Gyakorlatilag megszámlálhatatlan azon autós kiegészítők száma, amivel teleaggathatjuk saját autónkat, egyedi kínai
piacos hangulatot teremtvén ezzel. Az olyan olcsó apróságoktól, mint a szőrkulcstartó vagy a különböző illatosítók, most tekintsünk el, nézzük inkább a drágább vackokat.
A gagyik
A totálisan értelmetlen kategóriába tartoznak az utólag felszerelt optikai tuningelemek, amelyekért pofátlanul sokat szoktak elkérni, ahhoz képest, hogy gyakorlati hasznuk egyenlő a nullával. Az óriási hátsó szárnyak, a Lexus-stílusú hátsó lámpaburák, vagy az utólagos xenon-lámpák mind-mind súlyos ezrekbe kerülnek, így csak akkor javasoljuk ezek beszerzését, ha nem tudjuk kiverni őket a fejünkből.
A xenon-lámpa kicsit kivétel, de azért jó tudni, hogy az utólag beépített, 30 ezer forint körüli xenonokból jellemzően mind kimarad a gyárilag kötelező automatikus magasságállítás és a fényszórómosó-berendezés, amiért jogosan
kaphatunk letolást a rendőröktől.
Persze egy szép és ízléses könnyűfém felnitől mi sem fosztanánk meg szívesen az autónkat, de ha nem lenne rá elég pénzünk, biztosan nem áldoznánk tízezer forintot egy forgószárnyas dísztárcsára, amelyik egy ideig még álló helyzetben is pörög megállás után.
Közepesen értelmetlen
Ezen kategória megítélése is erősen szubjektív, mi azon termékeket soroljuk ide, amelyeknek vehetjük némi hasznát, de az év nagy részében csak feleslegesen cipeljük magunkkal. Ilyen szemszögből vizsgálva ide tartoznak a navigációs készülékek is, amelyek nélkül néhány évvel ezelőtt még kiválóan megvoltunk, most mégis előszeretettel vásároljuk őket. A többszázezerért kínált gyári rendszereket mi hanyagolnánk, inkább a felcuppanthatóak közül válogatnánk.
Ha ilyen kütyü vásárlásán gondolkozunk, akkor érdemes olyanba fektetni a pénzünket, amelyik TMC-képes, és esetleg elkerülhető néhány dugó a segítségével. Persze ez korántsem biztos, mint ahogy az legutóbbi tesztünkből is kiderül. Nagyjából 60 ezer forintos költséggel érdemes számolni.
Jóval többe fog kerülni egy autós házi mozi, ami majdnem teljesen értelmetlen, viszont nagyon örülnek neki a gyerekek a családban. Ha ellágyulunk, ez egy jó lehetőség több százezret kiszórni az ablakon.
A következő oldalon néhány kevésbé haszontalan extráról
Saját szórakoztatásunkra olcsóbban megúszhatjuk egy sima MP3 lejátszására alkalmas CD-s rádióval, amit már 20 ezer forintért is kapni utólag. Ezek nem csak anyagilag érik meg jobban, mint a gyakran háromszoros áron kínált gyári rendszerek, de ennyiért még a minőségben is előrébb léphetünk.
Az utólag beszerelt rádiók talán egyetlen hátulütője, hogy azok nem szeretnek a gyári multikormányokkal együttműködni, aminek áthidalása akár 100 ezer forintos plusz kiadást is jelenthet.
Az értelmesek
Sokan nagyon boldogok egy pár ezer forintos, szivargyújtóra dugható, fűthető ülésborítással is, de az értelmes kategóriába mi nem ezeket a gagyikat soroljuk. Abban mindannyian egyetértünk, hogy a tolatóradar jó dolog, így ha nincs gyárilag, azt utólag is érdemes beszereltetni.
Ebből is számtalan féle/fajta van a piacon, az egyszerű és olcsó, rendszámtáblára erősíthető daraboktól a komolyabb több szenzoros rendszerekig, amelyek a távolságot is kijelzik. Egy profibb darabért nagyjából 30 ezret kérnek beszereléssel együtt, de 40 ezerért már juthatnak előre is szenzorok.
Ha cifrázni szeretnénk, akkor beköthetünk tolatókamerát is, de ez a hozzá tartozó kijelzővel együtt már jócskán
meghaladja a szenzorok összegét, és százezres nagyságrendbe emelheti a beavatkozás árát. Mi maradnak egy igényes szenzoros megoldásnál.
Nem volt ekkora egyetértés a szivargyújtóra köthető 230 voltos feszültség átalakítókkal kapcsolatban, de tény, hogy mindannyian vettük már hasznát bizonyos esetekben. Segítségével megspórolható az autós töltők megvásárlása és az ezekkel járó kábelrengeteg, de az is igaz, hogy egy hosszabbító sem mutat éppen jól az utastérben.
Gyárilag egyelőre a Ford és a Volkswagen kínál 230 voltos beépített konnektort, a többi autó tulajdonosa 10-15 ezer forintért szerezhet be egy invertert, és töltheti menet közben az otthon is használt adapterekkel a kütyüit.