Gyári szabvány: rossz, de nincs más
Papíron 5,1 litert ígér a BMW 520d
Papíron 5,1 litert ígér a BMW 520d

Papíron 5,1 litert ígér a BMW 520d

Papíron 5,1 litert ígér a BMW 520d


Nem vagyunk kibékülve a gyári fogyasztási adatokkal, de ez lett összevetésünk alapja, mivel az összes autómárka a hivatalos mérési szabványt alkalmazza. Tudni kell a gyári értékekről, hogy légkondi nélkül, csigatempóban, irreális felszereltségű autókkal és abnormálisan renyhe gyorsításokkal mérik őket, ezért sokszor alacsonyabbak a reálisnál.

Főként a motort automatikusan leállító majd elinduláskor életre keltő autók esetében kirívó a mérési ciklus és a kúton tankolt literek különbsége. Gyakorlatilag a benzin-elektromos hibrid autókat és az EfficientDynamics-rendszerrel felszerelt MINI- és BMW-modelleket sorolhatjuk ide.

Benzinnel a Prius, dízelként a smart

Alig fogyaszt valamit a kétszemélyes smart

Alig fogyaszt valamit a kétszemélyes smart

Alig fogyaszt valamit a kétszemélyes smart


Fenntartásaink után jöjjenek a gyári átlagok bajnokai! Dízelmotorral és az abszolút értékelésben is a smart fortwo cdi az adu ász 3,4 literrel. A kisautók között a Polo BlueMotionre és az Ibiza Ecomotivera egyformán 3,8 litert ad meg a gyár. A legspórolósabb benzines a hibrid Toyota Prius és a Daihatsu Cuore.

Dízel kompakt autóban egy Ford, a Focus ECOnetic a legjobb, amit itthon Celebration néven árulnak 4,8 millió forinttól. 4,7 literrel a családi egyterűek között a 90 lóerős Ford C-MAX dízelt nem tudja legyőzni a konkurencia, ha a fogyasztásról van szó.

Nagyautók és sportkocsik 5 literrel

A TT TDI a legtakarékosabb sportkocsi

A TT TDI a legtakarékosabb sportkocsi

A TT TDI a legtakarékosabb sportkocsi


A felső kategóriában a BMW 520d és a start-stop automatika nélkül is 5,3 literre leszorított Audi A6 2,0 TDIe a legjobb.

Fogyasztási alapon a sportautók bajnoka az Audi TT 2,0 TDI, kupéként 5,3 literrel. 6,1 literjével a legtakarékosabb terepjáró a Suzuki Jimny.

A legtakarékosabb benzines modellek:

1. Toyota Prius – 4,3
2. Daihatsu Coure 1,0 – 4,4
3-6. Honda Civic Hybrid, Citroën C1-Peugeot 107-Toyota Aygo 1,0 – 4,6
7. smart fortwo softip 50 LE 4,7
8. Daihatsu Trevis 1,0 ? 4,8
9. smart fortwo 62 LE softip, 4,8
10-15. Hyundai i10, Opel Agila, Suzuki Splash, Daihatsu Sirion, Subaru Justy 1,0; Fiat 500 1,2 Dualogic – 5,0

A legtakarékosabb dízelmotoros autók:

4 liter alatt csak dízelek vannak

4 liter alatt csak dízelek vannak

4 liter alatt csak dízelek vannak


1. smart fortwo cdi – 3,4
2. VW Polo 1,4 BlueMorion és SEAT Ibiza Ecomotive – 3,8
3. MINI Cooper D – 3,9
4-7. Citroën C1-Peugeot 107-Toyota Aygo 1,4, Skoda Fabia Greenline – 4,1
8-9. Citroën C2 1,4 HDi SensoDrive, Fiat 500 1,3 Multijet – 4,2
10-17. Citroën C3 1,4 HDi SensoDrive, Fiat Panda 1,3 Multijet, Ford Focus Econetic 1,6 TDCi Hyundai i10 1,1 CRDi, Lancia Y 1,3 Multijet DFN, Mazda2 1,4 MZR-CD, Peugeot 206 1,4 HDi, Renault Twingo 1,5 dCi – 4,3
18-19. Renault Clio 1,5 dCi 86, Renault Clio Campus 1,5 dCi – 4,4

A jelenleg piacon lévő modellek szabványos átlagfogyasztási adatai liter/100 km-ben
SensoDrive, Dualogic, ESG6, DFN: automatizált kézi váltók
Forrás: a VDA hivatalos CO2-kibocsátási katalógusa

A túloldalon az utcán mért fogyasztási toplistával folytatjuk. A sorrend hasonlít, de a számok mások


Az autósok mondják meg a frankót

Akit a valós életben mért literek jobban érdekelnek, gyorsan utánanézhet a számoknak például a spritmonitor.de oldalon. Az autótulajdonosok feljegyzik a tankolásokat és a megtett utat, megadják, milyen úton (országút, autópálya, város vagy ezek keveréke) illetve sietve vagy ráérősen mérték-e az eredményt.

Öten 5 literből: Dacia Logan dCi

Öten 5 literből: Dacia Logan dCi

Öten 5 literből: Dacia Logan dCi


Jelenleg 1,4 milliárd kilométer megtételén és 113 millió liter üzemanyag elfogyasztásán alapulnak a számok. A 30-30 modellt tartalmazó toplistában a dízelek között az újonnan drágaságuk miatt megbukott, de használtan igen keresett „háromliteres autók” vezetnek.

Dízeles győztesek: Audi A2, smart és Dacia Logan

Az Audi A2 1,2 TDI-t a VW Lupo 3L követi 3,6 illetve 3,7 l/100 kilométeres átlaggal. Mindkettő dupla annyi embert szállíthat, mint a dobogó harmadik fokára 4,2 literrel felbukdácsoló kétszemélyes smart fortwo.

A gyakorlatban is jók a hibridek

A gyakorlatban is jók a hibridek

A gyakorlatban is jók a hibridek


Családi használatra azonban egyaránt alkalmatlanok. Aki hipertakarékos, de nagy csomagterű, 4-5 embernek kényelmes autót keres, az nem kerülheti meg a dízel Dacia Logant. A feleekkora kiskocsikat megelőző 1,5 dCi neve mellett 5,0 liter szerepel, a tesztautó főként városban beérte 5,2 literrel, ami szenzációs a méretéhez képest. Két évesen egy Logan dCi 1,8 millió forint körül elhozható.

Benzinesek: csak a japánok

Szembetűnő a japánok fölénye a benzines autók között. A Citroën C1-ről és a Peugeot 107-ről tudjuk, hogy megegyeznek a Toyota Aygóval, tehát az európai autóiparnak csak a smart fortwo-val és a smart roadsterrel sikerült áttörnie a japán falanxot.

Jövőre búcsúzik a legtakarékosabb benzines

Jövőre búcsúzik a legtakarékosabb benzines

Jövőre megújul a legtakarékosabb benzines


A listán a legtakarékosabb benzines a hibrid-úttörő Toyota Prius 5,2 literrel. Bár nagyobb, erősebb és gyorsabb náluk, a kiegészítő villanymotor és más takarékossági eszközei révén megelőzi a Citroën C1-et (5,3 l) és az 5,4 literes átlaggal 3. Daihatsu Courét.

A házi fogyasztásmérésünkben is remeklő Honda Civic Hybrid 5,6 literrel hatodik, lenyomva a smart fortwo-t. Benzines motorral az első 30 helyezett közül egyedül a Honda Jazzből és a két jóval drágább hibridből válik értelmes családi autó.

Nem áll jól a Suzuki

Érdekes, hogy a tapasztalatunk szerint ritka keveset fogyasztó Mi autónkat hiába keressük az élbolyban. Az előző Swift összátlaga 6,67 liter.

Nincs az elsők között a Swift

Nincs az elsők között a Swift

Nincs az elsők között a Swift


Aki belenéz pár tulajdonos feljegyzéseibe, az az ezres és az 1,3 literes modellre is talál 4,5 liter körüli számokat városon kívüli forgalomban. A harmadik Swift-generációból az 5,4 literes átlagú dízelt is megelőzi a legtöbb konkurens bár mindössze decikkel jobbak.

Régi és takarékos francia kisautók

A spritmonitoros slágerlista annál is érdekesebb, mert korábbi modellek is szerepelnek benne, amelyeket még a régi európai szabvány szerint mért meg a gyártó. A korosabbak között a kicsi és könnyű Citroën AX, a Peugeot 106-Citroën Saxo páros benzines és dízelmotorral is arat.

Remekel a Peugeot 107, rokonaival együtt

Remekel a Peugeot 107, rokonaival együtt

Remekel a Peugeot 107, rokonaival együtt


Bár a régi kiskocsik könnyebbek, a technikai fejlődést jelzi, hogy az örökösök takarékosságban verik őseiket. Ez a Kia Pride-Picanto párosra ugyanúgy igaz, mint a Citroën AX-szel összevethető C1-re. Az eredmény annál is értékesebb, mert a biztonságosabb, sokkal kevésbé környezetszennyező kisautókat zömében ugyanúgy városban használják a tulajdonosok, mint a hosszabb utakra kevésbé alkalmas elaggottakat.

Benzines autók

1. Toyota Prius – 4,3
2. Citroën C1 1,0 – 5,3
3. Daihatsu Cuore 0,8 és 1,0 – 5,4
4-5. Toyota Aygo 1,0 és Peugeot 107 1,0 – 5,5
6. Honda Civic Hybrid – 5,6
7. Daihatsu Trevis – 5,7
8. smart fortwo 0,6 és 1,0 – 5,8
9. smart roadster – 5,9
10-11. Suzuki Alto és Toyota Yaris 1,0-1,3 – 6,1

Dízelmotoros autók

1. Audi A2 1,2 – 3,6
2. VW Lupo 3L – 3,7
3. smart fortwo 0,8 cdi – 4,2
4. Citroën C1 1,4 HDi – 4,3
5. Citroën AX 1,4 D – 4,7
6. SEAT Arosa 1,7 SDI-1,4 TDI – 4,8
7. Peugeot 106 1,5 D – 4,8
8-9. Audi A2 1,4 TDI és Citroën Saxo 1,5 D – 4,9
10. Citroën C2 1,4 HDi – 4,9
(…)
13. Dacia Logan 1,5 dCi – 5,0

Forrás: spritmonitor.de