Három a magyar igazság, egy a ráadás 1
Három a magyar igazság, egy a ráadás 75


Szóval a lényeg, hogy összeállt a csapat, olyan kis társaság, amely egyre ritkább. Hiszen a Lancia Delta már igencsak kikopott az utakról, az amúgy is ritka HF Integrale pedig még inkább. A 16V-ből ha lehet, még kevesebb látott napvilágot, EVO II-ből pedig mondhatjuk alig.

Így egy erős becsléssel, a magyar működőképes állomány 80 százalékát összehoztuk. Persze, ha őszinték vagyunk, akkor el kell áruljuk, hogy a négyből csak egy az igazi EVO II. Kettő replika, egy pedig egy tuningra kihegyezett, részben EVO hatású gép.

A fehér

Három a magyar igazság, egy a ráadás 76


Kezdjük az őseredetivel. A fehér, kevés matricás gép Lórié. Ezt a darabot a helyében bárki megtette volna, aki szereti az autókat. A kocsi ugyanis egy igazi Lancia Delta HF Integrale 16V EVO II Kat. Bianca limitált széria. Eredetileg egy raliversenyző autója volt, de nem versenyeztek vele, örömautónak tartották.

Végül lapátra került, Lóri két éve vásárolta meg ajándékáron. Az autó 1993-as gyártású, EVO II lénye onnan ismerhető fel, hogy púposabb a motorháztető, és nagyobbak a szélesítései – no meg a gyári felnik.

Igazán sok tuning nem történt vele, csupán egy, annál jelentősebb beavatkozás, amely évekkel korábban anyagáron másfél millába fájt: új fékeket kapott. Elöl 10 dugattyús, hátul 8 dugattyús nyergek fogják a sport-tárcsákat. Lóri elmondása szerint Subaru WRX-eket nevetve üt meg a gép, persze a tuningolt japánok már otthagyják.

Na de nem pályán, ott egyszerűen féktávban fogja meg őket. Amúgy az eredeti Brembo fékek szépen elcsomagolva megvannak. Ja és meg egy dolog, DVD-s, kiforduló monitoros fejegység szolgál, az amúgy gyári állapotú autóban.

A sárga

Három a magyar igazság, egy a ráadás 77


Ezek után jöjjön Bence sárga Lancia Delta HF Integrale-ja. Bence autója 1990-es gyártású, 3 éve épül-szépül, és persze alakult át EVO II look-ká. A már említett karosszériamódosításokon kívül ez azt jelenti, hogy megkapta az EVO II két egyforma átmérőjű ikerfényszóróját is, amelyekből a külső, vetítőlencsés.

Ez így egyszerűnek tűnik, de nagyon nem volt az, mert a Delta nem egy tömegtermék, új alkatrész lényegében néhány kopó-holmin kívül nincs hozzá, ami esetleg van, azt aranyárban mérik. Magyar bontóban próbálkozni sem érdemes, külföldön meg tudják az értékét és aszerint áraznak.

Három a magyar igazság, egy a ráadás 78


A bontós gyakorlattal ellentétben a vásárló hozzá sem nyúlhat az elzártan tartott bontódó Lancia Delta Integrálékhoz. Így Bence nagyobbrészt az E-Bay oldalon gyűjtögette össze az alkatrészeket. Mert hát kellett sok, ugyanis a kocsi rém lelakott állapotban került hozzá.

Lényegében mindenét felújították, a komplett futóművet, a hajtásláncot. A már említett karosszéria tuning végére a Ford Focus RS narancs színével (plusz a fekete csíkozással) tették fel a pontot.

Ezzel koránt sincs vége a tuningnak. A motortérben lecserélték a lefújó szelepet, a gyári turbócsövek helyét polírozott acél- valamint szilikon csövek vették át – a vízcsöveket szintén a mutatósabb szilikonra cserélték. A régi felnik helyére Angliában egyedileg gyártatott Racing Dynamics 7×17 colos felnik kerültek fekete színben – 4 hónap volt a szállítási idő.

Három a magyar igazság, egy a ráadás 79


A gumik Pirellik, 205/40 R17 méretben – az eredeti toronymerevítőt egy OMP-re cserélte. Nem elhanyagolható a hifi sem: A fejegység egy Alpine IWA D195R, amely DVD-s, 6,5 colos monitorral, Dolby 5.1-es házimozi kimenettel.

2 Genesis erősítő hajtja meg az előre beszerelt, enyhén tuningolt 3 utas Velocity szetteket, a két csomagtartóban lakó 20 cm-es Pioneer mélynyomót, valamint a műszerfal szellőzőrácsa mögé rejtett Pioneer center hangszórót. Persze a kalaptartóba is jutott Pioneer hangszóró, amelyek körül, akárcsak a csomagtartóban szép alcantara kárpitozás emeli a színvonalat.

A piros

Három a magyar igazság, egy a ráadás 80


Venczel Attila piros Deltája kocsija a legfelhúzottabb. Ennek megfelelően viselkedett is, azaz semmi hencegés, semmi nagyoskodás, ott van az utó, az mindent elmond. Ez a kocsi is 1990-es gyártású Integrale 16V, Ati 4 éve vásárolta.

Egy igazi, sokat élt, többször zúzott autó, viszont ez most nem látszik rajta. A tulajdonosa saját kezűleg kasznizta ki, és nagyon szépen sikerült a munka. De ez egy dolog, a lényeg, amit a lemezruha rejt.

A futóműben minden lengőkar erősített, a szilentek cserések, a felnik 7×15 colos OZ Racing-ek (igazi klasszikus darabok) alápogácsázva. A futóművön így gyorsan átfutottunk, hogy végre a motorról beszélhessünk.

Három a magyar igazság, egy a ráadás 81


A turbómotort teljesen szétdöntötték, kovácsolt olasz Protox dugókat szereltek be (darabja 80 rugó), természetesen erősített hajtókarokkal, amelyek 400 lóerőt bírnak gond nélkül.

Könnyített a főtengely, átdolgozták a hengerfejet, átépített a turbó, most „csak” 1,5 bar-t tol, mert eladásra 300 lóerő alá butították a motort. A lendkerék is tuning darab, a motorvezérlő ECU egy írható profi cucc rajtprogrammal.

A kipufogórendszert is Ati varrta 70-es csövekből (kivéve a leömlőt), a közszemlére kitett cooler is egy testes tuning példány. Természetesen a brutál erő miatt szinter kupplungot használ Ati, aki a kocsi belsejét is módosította. Igazi esti kuppleráj hangulat fogad, piros bársonyülésekkel, amúgy minden feketére flokkolva. Állat a dolog.

A másik fehér

Három a magyar igazság, egy a ráadás 82


A végére maradt Evo Dave. Négy éve került hozzá a fehér Evoluzione. Hogy EVO II lehessen ízeire bontották az egész autót, majdnem minden karosszéria elemet le kellett gyártani – természetesen Bence kocsiján sem eredetiek a drága karosszérialemek, itthon készültek. Csak a két első ajtó a tető és a csomagtér ajtó maradt eredeti fémköntösben.

Mivel a kasztni nem fiatal sok merevítést helyeztek el a karosszéria kritikus pontjain. Miután a lakatolás megvolt lefényezték az autót, kapott plusz három réteg lakkot. A futómű és a motor beszerelése sem volt egyszerű feladat, de amint látszik sikerült. A rövid teszt időszak után a motor erősítése következett, kapott új vezérműtengelyeket, egy Griffone-s lendkereket, erősebb kuplungot, szívócsövet direktszűröt, majd egy komputert.

Három a magyar igazság, egy a ráadás 83


Így most 200 le körül mozog a teljesítménye. Az autó belseje és külseje az évek alatt folyamatosan változik. Kívülről jelenleg az igazi rally design az uralkodó. Belül már keveredik a tuning stílus és a versenyszellemiség.

Kagylóülések Lancia hímzéssel, Schrott övek, piros-fekete flokkolás, pici Momo kormány és Momo váltógomb, kiegészítő műszerek, fehér számlapos órák, Vibe és FLI hifielemek az utas és a csomagtérben egyaránt.

Hasonló verdák az OKtuning.hu oldalán