Devizában túl veszélyes?
Mostanában az is megtanulhatta, mi az a volatilitás, akit a pénzügyek cseppet sem érdekelnek. A magyarul ingadékonyságot jelentő szóval a valutaárfolyamok és a tőzsdei árak hektikus változásai miatt találkozhatunk nap mint nap.
Mostanában ugyanis nem egyszerűen napról napra ingadozik az euró árfolyama, de reggelről estére is nagyot változhat.
Tegnap ebből kifolyólag reppent fel a hír az MKB-val kapcsolatban, hogy meghatározatlan időre nem nyújtanak lakossági devizahitelt, mert a túlzott sávban kilengő valutaárfolyamok miatt ez túl kockázatos volna.
Általánosságban véve a lakossági ügyfeleknek szóló közvetlen devizahitelezés felfüggesztése persze nem azt jelenti, hogy ugyanaz a bank a saját autófinanszírozó leányvállalatának sem biztosít svájci frankot. Jelenleg két kérdés foglalkoztatja az érintetteket: lesz-e kihelyezhető frankjuk az autófinanszírozáshoz és mennyiért jutnak hozzá svájci fizetőeszközhöz.
Kivesző hitelkonstrukciók, apadó eladások
Ha lesz mit kihelyezni, a hitelfeltételek akkor is szigorodhatnak a magyar piacon, ez következik a hitelforrások valószínű beszűküléséből. Az autók esetében ez a minimális kezdőrészletek emelkedését és a futamidők rövidülését hozhatja. Az igen népszerű, 0-10 százalékos indulóval és 120 havi futamidővel megkötött konstrukciók akár ki is eshetnek a közeljövőben.
Eltűnésük kedvező irányú változást indítana el a korrektebb autópiaci viszonyok kialakulásában, de könnyen megjósolható, hogy az autóvételi kedv tovább apad majd. A JATO Dynamics adatai szerint az előző évhez képest idén szeptemberig 6,5 százalékkal 120 317 darabra csökkentek az évek óta lefelé tartó forgalombahelyezések. És ezt az eredményt is csak a laza hitelpolitikával sikerült kibrusztolni.
Sokkoló hatása lenne
Rövid távon mindenképp sokkoló lenne az autókereskedelemnek a svájcifrank-alapú hitelek kiesése, két ok miatt. 1. Az értékesítések zöme hitelre megy és a szalonok is a drága hitelek jutalékából élnek, mert az autókon alig maradt árrés a piaci harcban. 2. A finanszírozás Svájc fizetőeszközében történik, forrásaink szerint jelenleg 90 százalék körüli a CHF-alapú autókölcsönök aránya.
Nem várható puha landolás. Részletek a folytatásban
Ennek az a fő oka, hogy a forint/svájci frank árfolyam hosszabb távon kisebb kilengéseket produkált a Ft/euró kurzusnál és a magas alapkamat miatt a forintalapú hitelek versenyképtelenül drágák. A különbség csökkenhet, de aligha a forinthitelek áresése miatt.
Keményebb bonitásvizsgálat
A külföldi anyabankok szívesen kihelyezték nálunk a pénzüket érdekeltségeik révén, de a most drágábbá váló forrást a jövőben nehezebben ereszthetik a piacra honi leánybankjaikon át. Nem tudni, hogy a bekeményítés általánossá válik-e, és ha igen, meddig tart, esetleg csak pár napos-néhány hetes izgalomról van szó.
Azt sem látni előre, miből áll a szigorítás, de a hitelképességet mérő keményebb bonitásvizsgálat célja kiszűrni a kockázatos, minimális önrészben és 100-120 havi futamidőben gondolkodókat. Kevésbé rizikós ügyfélnek az minősül, aki maximum 60-72 hónapra és legalább 20-30 százalék kezdőbefizetéssel vásárol autót.
Csendben is megy
Bár ez lenne a rokonszenvesebb megoldás, nem muszáj az MKB-hoz hasonlóan nyilvánosan vállalni a devizaalapú hitelek korlátozását. Elég a háttérben módosítani a hitelfolyósítási normákon, látszólag fenntartva a régi rendet, de csendben kimustrálva a hitelkérelmezők alkalmatlannak tartott részét.
Hazánkban eddig könnyen és gyorsan nyújtották az autóhitelt a pénzintézetek, de a költségesebben beszerzett és továbbadott svájci frank miatt ne reméljünk puha landolást. Fájdalmas lesz a cezúra a laza és a szigorú hitelpolitika közötti gyors átmenet miatt, de az autófinanszírozás momentán nincs válságban, csak a kilátások romlottak.