Gyári szabvány: rossz, de nincs más
Nem vagyunk kibékülve a gyári fogyasztási adatokkal, de ez lett összevetésünk alapja, mivel az összes autómárka a hivatalos mérési szabványt alkalmazza. Tudni kell a gyári értékekről, hogy légkondi nélkül, csigatempóban, irreális felszereltségű autókkal és abnormálisan renyhe gyorsításokkal mérik őket, ezért sokszor alacsonyabbak a reálisnál.
Főként a motort automatikusan leállító majd elinduláskor életre keltő autók esetében kirívó a mérési ciklus és a kúton tankolt literek különbsége. Gyakorlatilag a benzin-elektromos hibrid autókat és az EfficientDynamics-rendszerrel felszerelt MINI- és BMW-modelleket sorolhatjuk ide.
Benzinnel a Prius, dízelként a smart
Fenntartásaink után jöjjenek a gyári átlagok bajnokai! Dízelmotorral és az abszolút értékelésben is a smart fortwo cdi az adu ász 3,4 literrel. A kisautók között a Polo BlueMotionre és az Ibiza Ecomotivera egyformán 3,8 litert ad meg a gyár. A legspórolósabb benzines a hibrid Toyota Prius és a Daihatsu Cuore.
Dízel kompakt autóban egy Ford, a Focus ECOnetic a legjobb, amit itthon Celebration néven árulnak 4,8 millió forinttól. 4,7 literrel a családi egyterűek között a 90 lóerős Ford C-MAX dízelt nem tudja legyőzni a konkurencia, ha a fogyasztásról van szó.
Nagyautók és sportkocsik 5 literrel
A felső kategóriában a BMW 520d és a start-stop automatika nélkül is 5,3 literre leszorított Audi A6 2,0 TDIe a legjobb.
Fogyasztási alapon a sportautók bajnoka az Audi TT 2,0 TDI, kupéként 5,3 literrel. 6,1 literjével a legtakarékosabb terepjáró a Suzuki Jimny.
A legtakarékosabb benzines modellek:
1. Toyota Prius – 4,3
2. Daihatsu Coure 1,0 – 4,4
3-6. Honda Civic Hybrid, Citroën C1-Peugeot 107-Toyota Aygo 1,0 – 4,6
7. smart fortwo softip 50 LE 4,7
8. Daihatsu Trevis 1,0 ? 4,8
9. smart fortwo 62 LE softip, 4,8
10-15. Hyundai i10, Opel Agila, Suzuki Splash, Daihatsu Sirion, Subaru Justy 1,0; Fiat 500 1,2 Dualogic – 5,0
A legtakarékosabb dízelmotoros autók:
1. smart fortwo cdi – 3,4
2. VW Polo 1,4 BlueMorion és SEAT Ibiza Ecomotive – 3,8
3. MINI Cooper D – 3,9
4-7. Citroën C1-Peugeot 107-Toyota Aygo 1,4, Skoda Fabia Greenline – 4,1
8-9. Citroën C2 1,4 HDi SensoDrive, Fiat 500 1,3 Multijet – 4,2
10-17. Citroën C3 1,4 HDi SensoDrive, Fiat Panda 1,3 Multijet, Ford Focus Econetic 1,6 TDCi Hyundai i10 1,1 CRDi, Lancia Y 1,3 Multijet DFN, Mazda2 1,4 MZR-CD, Peugeot 206 1,4 HDi, Renault Twingo 1,5 dCi – 4,3
18-19. Renault Clio 1,5 dCi 86, Renault Clio Campus 1,5 dCi – 4,4
A jelenleg piacon lévő modellek szabványos átlagfogyasztási adatai liter/100 km-ben
SensoDrive, Dualogic, ESG6, DFN: automatizált kézi váltók
Forrás: a VDA hivatalos CO2-kibocsátási katalógusa
A túloldalon az utcán mért fogyasztási toplistával folytatjuk. A sorrend hasonlít, de a számok mások
Az autósok mondják meg a frankót
Akit a valós életben mért literek jobban érdekelnek, gyorsan utánanézhet a számoknak például a spritmonitor.de oldalon. Az autótulajdonosok feljegyzik a tankolásokat és a megtett utat, megadják, milyen úton (országút, autópálya, város vagy ezek keveréke) illetve sietve vagy ráérősen mérték-e az eredményt.
Jelenleg 1,4 milliárd kilométer megtételén és 113 millió liter üzemanyag elfogyasztásán alapulnak a számok. A 30-30 modellt tartalmazó toplistában a dízelek között az újonnan drágaságuk miatt megbukott, de használtan igen keresett „háromliteres autók” vezetnek.
Dízeles győztesek: Audi A2, smart és Dacia Logan
Az Audi A2 1,2 TDI-t a VW Lupo 3L követi 3,6 illetve 3,7 l/100 kilométeres átlaggal. Mindkettő dupla annyi embert szállíthat, mint a dobogó harmadik fokára 4,2 literrel felbukdácsoló kétszemélyes smart fortwo.
Családi használatra azonban egyaránt alkalmatlanok. Aki hipertakarékos, de nagy csomagterű, 4-5 embernek kényelmes autót keres, az nem kerülheti meg a dízel Dacia Logant. A feleekkora kiskocsikat megelőző 1,5 dCi neve mellett 5,0 liter szerepel, a tesztautó főként városban beérte 5,2 literrel, ami szenzációs a méretéhez képest. Két évesen egy Logan dCi 1,8 millió forint körül elhozható.
Benzinesek: csak a japánok
Szembetűnő a japánok fölénye a benzines autók között. A Citroën C1-ről és a Peugeot 107-ről tudjuk, hogy megegyeznek a Toyota Aygóval, tehát az európai autóiparnak csak a smart fortwo-val és a smart roadsterrel sikerült áttörnie a japán falanxot.
A listán a legtakarékosabb benzines a hibrid-úttörő Toyota Prius 5,2 literrel. Bár nagyobb, erősebb és gyorsabb náluk, a kiegészítő villanymotor és más takarékossági eszközei révén megelőzi a Citroën C1-et (5,3 l) és az 5,4 literes átlaggal 3. Daihatsu Courét.
A házi fogyasztásmérésünkben is remeklő Honda Civic Hybrid 5,6 literrel hatodik, lenyomva a smart fortwo-t. Benzines motorral az első 30 helyezett közül egyedül a Honda Jazzből és a két jóval drágább hibridből válik értelmes családi autó.
Nem áll jól a Suzuki
Érdekes, hogy a tapasztalatunk szerint ritka keveset fogyasztó Mi autónkat hiába keressük az élbolyban. Az előző Swift összátlaga 6,67 liter.
Aki belenéz pár tulajdonos feljegyzéseibe, az az ezres és az 1,3 literes modellre is talál 4,5 liter körüli számokat városon kívüli forgalomban. A harmadik Swift-generációból az 5,4 literes átlagú dízelt is megelőzi a legtöbb konkurens bár mindössze decikkel jobbak.
Régi és takarékos francia kisautók
A spritmonitoros slágerlista annál is érdekesebb, mert korábbi modellek is szerepelnek benne, amelyeket még a régi európai szabvány szerint mért meg a gyártó. A korosabbak között a kicsi és könnyű Citroën AX, a Peugeot 106-Citroën Saxo páros benzines és dízelmotorral is arat.
Bár a régi kiskocsik könnyebbek, a technikai fejlődést jelzi, hogy az örökösök takarékosságban verik őseiket. Ez a Kia Pride-Picanto párosra ugyanúgy igaz, mint a Citroën AX-szel összevethető C1-re. Az eredmény annál is értékesebb, mert a biztonságosabb, sokkal kevésbé környezetszennyező kisautókat zömében ugyanúgy városban használják a tulajdonosok, mint a hosszabb utakra kevésbé alkalmas elaggottakat.
Benzines autók
1. Toyota Prius – 4,3
2. Citroën C1 1,0 – 5,3
3. Daihatsu Cuore 0,8 és 1,0 – 5,4
4-5. Toyota Aygo 1,0 és Peugeot 107 1,0 – 5,5
6. Honda Civic Hybrid – 5,6
7. Daihatsu Trevis – 5,7
8. smart fortwo 0,6 és 1,0 – 5,8
9. smart roadster – 5,9
10-11. Suzuki Alto és Toyota Yaris 1,0-1,3 – 6,1
Dízelmotoros autók
1. Audi A2 1,2 – 3,6
2. VW Lupo 3L – 3,7
3. smart fortwo 0,8 cdi – 4,2
4. Citroën C1 1,4 HDi – 4,3
5. Citroën AX 1,4 D – 4,7
6. SEAT Arosa 1,7 SDI-1,4 TDI – 4,8
7. Peugeot 106 1,5 D – 4,8
8-9. Audi A2 1,4 TDI és Citroën Saxo 1,5 D – 4,9
10. Citroën C2 1,4 HDi – 4,9
(…)
13. Dacia Logan 1,5 dCi – 5,0
Forrás: spritmonitor.de