1. Vételár – Kisautót csak benzinmotorral
Kisautóval aligha jön vissza a dízel felára
Ajjaj: TDI-ként 730 ezerrel drágább a Fabia

Ajjaj: TDI-ként 730 ezerrel drágább a Fabia

Ajjaj: TDI-ként 730 ezerrel drágább a Fabia


Minél apróbb kocsival szemezünk, arányaiban annál magasabb a TDI-k, dCi-k és társaik felára. Egy Suzuki Swift esetében 640 000 Ft vagy 20,3% a differencia, a 95 lóerős benzines Peugeot 308 és a 90 lovas HDi között 540 000 Ft illetve 13,4% árkülönbség van, míg a BMW 530d kevesebbe kerül az 530i-nél.

Torzítja az árképzést a regisztrációs adó, ami azonos lökettérfogat esetén nagyobb motoroknál a dízeleknek kedvez, eltüntetve a szívó benzineseknél jóval bonyolultabb modern turbódízelek drágább előállítását.

A regadótábla a villany- és a hibridhajtású autókra megállapított egységesen 190 000 forintos díjjal támogatja a környezetvédelmet. Ez a szabály megkönnyíti a Toyota Prius és a Civic Hybrid helyzetét, míg a Lexus hibrideknek egyenesen hárommillió forintot spórol meg a benzinesekhez képest.

2. Üzemanyagköltség – A dízelt megszorítja a hibrid

5,5 milliós árával és a sok extrával a Civic Hybrid közel van a dízelekhez

5,5 milliós árával és a sok extrával a Civic Hybrid közel van a dízelekhez

Ár/érték arányban közel van a dízelekhez


Messze ez a legfajsúlyosabb tétel a vételár után az autózásban. Az üzemanyagköltséget jobb híján a gyári adatokból lehet kalkulálni, bár a szabványos mérési ciklus hibái miatt sokszor irreálisan csekély értékek jönnek ki.

Ökölszabályként a dízel étvágyára durván egy harmadnyit érdemes rászámolni a vele összevethető benzinesek esetében. Tehát az 5 literből guruló kisautó benzinesként 6,7 liter körül eszik, a 140-180 lóerős és vegyesen 8 litert fogyasztó középkategóriás dízelből százon 10,6 literbe kerül átülni egy benzinesbe.

A hibridek városi forgalomban aratnak, itt hoz sokat a motor leállítása megálláskor illetve gyorsításkor a benzines tehermentesítése a villanymotor erejével. Városon kívül a megtakarítási potenciál szerényebb. A három motorfajta közül a dízellel a legolcsóbb autózni, a gázolajnál olcsóbb benzinnel egész közel juthatnak hozzájuk a hibridek, míg a benzinesek kikapnak.

3. Értékvesztés – A jó fogyasztás használtan is érv

A 308-ban mérsékelt a HDi felára

A 308-ban mérsékelt a HDi felára

A 308-ban mérsékelt a HDi felára


Még piacon lévő modelleknél az árengedmények, az ingyen extracsomagok felgyorsítják a használtak áresését, ezért nehéz érdemben megbecsülni az értéktartást. A dízelek értékállósága jobb a benzinesekénél, ezért a felárukból is megőriznek többet-kevesebbet az évek során.

Ha egy új kompakt autóra az öngyulladós motor felára 500 000 forint volt, akkor ennek mintegy felét még négy éves korban is visszakapjuk. A hibridek a kiterjedt szürkeimport ellenére még mindig ritkák, de kedvező fogyasztásuk miatt nagyobb rájuk a kereslet, mintha csak benzinmotorjuk volna. Ha a gépjárműadó egyszer dotálni fogja az enyhébb környezetkárosítást, az további érv a károsanyag-kibocsátásban remeklő hibridek mellett.

4. Szervizköltség – A benzines nyerő lehet

Egy harmaddal fogyaszt többet az összevethető benzines és a dízel

Egy harmaddal fogyaszt többet az összevethető benzines és a dízel

1/3-dal fogyaszt többet a benzines a dízelnél


Érzékenyebb konstrukciója, a turbófeltöltő, a részecskeszűrő és az 1300-2000 baros csúcsnyomással dolgozó befecskendező-rendszerek miatt a modern dízelmotor rizikósabb egy szívó benzinesnél. Hosszú távon potenciálisan nagyobb kiadásokat tartogat, bár efölött a használt dízelben gondolkodók szívesen átsiklanak.

Vásárlás előtt érdemes kinyomozni az autók karbantartási periódusát a különböző motorokkal és márkakereskedésben lekérni a várható szervizköltségeket a használat tervezett idejére.

A hibridekkel kapcsolatban él egyfajta bizalmatlanság az emberekben. Ám a Toyota modellek között épp a legbonyolultabbnak hitt Prius garanciális költségei a legalacsonyabbak, mert a konstrukció mechanikailag kiforrott, áttekinthető szerkezetre épül.

Táblázat következik a 2. oldalon, 5 évre kiszámítva az üzemanyag, az adók, a biztosítás és a szervizek árát


Hibridek: 5-8 év garancia és azonos szervizperiódus

A hibridek átvizsgálási és olajcsere-periódusa nem különbözik a márkáknál megszokottól. A benzines, a dízel és a hibrid Civic is 20 000 kilométer vagy egy év után kéri a szakszervizt. A Priust ugyanúgy évente vagy 15 000 km után kell márkaszervizbe vinni, mint egy Corollát, a Lexusnál is egységes a 15 ezres intervallum.

8 év/160 000 km a garancia a hibridhajtás elemeire

8 év/160 000 km a garancia a hibridhajtás elemeire

8 év/160 000 km a garancia a hibridhajtásra elemeire


A hibridek esetében az akkumulátorok cseréje igazi mélyütés volna a tulajdonosnak, de a gondos töltésvezérléssel a nikkel-metál hidrid akkumulátorok hozzák az elvárt élettartamot. A bizalom megalapozására a Lexus 5 év/100 000 kilométeres garanciát vállal a hibridhajtás elemeire.

A Honda és a Toyota nagyvonalúbb, náluk 8 év/160 000 km ugyanez az érték, és ez még nem az akkuk élettartamának felső határa. Lényeges, hogy nem az önindítót mozgató akkuról van szó, hanem a villanymotort gyorsításkor tápláló, fékezéskor pedig energiát tároló, összehasonlíthatatlanul drágább telepekről. Mivel a hibridek fékezéskor áramot termelnek vissza az akkuba, a generátorként működő villanymotor lassító hatása megnyújtja a fékek élettartamát.

5. Végül benzinest, dízelt vagy hibridet?

Az ár után a benzinköltség a legnagyobb falat a fenntartásban

Az ár után a benzinköltség a legnagyobb falat a fenntartásban

Az ár és a benzinköltség a két fő falat fenntartásban


Ezt a kérdést típusról típusra érdemes vizsgálni, az eredmények erősen szórnak attól függően, hogy a motorokat lóerők vagy a gyorsuláskor érzett húzóerőt biztosító nyomaték alapján vetjük össze, és persze az árkülönbség alapján.

Általánosságban annyit meg merünk kockáztatni, hogy a lényeges költségeket véve a kiskategóriában szinte sosem éri meg a dízel.

A kompakt autók között már többnyire behozza a felárát, ha hosszabb távon, mondjuk 100 000 kilométerig megtartjuk az autót.

Jól áll a dízel

Kedvező a 90 lóerős dízel i30 ára

Kedvező a 90 lóerős dízel i30 ára

Kedvező a 90 lóerős dízel i30 ára


Szerény dízelfelár esetén, például a Hyundai i30 esetében a dízelnek könnyű a meccs az 1,6-os benzinessel, pedig a nagyobb nyomaték öröméről és a könnyebb előzések biztonságáról most nincs szó.

A közép- és a felső kategóriában költségoldalról a dízel veri a benzinest, nem véletlenül domináns a dízelmotor a sokat futó cégautók között.

A hibridek a luxuskategóriában állami támogatással lelépik villanymotor nélküli rokonaikat. A megfizethetőbb autók között a környezetvédelem fontossága miatt ajánlhatók, nem gazdaságosságbeli előnyük alapján.

Nehéz a hibrideknek

Hétmilliós alapárral szolgáltatásaihoz mérten túl drága a Prius

Hétmilliós alapárral szolgáltatásaihoz mérten túl drága a Prius

Hétmilliós alapárral túl drága a fejlett Prius


A nagyon fejlett, takarékos és csekély környezetszennyezésű Prius túl drága ahhoz mérten, hogy szolgáltatásaiban nem nyújt többet egy kompakt autónál. Nem állja a versenyt egy hasonló árú, de kényelemben és térkínálatban sokkal jobb középkategóriás dízellel, ám környezetvédelmi előnyei és különleges technikája miatt a Priust nehéz a hétköznapi autókhoz viszonyítani.

Individualistáknak, akiknek nem jó a Civic szedán 1,6-os vagy 1,8-as benzinmotorral, a kompakt dízeleknél alig magasabb vételára és igen gazdag felszereltsége miatt a Civic Hybrid megfontolandó ajánlat. Hibridként a Priusnál lényegesen butább, de a Honda is keveset eszik és az ára sokkal kedvezőbb.

Költségösszehasonlítás

Árban és szervizköltségben jók a benzinesek

Árban és szervizköltségben jók a benzinesek

Árban és szervizköltségben jók a benzinesek


A jelenleg érvényes gépjárműadó új autókra évi 300 Ft/kW. A benzin árát 302, a gázolajét 312 forinttal számoltuk és a szabványos gyári átlagfogyasztással kalkuláltunk. A cascódíjakat budapesti, 36 éves férfire kértük le, 10% vagy 100 000 Ft önrésszel. A kötelező biztosítás díjaként a legalacsonyabb díjú, nem egyesületi biztosító ajánlatát szerepeltetjük mindennemű kedvezmény nélkül.

Előfordul, hogy eltér a motorváltozatok szervizperiódusa, de a 308-as esetében egységesen 30 000 km vagy egy év. A tájékoztató jellegű szervizköltségek fővárosi márkaszervizek megkérdezésén alapulnak. A számok az összehasonlíthatóság érdekében nem tartalmazzák a használat függvényében kopó alkatrészek, pl. a féktárcsák cseréjét. Minden összeg bruttó forintban értendő. Mivel a legtöbben részletre vesznek autót, nem kalkuláltunk az árkülönbség befektetésével, ami kápés vásárlást feltételezve az alacsonyabb árú benzinesnek kedvezne.


Peugeot 308 1,4 VTi benzin Peugeot 308 1,6 HDi dízel Peugeot 308 1,6 VTi benzin
Listaár (Confort Pack) 4 029 000 Ft 4 569 000 Ft 4 329 000 Ft
Teljesítmény, nyomaték,  szabványos átlagfogyasztás 95 LE/136Nm/6,5 l/100 km 90 LE/215 Nm/4,5 l/100 km 120 LE/160 Nm/6,7 l/100 km




Éves gépjárműadó (300 Ft/kW) 21 000 Ft 19 800 Ft 26 400 Ft
Kötelező biztosítás/év 52 900 Ft 70 080 Ft 70 080 Ft
Cascodíj/év 108 303 Ft 115 744 Ft 122 169 Ft
Becsült adók és biztosítási díjak 5 évre: 911 000 Ft 1 028 000 Ft 1 093 000 Ft
Karbantartási költség/100 000 km 157 000 Ft 129 000 Ft 157 000 Ft
Üzemanyagköltség/100 000 km 1 963 000 Ft 1 404 000 Ft 2 023 400 Ft
Összesen 5 év/100 000 km-re 3 031 000 Ft 2 561 000 Ft 3 273 400 Ft