Akciós, leárazott dolgot venni mindig szívet melengető érzés. Pláne ha ezzel akár milliós összeget is spórolhatunk. De akkor is érdemes eljátszani a gondolattal, ha praktikus okokból nagy autóra van szükség, és kevésbé fontos az új autó által a külvilág számára közvetített üzenet.
Okos választással ugyanazért az árért akár egy kategóriával nagyobb járgányra is futhatja, ha a vásárló képes felülemelkedni a presztízskérdésen. Nézzük, vajon mikor és miért várhatjuk, hogy komolyabb engedménnyel vihetjük el a kinézett autót.
A nagymértékű árengedményeknek mindig vannak okai. Általában nem kell sokáig okoskodni, hogy eljussunk a közgazdaságtan egyik alaptételéhez, miszerint egy áru értékét a kereslet és a kínálat viszonya határozza meg. Tehát ilyenkor a piacon több az autó, mint a fizetőképes kereslet.
Miért lesz felesleg
Joggal merül fel a kérdés, hogy vajon miért rendelnek be az importőrök olyan autókat, amiket később nem tudnak eladni? Általában a rendelések fő számait jó előre lekötik. Egy-egy kezdetben ígéretes modell sikerében komoly változások történhetnek, mire végre eljut a vevőhöz.
A néhány hónapja bombaüzletnek tűnő típusok válhatnak nehezen vagy éppen teljesen eladhatatlanná az árfolyamváltozásoktól, de ugyanúgy problémássá teheti a gyors értékesítést a benzin, illetve gázolaj árak egymáshoz képesti elmozdulása vagy éppen egy adott ország szabályozásában történő változtatások is. Nagymennyiségű, a vásárlás pillanatában jó üzletnek tűnő autóflotta maradhat így az importőr nyakán, aki ezután csak jelentős árengedménnyel, akciók keretében tud tőlük megszabadulni.
Újat vagy régit?
Mindkettő mellett számos érvet és ellenérvet hozhatunk fel. A legfontosabb kérdés, hogy az ár, vagy a presztízs a lényeg.
Új, frissen bevezetett modell megvételével kapcsolatban alaposan megoszlanak a vélemények, vannak akik szerint nem árt elkerülni a vadonatúj modelleket.
Ennek oka, hogy az újdonságokra éhes autóvásárlók belekényszerítik a gyárakat abba, hogy a korábbi 4-5 éves fejlesztési ciklus fele alatt készítsenek el egy-egy vadonatúj autót, ami az átgondolt, alapos munkára ritkán elegendő. Éppen ezért ha minden tekintetben kiforrott autóra vágyik valaki, érdemes megvárni a vásárlással a modell első ráncfelvarrását, frissítését. Az addig eltelt néhány év alatt általában jó eséllyel megtalálják a gyógyírt a kezdeti gyermekbetegségekre.
Egy kattintás és valahol kisöprik a raktárakat
Kettős élet
Az új modellel párhuzamosan életben tartott előző típus nem ritka az autógyártók gyakorlatában. A taktika teljesen világos, jobb esetben a kifutó modell már megtermelte a fejlesztésére, megtervezésére elköltött milliárdokat. Gyártásban tartani már nem jelent akkora anyagi megterhelést és az így keletkezett extrabevétel csak talált pénz.
Az sem ritka eset, hogy egy korábban sikeres, de a fejlettebb országokban már eladhatatlannak számító modellel valamely kevésbé igényes piacon jelentkezik a gyár. Hasonló megfontolásból gyakoriak Dél-Amerikában a bő évtizedes tervezésű VW-típusok átiratai.
Emellett a friss típus eladásaira sem jelent számottevő veszélyt a kifutó modell piacon tartása. Főként a kötelezően kedvezőbb ár és a javarészt eltérő vásárlóközönség miatt, sőt gyakran az alsóbb kategóriák vásárlóközönségéből is sikerül vevőt csábítani az öregedő, olcsóbb típusokkal.
A népszerű régebbi modellek között nem ismeretlen az Astra Classic, az Octavia Tour, vagy éppen a Berlingo First sem. Az Astránál bő egymillió forintot takaríthat meg az élelmes autós, akinek nem kell feltétlenül a legújabb modell. A Berlingo és Berlingo First esetében félmillió, míg a Skodánál már a négyszázezer forintot sem éri el a különbség. Bár még ez is elgondolkodtató összeg, ha az alapárhoz viszonyítunk.
Takarítás
Ennek ellenére nem él minden autógyártó ezzel a technikával. Vannak ahol – például a Hyundai háza táján – addig nem kezdik meg az új modell berendelését, ameddig „ki nem söprik” a raktárakból a régi, korábban berendelt készleteket. Így lesz ez a közeljövőben is, amikor megérkezik az i20-as, a Hyundai Getz utódja. Így aki dízelmotoros Getz-re vágyik, az mostanában jó üzletet köthet.
Állandó engedmények
A Citroën árlistáját böngészve sem kerülheti el a figyelmünket, hogy rögtön kedvezménnyel árulják a legtöbb modelljüket. Ennek hátterében az anyacég által meghatározott, az árérzékeny hazai piacon nehezen tartható ajánlott kezdőár állhat. Emellett az sem rossz taktika, ha az elsőre magasnak látszó összeg után rögtön több százezres kedvezmény vonja magára a vásárló tekintetét, gyorsan elérhetőbbé téve a portékát.
Átváltás
Hasonlóan más termékekhez, az itthon értékesített autók árát is nagyban befolyásolják az árfolyam ingadozások. Itt is többféle gyakorlattal találkozhatunk. Egyes cégek – például a Volkswagen – az erős forintnak az importált javak árára gyakorolt jótékony hatását a központilag meghatározott árakban is hagyja érvényesülni, míg mások meghagyják a választás lehetőségét az értékesítőlánc tagjainak.
Ők ezt a pluszt vagy saját örömükre benne hagyják az amúgy nem túl zsíros árrésben, vagy belátásuk szerint további kedvezményekkel csábítják el a vásárlókat, a különbséggel gazdálkodva.