1-es, kis gáz, kuplung fel, kuplung ki, üres, és minden kezdődik elölről, naponta több százszor. Mostanában annyi a dugó Budapesten, hogy egyre többre becsüljük az automata váltós autókat, mert azokkal legalább kényelmesebben araszolunk.
Városszerte araszolás
Megszoktuk, hogy Budapestre reggelenként alig lehet bejutni, mert a bevezető utak kapacitásánál sokkal többen költöztek az agglomerációba. Ám a városon belül is tovább romlott a helyzet, legalábbis mi ezt tapasztaljuk, pedig még el sem kezdődött a tanítás. A többnyire Pesten járók az ottani torlódásokra panaszkodnak, akinek a Duna másik oldalán van dolga, az a budai állapotok miatt átkozódik.
Érzésünk szerint a fővárosban totális a közlekedési káosz. Próbálunk meglógni erre, arra, amarra, a végén már bármerre kerülnénk, csak ne kelljen állás közben elbukni az időt. De nincs menekvés. Pedig egyeztetés előzi meg az útfelújításokat és jó esetben akkor fordul súlyosra a helyzet, ha a Fővárosi Önkormányzat mellett az adott kerület is épp ott kezd munkálatokba. A felújítandó utak listája a kerületi polgármesteri hivatalok igényeiből, és az utakat üzemeltető Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. javaslataiból áll össze.
Egyszerre két óriásberuházás
Most azonban a metróépítés és a Csepel-szigeten megvalósuló szennyvíztisztítómű extraterhelést okoz a főváros közlekedésében. Nem ma kezdtük, de időnként széttárjuk a kezünket, hogy merre is kerüljük ki a dugókat, ha északról délre kell eljutnunk vagy fordítva.
Egyszerre van lezárva a Budai alsó rakpart, de nem ám egy szakaszon, hanem az elejétől a végéig. Zárva a Budai felső rakpart, az Attila út és a Krisztina körút egy része. Átmenetileg a Fő utcában is csak 2×1 sáv jutott a csúcsidőben 2-2 sávon is torlódó forgalomnak.
Rakpart nélkül
Észak-déli irányban Buda elég nehezen járható a rakparttal párhuzamos útvonalakon (Fő utca, Alkotás utca). A Fő utca eleve dugós, főleg amióta a 86-osnak – nagyon helyesen – buszsávja van. Az Alkotás útján maradt némi esély haladni, de inkább a hegyen át és a Déli pályaudvar fölötti utcácskákban kommandózunk, amíg előbb-utóbb dugóba ütközünk.
Momentán a legtöbb szívás a csepeli szennyvíztisztítóval függ össze. Budapest szennyvízének több mint a fele szűretlenül megy a Dunába, ezen a szégyenen segít majd a beruházás. Mivel az EU később nem támogatná a projektet a 102 milliárdos összköltség két harmadával, a megvalósítás egyszerre történik a 4-es metró építésével.
Messzire ható szennyvízmű
Csepeltől messze is vezekelhetünk a tisztább Dunáért. Az Attila úton azért módosult a közlekedés, mert a Krisztina körutat a Dózsa György és a Szarvas tér között lezárták a rakparti főgyűjtőhöz kapcsolódó csatornaépítés miatt. Az Attila útból elvett sávra az innen átterelt forgalomnak van szüksége. A helyzet az iskolakezdéssel megerősödő forgalomtól csak romlani tud, pedig az Erzsébet híd közelében már most erős idegek kellenek.
Kiadós dugókkal folytatjuk szerte a fővárosból: az Árpád hídnál, a Múzeum körúton, a Bécsi úton és így tovább
Nagy falat a Budai alsó rakpart
A Budai alsó rakparton a szennyvízcsatorna mellett új fel- és lehajtó létesül a Margit hídtól kicsit északabbra, az Üstökös utcánál. Ugyanitt az építők kiszélesítik és megemelik a rakpartot, ennek ellenére a híd alatt átférnek majd a 4,7 méternél magasabb teherautók is.
A rakpartot Dél-Budától a Margit hídig már idén novembertől újra használhatjuk, de teljes hosszában csak 2009 végére lesz járható.
Jó sokáig tart, de miért is kellene jobban rohanni? Ennél gyorsabban nyilván képtelenség végezni, mert a lezárt területen éjjel-nappal serény munka folyik majd. Hogyne.
Dugók Pesten is
Pesten is van minek örülni. Nemrég egészen egyszerűen nem tudtuk, merre meneküljünk. A Haller utcában feltúrás volt, mentünk volna másfelé, de arra sem jó.
Utána a Dózsa György út egyik szakaszán fogott meg a torlódás, mert a lezárások nyomán egyetlen sáv maradt irányonként. Ja, hogy ez kevés? Bizony.
Az V. kerületben, ahol az óránkénti 230-265 forintos parkolási díj nemrég ugrott egységesen 300-ra, szintén mennek a felújítások. Az Alkotmány utcában kerékpársáv létesült, aminek mindig örülünk, különben hogy szálljon bringára a nép?
Kevésbé jó hír, hogy a kerékpársáv megszületésével az eddig 2×2 sávos utcában feleennyi sáv maradt a buszoknak és az autósoknak, de ez még hagyján.
Kiskörúti gyalogtempó
Kicsit arrébb a Múzeum körúton katasztrofális volt a helyzet. A környéket eleve meggyötri a Kálvin téri és a Fővám téri metróállomások építése valamint a Szabadság híd felújítása is, amihez társult a Kiskörúton a villamosvágány-csere.
Emiatt az Astoria és a Kálvin tér között irányonként 1-1 sáv maradt. Járókerettel lólépésben gyorsabban lehetett haladni, mint kocsiban vagy a buszokon rostokolva.
A síncserével augusztus 31-re végeznie kell a kivitelezőnek, teljes felszabadulást mégsem várhatunk, mert a villamospótló autóbuszok fordulója csak szeptember 20-ra készül el a Ferenczy utcánál.
Mi meddig lesz lezárva?
Krisztina körút: 2008. október végéig
Budai alsó rakpart:
Lágymányosi híd-Erzsébet híd: 2008. december 31-ig
Erzsébet híd-Margit híd: 2008. novemberig
Margit híd-Mozaik utca: 2009. október végéig
Margit híd: 2008. októbertől 2010.májusig
Szabadság híd: 2008. XII. 20-ig (villamosforgalom), 2009. májusig (autóforgalom)
Tervezett időpontok. Forrás: Fővárosi Önkormányzat