Év végéig zárva a Budai alsó rakpart déli része
Rettenetes dugó van reggelente a Margit hídnál

Rettenetes dugó van reggelente a Margit hídnál

Rettenetes a reggeli dugó a Margit hídnál


1-es, kis gáz, kuplung fel, kuplung ki, üres, és minden kezdődik elölről, naponta több százszor. Mostanában annyi a dugó Budapesten, hogy egyre többre becsüljük az automata váltós autókat, mert azokkal legalább kényelmesebben araszolunk.

Városszerte araszolás

Megszoktuk, hogy Budapestre reggelenként alig lehet bejutni, mert a bevezető utak kapacitásánál sokkal többen költöztek az agglomerációba. Ám a városon belül is tovább romlott a helyzet, legalábbis mi ezt tapasztaljuk, pedig még el sem kezdődött a tanítás. A többnyire Pesten járók az ottani torlódásokra panaszkodnak, akinek a Duna másik oldalán van dolga, az a budai állapotok miatt átkozódik.

Újabb fő út megfelezett kapacitással: a Dózsa György út

Újabb fő út megfelezett kapacitással: a Dózsa György út

Megfelezett kapacitás a Dózsa György úton


Érzésünk szerint a fővárosban totális a közlekedési káosz. Próbálunk meglógni erre, arra, amarra, a végén már bármerre kerülnénk, csak ne kelljen állás közben elbukni az időt. De nincs menekvés. Pedig egyeztetés előzi meg az útfelújításokat és jó esetben akkor fordul súlyosra a helyzet, ha a Fővárosi Önkormányzat mellett az adott kerület is épp ott kezd munkálatokba. A felújítandó utak listája a kerületi polgármesteri hivatalok igényeiből, és az utakat üzemeltető Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. javaslataiból áll össze.

Egyszerre két óriásberuházás

Most azonban a metróépítés és a Csepel-szigeten megvalósuló szennyvíztisztítómű extraterhelést okoz a főváros közlekedésében. Nem ma kezdtük, de időnként széttárjuk a kezünket, hogy merre is kerüljük ki a dugókat, ha északról délre kell eljutnunk vagy fordítva.

Év végéig zárva a Budai alsó rakpart déli része

Év végéig zárva a Budai alsó rakpart déli része

Év végéig zárva Budán a rakpart déli része


Egyszerre van lezárva a Budai alsó rakpart, de nem ám egy szakaszon, hanem az elejétől a végéig. Zárva a Budai felső rakpart, az Attila út és a Krisztina körút egy része. Átmenetileg a Fő utcában is csak 2×1 sáv jutott a csúcsidőben 2-2 sávon is torlódó forgalomnak.

Rakpart nélkül

Észak-déli irányban Buda elég nehezen járható a rakparttal párhuzamos útvonalakon (Fő utca, Alkotás utca). A Fő utca eleve dugós, főleg amióta a 86-osnak – nagyon helyesen – buszsávja van. Az Alkotás útján maradt némi esély haladni, de inkább a hegyen át és a Déli pályaudvar fölötti utcácskákban kommandózunk, amíg előbb-utóbb dugóba ütközünk.

A csepeli szennyvíztisztító miatt van zárva a Budai alsó rakpart

A csepeli szennyvíztisztító miatt van zárva a Budai alsó rakpart

Betesz a csepeli szennyvíztisztító építése


Momentán a legtöbb szívás a csepeli szennyvíztisztítóval függ össze. Budapest szennyvízének több mint a fele szűretlenül megy a Dunába, ezen a szégyenen segít majd a beruházás. Mivel az EU később nem támogatná a projektet a 102 milliárdos összköltség két harmadával, a megvalósítás egyszerre történik a 4-es metró építésével.

Messzire ható szennyvízmű

Csepeltől messze is vezekelhetünk a tisztább Dunáért. Az Attila úton azért módosult a közlekedés, mert a Krisztina körutat a Dózsa György és a Szarvas tér között lezárták a rakparti főgyűjtőhöz kapcsolódó csatornaépítés miatt. Az Attila útból elvett sávra az innen átterelt forgalomnak van szüksége. A helyzet az iskolakezdéssel megerősödő forgalomtól csak romlani tud, pedig az Erzsébet híd közelében már most erős idegek kellenek.

Kiadós dugókkal folytatjuk szerte a fővárosból: az Árpád hídnál, a Múzeum körúton, a Bécsi úton és így tovább


Nagy falat a Budai alsó rakpart
Bő egy évig lezárva marad a rakpart északi része

Bő egy évig lezárva marad a rakpart északi része

1 éven túli lezárás a rakpart északi részén


A Budai alsó rakparton a szennyvízcsatorna mellett új fel- és lehajtó létesül a Margit hídtól kicsit északabbra, az Üstökös utcánál. Ugyanitt az építők kiszélesítik és megemelik a rakpartot, ennek ellenére a híd alatt átférnek majd a 4,7 méternél magasabb teherautók is.

A rakpartot Dél-Budától a Margit hídig már idén novembertől újra használhatjuk, de teljes hosszában csak 2009 végére lesz járható.

Jó sokáig tart, de miért is kellene jobban rohanni? Ennél gyorsabban nyilván képtelenség végezni, mert a lezárt területen éjjel-nappal serény munka folyik majd. Hogyne.

Dugók Pesten is

Két lezárt sáv okoz szörnyű dugót az Árpád hídnál

Két lezárt sáv okoz szörnyű dugót az Árpád hídnál

Két lezárt sáv okoz dugót az Árpád hídnál


Pesten is van minek örülni. Nemrég egészen egyszerűen nem tudtuk, merre meneküljünk. A Haller utcában feltúrás volt, mentünk volna másfelé, de arra sem jó.

Utána a Dózsa György út egyik szakaszán fogott meg a torlódás, mert a lezárások nyomán egyetlen sáv maradt irányonként. Ja, hogy ez kevés? Bizony.

Az V. kerületben, ahol az óránkénti 230-265 forintos parkolási díj nemrég ugrott egységesen 300-ra, szintén mennek a felújítások. Az Alkotmány utcában kerékpársáv létesült, aminek mindig örülünk, különben hogy szálljon bringára a nép?

Öröm a biciklisáv, de az autók tere a felére csökkent az Alkotmány utcában

Öröm a biciklisáv, de az autók tere a felére csökkent az Alkotmány utcában

Öröm a bicikliút, de miért ment rá két sáv?


Kevésbé jó hír, hogy a kerékpársáv megszületésével az eddig 2×2 sávos utcában feleennyi sáv maradt a buszoknak és az autósoknak, de ez még hagyján.

Kiskörúti gyalogtempó

Kicsit arrébb a Múzeum körúton katasztrofális volt a helyzet. A környéket eleve meggyötri a Kálvin téri és a Fővám téri metróállomások építése valamint a Szabadság híd felújítása is, amihez társult a Kiskörúton a villamosvágány-csere.

Emiatt az Astoria és a Kálvin tér között irányonként 1-1 sáv maradt. Járókerettel lólépésben gyorsabban lehetett haladni, mint kocsiban vagy a buszokon rostokolva.

Iskolakezdésre kész lesz a síncsere a Múzeum körúton

Iskolakezdésre kész lesz a síncsere a Múzeum körúton

Iskolakezdésre kész a síncsere a Kiskörúton


A síncserével augusztus 31-re végeznie kell a kivitelezőnek, teljes felszabadulást mégsem várhatunk, mert a villamospótló autóbuszok fordulója csak szeptember 20-ra készül el a Ferenczy utcánál.

Mi meddig lesz lezárva?

Krisztina körút: 2008. október végéig

Budai alsó rakpart:
Lágymányosi híd-Erzsébet híd: 2008. december 31-ig
Erzsébet híd-Margit híd: 2008. novemberig
Margit híd-Mozaik utca: 2009. október végéig

Margit híd: 2008. októbertől 2010.májusig

Szabadság híd: 2008. XII. 20-ig (villamosforgalom), 2009. májusig (autóforgalom)

Tervezett időpontok. Forrás: Fővárosi Önkormányzat