Visszaeső Suzuki
Néhány hete írtunk arról, hogy Magyarországon erőteljesen visszaestek a Swift vállán nyugvó Suzuki-eladások. Nemcsak a Suzuki-szalonokban panaszkodhatnak, máshol is apad az érdeklődés a kisautók iránt. A magyar autópiacon a 2006-os 47-ről idén 39 százalékra olvadt a részesedésük. A Twingo- és a Spark-méretű városi miniké összesen 2 százalék.
A hazai újautó-értékesítésekből 3 év alatt eltűnt 50-60 ezer darab a kicsiktől hiányzik. Pedig akció aztán van bőséggel. Minden márka agresszív árazásra váltott, még az erős arculatúak is segítik az értékesítéseket. A nagyon friss és kapós Mazda2-t olyan hitelkamatokkal hirdetik, ami csak ártámogatással megvalósítható, a szomszédban Yarist és Polót kapni klímával 2,5 millió forint körül.
1 999 000 forinttól
A nem egészen másfél éve 2,5 milliós alapáron bevezetett Skoda Fabia Classic most Startra átnevezve 1 999 000 forintért elvihető itt a nyár óta tartó akcióban. Nem a blokkolásgátló, színezett üveg, fűtőszál és hátsó ablaktörlő nélküli egy légzsákos fapadon virít a kétmillió alatti ár, mint az elődből, hanem egy szervokormányos autón első és oldallégzsákokkal.
Aki a kisautók között legalább tartani akarja a piaci részesedését, annak mindent be kell dobnia. Az importőr leszerződik a gyárral X autóra, amit a gyártó akkor is leszállít és kiszámláz neki, ha nem lehet eladni őket és a vámszabadterületen várnak jobb időkre.
Sűrűbb a mezőny, mint Astra-méretben
Úgy tartja a hagyomány, hogy a legöldöklőbb küzdelem hagyományosan a C-szegmensben, az alsó középkategóriában folyik az Opel Astra és vetélytársaik között. De a hazai kínálatban összesen 37 kisautót és városi minit számoltunk össze, míg kompakt autóból „csak” 29 különbözőt. Pedig a MINI-t kivéve a prémiummárkák nem mentek az alsó középkategóriánál lejjebb és a kisautóban utazó Daihatsu is hiányzik a piacról.
Míg a kompaktok között egyedül a Nissan indít 3, ráadásul erősen eltérően pozícionált autót (Note, Tiida, Qashqai), ennél több kisautója van számos márkának. A Peugeot a 107, az 1007 és a 207 mellé megtartotta a régi 206-ost, a Suzuki benevezi a Splash, a Swift és az SX4 mellé az új Altót. A kisautóban mindig erős Fiat a Pandán, az 500-on, a Punto Classicon és a Grande Puntón felül kifejleszt még egy városi törpét és egy igazán olcsó kisautót.
Jönnek még újabbak!
Más márkák is fokozzák tülekedést. A Nissan Pixo az Altóval együtt a Párizsi Autószalonon lesz látható, új nevező a Mazda1, az Audi A1 és két Fiat is, az Autó-Piac információi szerint a szerbiai Zastava-gyárból. Az egyik egy új városi mikroautó, amelyet Topolino néven emlegetnek. A másik egy kifejezetten jutányos modell a Grande Punto alkatrészeiből összelegózva, de alacsonyabb áron.
A hanyatlás okai
Többféle oka van a forgalom hanyatlásának. Talán túl sokan hitték el, hogy mobilitásukra az új autó a jó megoldás. Jövedelmi viszonyaink alapján a magyar autópiac természetes mérete belőhető évi 160-170 000 új autóra. A 2004-ben kiszállított 208 811 kocsi azt jelenti, hogy a potenciális vásárlók nagy része már benne ül a hitelekben.
Megnehezítik a kisautók életét a hasonló árú, de nagyobb méretű autók. Az Opel Astra Classic stabilan elhozható 2,8 millió forint körül légkondival, és mégiscsak egy jó csomagterű, 90 lóerős, 4 NCAP-csillagos német modell. A Dacia Sandero méretében alsó középkategóriás, 2 150 000 forintos alapára azonban a megegyezik a Twingóéval. Itthon olyan nyomottak az autóárak, hogy a hirdetésekben 2 999 999 forintért elindított kompaktok alig magasabb havi törlesztővel elvihetőek, alig drágábban több autót kapni velük.
A „Gyurcsány-kormány megszorításai, az adóemelések a bérből és fizetésből élőket is érintik. Nem kis részben ők volnának a mi vásárlóink” – említ még egy tényezőt a Suzuki vezérképviselet tapasztalt marketingszakembere. A kevésbé tehetősek esnek ki először a vevők közül, és a kiskocsik többsége itthon az egy szál családi autó, nem a 2-3-ik egy nagyobb mellé a villanegyedben.
Haszon nélkül is fontosak
Itthon a kisautók értékesítésén nemigen lehet pénzt keresni, mert az alacsonyabb árszinttel eleve halványabb árrést az engedmények rég felemésztették. Viszont forgalmat generálnak a márkaszervizekben és a hiteljutalék is bevételi forrás.
A kisautókat azonban kár volna leírni, mert kényelmük, biztonságuk még soha nem állt ennyire közel a nagyobbakéhoz. Gazdaságosságuk a jó értéktartással, az alacsony közterhekkel és a takarékos motorokkal eredendő előny. Az 1 százalékos gazdasági növekedést magunk mögött hagyva itthon is megélénkülhet a kereslet az egyre színesebb és egyre többet tudó kiskocsik iránt.
Utánpótlást biztosít a vásárlói bázisnak egy Nyugat-Európában érzékelhető vonulat is. A Honda Jazz bemutatóján a kisebb autóba átülőkre is hivatkoztak a marketingesek a célcsoport felvázolásakor, akik legtöbbször egy nagyvárosban járnak a kocsival és a csekélyebb környezetszennyezés okán váltanak kisebbre.