebb és öttel alacsonyabb 2003 őszén bemutatott elődjénél, ezért nem olyan pufi. Az összes benzinmotor ismert a jelenlegi modellből, a közös nyomócsöves dízelek azonban újak.
A régi benzinesek, nagyautós extrák
2009-re várható a még takarékosabb dízel Golf BlueMotion 3,9 literes átlaggal és egy 90 illetve 170 lóerős dízelváltozat. A hosszabb váltó-áttételezéstől a benzinesek fogyasztása is csökken. A motorokról részletek itt.
Feláras extrákkal rendesen felturbózható a Golf. Lesz távolságtartó tempomat, amely magától gyorsít és fékez, a csomagtérajtón az emblémából kikukucskáló tolatókamera, parkolóasszisztens és DCC néven elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás normál, kényelmes és sportos beállítással. Még nem tudni, mennyiért, de a Golf VI 2009 első negyedévében érkezik meg Magyarországra.
Folytatjuk a Fiestával és a 7-es BMW-vel a túloldalon
Ford Fiesta – Világautó lesz
A kiskategória legfontosabb idei újdonságát a Ford adja: 1976 óta a Ford Fiesta most ér el a 4. generációjához. Bemutatásakor még kevés volt a konkurens, a VW épphogy átnevezte Polóra az Audi 50-et, de az Opelnél hiányzott a Corsa, szó nem volt SEAT Ibizáról, a japánoknak és a koreai gyártók jó része még nem kopogtatott városi autóikkal.
Ma élesben megy a játék, a kiemelkedés eszközeként mindenki a formatervből próbál minél többet kihozni. A designerek itt is nagyon ráléptek a gázra, látványos kisautó vált a tájba simuló Fiestából.
Erősebb acélfajtákkal sikerült 40 kilót lefogyasztani a karosszériából, de a törésteszten sem kell aggódni az 5 csillagért a Mazda2 eredménye, az opcionális térdlégzsák és a lábsérülés veszélyét csökkentő szőnyeg alapján.
Jól fogyaszthat
Azért emlegetjük a Mazda2-t, mert a Ford konszernen belül rokonaik egymásnak, csak korábban a Fiesta padlólemezét kapta meg később a japán fél, most pedig fordítva alakult.
A Fiesta az egész világon kapható lesz a helyi igényekhez igazítva. Köln mellett Thaiföldön, Kínában és Mexikóban is gyártják majd a takarékosabb autókra rácuppant amerikaiaknak.
Az autó nem nyúlik meg elődjéhez képest, egyedül magassága nő kissé. Ha hihetünk a gyári adatoknak, akkor a fontos értéke lesz a takarékosság.
Még a 120 lóerős 1,6-os benzines is beéri a szabványos gyári adatok szerint 5,9 literrel átlagosan, ami az ezerkettes kisautókra jellemző érték. Itthon a Ka forgalmazását kicsit megelőzve novembertől lesz kapható, a motorváltozatokról nemrég írtunk.
BMW 7-es sorozat – Nagyágyú, kisebb motorokkal
A végére hagytuk a novemberben debütáló 7-es BMW-t, mint habot a tortán. Ezúttal nem kell évekig emésztenünk egy sajátságos, sokak szerint egyszerűen otromba és félresikerült farrészt rajta.
A vegyesen fogadott előd után az 5. generációval a BMW nem kockázatott, mert a formatervezésben a hej de nagy bátorság ritkán kifizetődő. Kérdezzük csak meg a Renault-t az Avantime-ról és a Vel Satisról!
A bevetett technológiával a kategória csúcsára céloz a BMW. Új futóművével a 7-es lehet a legizgalmasabban vezethető nagyautó. A 4 lengéscsillapító egymástól függetlenül szabályozható.
Automatikusan működnek, de reagálnak a Sport, a Normál, a Komfort és a Sport+ beállításra, a kormányrásegítéssel (aktív kormány esetén a kormányáttétellel is), a gázreakcióval, a menetstabilizálóval és az automata váltóval együtt.
Állat vagy ember?
A futómű része a hosszított modellek légrugózása a hátsó tengelyen. Az integrál-aktívkormány megrendelésekor a hátsó kerekek is kormányzottak, maximum 3 fokban. Az agilitáson túl ez a megoldás kritikus helyzetekben segít a stabilitás megőrzésében.
60 km/óra alatt az elsőkkel ellentétesen elforduló kerekek a fordulókörön javítanak, fölötte az elsőkkel párhuzamosan fordulva az útfekvést. Feláras marad a karosszéria oldaldőlését egy határig kiegyenlítő Dynamic Drive.
A sötétben bóklászó élőlényeket hőkamera jelzi, amelyet a BMW vesék rejtenek.A veszélyt a műszerfali képernyőn jelzi a rendszer, jóval azelőtt, hogy a fényszórókkal láthatóvá válna az érintett. A berendezés mozgásminták elemzésével dönti el, hogy a hőforrás ember-e vagy állat.
Turbók a szívó V8-asok helyett
El kell búcsúzni a V8-as szívómotoroktól. A 740i helyét a háromliteres sorhat veszi át, amiből turbóval 326 lóerő jön ki. A 750i név alatt ezentúl a 4,4 literes, 407 lóerős nyolchengeres turbó él. A váltás oka a fogyasztáscsökkentés, a kisebb turbómotor 1,3 literrel jobb a V8-as 740i-nél. Egy dízelmotorról tudunk, a 730d 245 lóerősre fejlődik és elvileg 7,2 literrel beéri.