Pár éve nagyon jól ment
2004-ig nagyon jól muzsikált a magyar autópiac, és ezen belül a három francia márka is. A Citroën együtt nőtt a többiekkel, a Peugeot és a Renault azonban átlagon felüli növekedéssel tört előre.
A gyarapodásban természetes szerepe volt a friss kínálatnak. A még ifjú 206 mellé 2001-ben befutott az óriási sikert arató 307, a Thalia egyenesen lekaszálta a piacot az első években.
2002-ben debütált a Citroën C3, ősszel pedig megérkezett a Mégane II, a hódításban megtámogatva a kategória első ötcsillagos töréstesztjével, a gazdag választékkal és az Év Autója címmel.
Nincs ingyen a bővülés
2005-től azonban enyhén, majd meredeken esni kezdtek a magyarországi autóeladások, amiből nagyon rosszul jöttek ki a francia márkák. A visszaesést részben a piacvásárlás is előrevetítette. „A vásárlási szándék alapján a Renault természetes részesedése 6-7 százalék, ettől csak nagyon drágán lehet eltérni felfelé” – vázolja a helyzetet Maróthy Miklós, a Renault Hungária vezérigazgatója.
Egy idő után azonban a kinti anyacég nem finanszírozta a kiugráshoz szükséges kampányokat, engedményeket. A hanyatlásban fontos tényező még a kiskategória esése, ami a francia gyártókat is erősen sújtja.
A visszaszorulásban része volt a húzómodellek elöregedésének, rosszat tett a darabszámoknak a kötelező európai árharmonizációval járó áremelés és a teljes piacot megrogyasztó regisztrációs adó bevezetése. Ráadásul a régebben abnormálisan kicsi hazai részesedésű Ford és a Toyota „alvó tengeralattjáróként” a felszínre emelkedett.
Bajok voltak a megbízhatósággal
Súlyosbította a helyzetet, hogy a gyártók kiforratlan autókat kezdtek ontani. A problémás típusokból akkor fogyott a legtöbb, amikor a legrosszabbak voltak, tehát pályafutásuk elején, megtépázva az arculatot.
A Citroënnél például a C3 Pluriel, a C4 és az előző C5 nem az elvárt minőségben indult. A Peugeot 307-ben többek között az akkor bevezetett multiplex elektronikával és a magától lefittyenő indexkarokkal akadt elég gond.
A Laguna II ajtónyitó kártyájával vagy indítógombjával meggyűlt a tulajdonosok baja. A Mégane-ben szintén azok az alkatrészek okoztak galibát, amikben delej futkos és az 1,9 literes dCi-kkel kapcsolatos rémtörténetek is gyorsan terjedtek.
Késői gyógyulás
Az egyre bonyolultabb autók közül nemcsak a franciák romlottak el, de a több hazánkfiában eleve meglévő fenntartásokat erősítették a trélerre pakolt fiatal autók.
A flottaeladásokat is megviselte a nehezen tervezhető, helyenként kiugró szervizköltség és a jellemzően gyenge értéktartás.
A minőségjavulásról már kevesebben tudnak, pedig egyértelmű a konstrukciós és gyártásbeli módosítások illetve a modellváltások kedvező hatása. Mindez a garanciális kiadások lényeges csökkenésén is lemérhető.
Folytatjuk a kereskedéseket érintő bajokkal és a szebb jövőt ígérő új autókkal
Új irány: havi 19 990 forintért
A kommunikáció változásaira a franciák későn reagáltak – állítja egy konkurens tömeggyártó marketingszakembere. A váltás óta a hirdetések zöméből az emelt használtautó-beszámítás és a 10 éves hitelre számolt havi törlesztőrészlet harsog.
Az emberek elhitték, hogy másutt milyen sokat megspórolnak és potom pénzért új autójuk lehet, főleg az első években felezett törlesztőjű hitelkonstrukciókkal.
Ebben az ordibálásban egy limitált széria, például a Mégane Monaco ár/érték arányát nehéz átvinni.
A Citroën szívbaj nélkül kommunikálta a kedvezményeket, de náluk az irreális listaárakból adott 1-2 milliós engedményeket egy idő után nehezen hitték el az emberek. A Citroën irányt is váltott, a listaárakkal együtt az akciókat is a realitásokhoz igazította az importőr.
Szorításban a márkakereskedők
Ma a kis és a kompakt autókon hajszálvékony az árrés, és ha nem fut végig a hitelkonstrukció, a pénzintézetek keményen visszatörlik a jutalékokat. Most csak a jól működő márkakereskedések maradnak állva. A szelekcióban a gyengébben teljesítő dealerek közül többen is tönkrementek, ami átvételek és szalonbezárások formájában érinti a három francia márka hálózatát is.
A Peugeot-importőrrel szemben ismétlődő kritika a márkakereskedők beruháztatása a Blue Box-létesítményekbe. „A Blue Box jól azonosítható és koncepcionálisan nem drágább más márkák szalonjainál. Mindenképp szükség volt valamilyen beruházásra, és az igen széles kínálat bemutatása is nagy teret igényel” – érvel az invesztíció mellett Szűcs Gyula, a Peugeot Hungária kereskedelmi igazgatója.
A szalon nem tartja el magát
A darabszámok zuhanása a márkaszervizek működésére is kihat. A helyzet 2-3 év múlva lesz aggasztó, mert a kocsik a garanciaidő lejárása után fokozatosan kikopnak a szakszervizekből, és egyre szűkebb a bázis. Márpedig a csillogó szalont márkától függetlenül a műhely tartja el. Ezért nem működnek a szerviz nélküli értékesítési pontok, a Skoda hálózatban is bezárt több, például Törökbálinton.
Érthető, hogy a francia márkák vezérképviseletei is a szervizforgalmat kívánják növelni különféle akciókkal. A cél a garanciaidőn túl is a szakműhelyekben tartani a tulajdonosokat. Ezt szolgálják a fix áras munkák, nyaralás vagy tél előtti átvizsgálások, a jutányos légkondi-tisztítás vagy olajcsere.
Új autók, jobb minőség, több eladás
Mindhárom importőr magasabb piaci részesedésre vágyik. 5 százalékot kell elérnünk itthon – mondja Oros Attila, a Citroën marketingigazgatója. Szűcs Gyula a Peugeot számára 6-7 százalékot tart kívánatosnak, Maróthy Miklós 7 százalékot jelölt meg reális célként.
Akad a palettában néhány várakozáson alul teljesítő autó. A Citroën a C4 Pallastól várt többet, a Peugeot-nál az 1007 nem fogy a terveknek megfelelően, a Renault a Clióval szeretne előrébb tartani.
Jön az új Mégane, itt a Berlingo és megújul a 206
Igazi bővülést a pár éves és az egészen új modellek hozhatnak, erősen feljavított minőségben. A Peugeot célja ezért beültetni az embereket a kocsikba, akár falunapokra, fesztiválokra szervezett tesztvezetésekkel.
Sokan azzal szállnak ki a 207-ből vagy a 308-ből, hogy nem is gondolták volna, mekkorát fejlődtek. Az új Partnertől és a hamarosan megújuló 206-tól remél még sikereket a Peugeot.
Oros Attila szerint a C3-ból többet is ki lehet hozni, a már hét éves kisautó mellett a remekül induló új Berlingo, a továbbra is keresett Xsara Picasso és a C4 Picassók segíthetnek a kilábalásban.
A Renault az új Mégane-tól vár sokat, amely az embléma nélkül, normál ügyfelek és a vetélytársak bemutatásával megtartott értékeléseken a legjobb eredményt érte el az elmúlt 10 évben a márka újdonságai közül. A Daciával olyan rétegeket is elérhetnek, akik nem gondolkodhattak új autóban, amit a Nagycsaládosok Országos Egyesületével futó kooperáció is igazol.
Magyarországi piaci részesedés (%)
2000 | 2004 | 2008 | |
Citroën | 3,52 | 3,60 | 2,88 |
Peugeot | 5,87 | 6,17 | 3,85 |
Renault | 7,74 | 9,32 | 4,13 |
Magyarországi személyautó-értékesítések
2000 | 2004 | 2007 | |
Citroën | 4679 | 7539 | 4890 |
Peugeot | 7798 | 12 930 | 6894 |
Renault | 10 281 | 19 524 | 7505 |
Forgalombahelyezési adatok. Forrás: JATO Dynamics