Városban spórol igazán a technika
Astrák és Passatok helyébe lépnek

Astrák és Passatok helyébe lépnek

Astrák és Passatok helyébe léphetnek


Csekélyebb fogyasztásuk, alacsonyabb károsanyag-kibocsátásuk és csendesebb üzemük miatt a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium (KvVM) hibridautókkal váltja le autóparkja egy részét.

Kikopott Astrák és Passatok

A cserére érett kocsik átlagosan 5 évesek múltak és 154 000 kilométert futottak. Több vezetői autó túl van a 200 ezer kilométeren, ezért karbantartásuk egyre költségesebb. A leváltandó park VW Passatokból, Opel Astrákból és néhány A6-os Audiból áll – mondta Olt Boglárka, a tárca sajtófőnöke. A tárcának környezetvédelmi és takarékossági céljai vannak a beszerzéssel.

Listaáron a Civic nyerne

Listaáron a Civic nyerne

Listaáron a Civic nyerne


A tenderkiírásban felső és középkategóriás hibrid hajtású személygépkocsik beszerzése szerepel. A darabszámok még nem véglegesek, mert a két nagyautó mellé a minisztérium 7-10 középkategóriás autót vesz. Alacsonyabb ár esetén több autó megvásárlása fér bele.

Prius vagy Civic Hybrid lehet

Aki konyít valami az autókhoz, az két ujján megszámolhatja a lehetőségeket: a középkategóriában a Toyota Prius alternatívája a Honda Civic Hybrid. A pályázati kiírásban közölt feltételeknek méreteivel és egyéb jellemzőivel mindkét autó megfelel.

Mi is az a hibrid?
Hátul az akkuk, elöl a benzines, a villanymotor, az erőátvitel és a vezérlés

Hátul az akkuk, elöl a benzines, a villanymotor, az erőátvitel és a vezérlés

Hátul az akkuk, elöl a motorok


A hibridautókban egy vagy több elektromos motor dolgozik együtt a kocsi hajtásán a belső égésű motorral, különféle erőátviteli rendszerekbe ágyazva. A villanymotor gyorsítja az autót, és gázelvételkor vagy fékezéskor generátorként áramot termel, töltve az akkukat.

Később ez az energia az autó gyorsítására használható a villanymotort etetve. Az üresjáratkor leálló belső égésű motort az önindítóként is szolgáló villanymotor kelti életre.

Egyes hibridekben (pl. Toyota és Lexus, újabban GM Two-Mode hybrid) a villanymotor önállóan is képes mozgatni az autót. A hibridrendszer egy igencsak költséges, de hatásos módja a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás lefaragásának. Épp drágaságuk hátráltatja a dízelmotoros hibridek elterjedését, mert a modern dízelek önmagukban is pénzigényesek, nemhogy hibridként.

Az ár után a fogyasztás a döntő

Az ár után a fogyasztás a döntő

Az ár után a fogyasztás a döntő


A Toyotánál tudomásunk szerint az importőr tesz ajánlatot, míg a Hondát nem a vezérképviselet, hanem a Duna Autó Zrt. képviseli – tudtuk meg a cég közbeszerzésekben illetékes vezetőjétől. Az észak-budai központjában amerikai, japán és európai márkákkal is foglalkozó vállalat többször is sikeresen pályázott állami járműtendereken. A határőrséggel illetve a rendőrséggel is szerződtek Nissan Pathfinderek és Patrolok szállítására.

Ami dönt: az ár és a fogyasztás

A minisztériumnál ugyanaz a két tényező dönt, mint a hétköznapi autósoknál: kiemelten fontos a vételár, aztán a szén-dioxid-kibocsátás illetve az ezzel egyesen arányos fogyasztás. A városi étvágy és emisszió kétszer nagyobb súllyal esik a latba, mint az országúti és a vegyes ciklusban mért értékek. A győztes kiválasztásában szempont a minél gyorsabb szállítás is.

Az egyik meccs lefutott, a másik annál kiszámíthatatlanabb. Érdemes továbbolvasni


Bár tudjuk, mennyibe kerülnek az érintett autók, a végeredményre kár volna a listaárakból spekulálni. Ha ezen múlna, mérget vehetnénk a Civic Hybrid győzelmére, mert 1,5 millió forinttal kevesebbet kóstál mint a legolcsóbb Prius és a felszereltsége is gazdagabb. A tárca azonban hangsúlyozza, hogy nincs preferált márkája és árversenyt vár a Honda meg a Toyota között, amibe alighanem a Toyota is hajlandó lesz belemenni.
Biztosra vehető a GS győzelme a kritériumok alapján

Biztosra vehető a GS győzelme a kritériumok alapján

Biztos a GS győzelme a nagyautók között alapján


Ez ugyanis az első állami hibridvásárlás, a várhatóan nagy publicitást kapó győzelem némileg presztízskérdés. Hogy nézne ki, ha a technika úttörője eleve esélytelen árakkal pályázna azon a közbeszerzésen, amely egyszer talán például szolgál más minisztériumok és állami szervek járműtenderein?

A felső kategória már most lefutott

Egy diadalt a Toyota, helyesebben a Lexus már most elkönyvelhet. A felső kategóriás hibridautóra kiírt tender lefutottnak tekinthető, mert ilyen modelleket egyedül a Lexus forgalmaz hazánkban. Hivatalos forrásból hozzánk sajnos sem a Toyota-technikát alkalmazó Nissan Altima Hybrid, sem a hibrid Toyota Camry nem jut el.

Az LS 600h-nál kisebb és gyengébb autóra szól a közbeszerzés

Az LS 600h-nál kisebb és gyengébb autóra szól a közbeszerzés

Az LS 600h túl nagy a minisztériumnak


Marad tehát a Lexus. A márka importőrénél még azt megelőzően tájékozódtunk, hogy a részletes kiírás feltételek megérkeztek volna. Eredeti szándékuk szerint a luxuskategóriában a GS, az RX és az LS modellekkel is pályáztak volna, ám a feltételekből látszik, hogy a tendert a GS-re szabták.

A 9 másodpercen belüli 100-ra gyorsulás egyikkel sem gond, de az LS 600h teljesítményével és hosszával, az RX magasságával lóg túl a kereteken. Azért is a GS450h a tuti befutó, mert a legfeljebb 8 literben illetve 190 g/km-es szén-dioxid-kibocsátásban megszabott átlagfogyasztást is egyedüliként teljesíti. Ezúttal kár csalárd szándékot sejteni az igazítás mögött: 14,8 milliós listaárával a GS a legalacsonyabb árú hibrid luxusjármű a három közül.

Mit vár el a minisztérium?
143 és 340 lóerő közötti luxushibrid szerepel a tenderkiírásban

143 és 340 lóerő közötti luxushibrid szerepel a tenderkiírásban

143-340 lóerős motor van a tenderkiírásban


A beszerzendő hibrideket a közbeszerzési törvény a 6. illetve a 8. kategóriába sorolja. Az adott szintekhez megszabott felszereléseken (pl. oldallégzsák, ESP, légkondicionáló, audiorendszer) túl a környezetvédelmi tárca rablásgátlóval, téli gumival, hővédő üvegezéssel várja a kocsikat.

Feltétel a magyar nyelvű navigációs rendszer teljes Európa- és Magyarország-térképpel. A műszaki paraméterek között fajsúlyos a fogyasztás: a nagyautó szabványos átlaga maximum 8, a középkategóriásé 4,8 liter lehet, ami a költségeken felül a minél csekélyebb CO2-kibocsátás miatt lényeges.

Döntés október közepére

Ezzel szemben a Prius vs. Civic meccs kimenetelét izgatottan várhatjuk. A döntés két hónap múlva esedékes, a szeptember 29-ig beadandó ajánlatokat a minisztérium szakértői körülbelül két hét alatt értékelik. Amennyiben minden a terv szerint halad, a Fő utcai épületben október 17-én aláírják a szerződést a történelmi járműtender győzteseivel.