Ma már csak az átlagon felül sikeres és alapjaiban megújított autókat lehet sokáig piacon tartani.
Az életciklus 7 évről hatra kezd csökkenni, és a fejlesztési idő gyorsításával a tömeggyártók még ezen is rövidíteni akarnak. Az átlagos autók között manapság csak az egész frisseknek van becsülete.
Ennek ellenére előfordul, hogy egy autó a tervezett termékciklusnál tovább szolgál. Ez a legtöbbször kényszer szülte megoldás nem keverendő össze az Astra Classic, a Punto Classic vagy mások esetével, amikor egy sikeres előd az utóddal párhuzamosan szerepel a programban.
Mit kezdjünk vele?
A túlórának többféle oka lehet. Megesik, hogy a cég új vezetése más termékstratégiában hisz és nem engedi piacra az elődök autóját.
Időnként a fejlesztőrészlegnek nincs kapacitása mindenre. A Skodának például régóta jól jönne egy egyterű, csak most épp egy kisautó a fontosabb, a VW Up! nekik szánt változata.
Kevésbé meghatározó autókról a nagy konszernek néha nem tudják eldönteni, mi legyen velük, milyen alapra épüljön az új, hol is gyártsák, ezért az elaggott gyártásban marad.A legtöbb túlórázóra a felső középkategóriában találtunk. Itt a csekély súlyú piaci szereplőknek nem sürgős a költséges modellváltás.
Élemedett korú Alfák
Szép példa erre az Alfa Romeo. Már a 164 is 11 évet élt, mert anno a 156 élvezett prioritást, nem pedig a nagyautó leváltása.
Amikor a 166-ot 1998-ban bemutatták, az Alfa Romeo aligha sejtette, hogy a stílusos nagyautó 10 modelléven át viaskodik majd a német túlerővel.
A 166 gyártása végül utód nélkül szűnt meg 2007-ben, most pedig azt hallani, hogy egy kínai befektető megveszi a gyártósort és újraindítja a termelést. Ha megvalósul, igazán ódon újdonság lesz, mert az alapokat a még 1995-ben bemutatott Lancia Kappa adta.
Szép jövőkép: Jaguar vagy Maserati
A csúszás oka lehet, hogy nem végleges a leendő műszaki bázis. A nagy Alfa esetében a FIAT konszernhez tartozó Maseratival lehetne közös a hátsókerekes padlólemez. A Maseratinak ugyanis szüksége volna egy alacsonyabb árú és kisebb autóra. A másik elképzelés a TATA és a FIAT kooperációja révén az indiai konszernhez tartozó Jaguartól átvenni egy hátsókerekes szedán génjeit. Majd meglátjuk, lesz-e valami a dologból.
VW Sharan – Kamaszkorban
Közelít a nagykorúsághoz a Volkswagen Sharan. 13 éve a Ford, a SEAT és a VW ugyanazt az autót dobta piacra különféle neveken, a Galaxy csak egyes benzinmotorjaiban tért el testvéreitől. A cél azonos volt, mint a FIAT és a PSA Eurovan-projektjével: a Renault Espace és a korábban ébredő japán konkurensek ne egyedül lakjanak jól az egyre biztatóbb tortából.
A Ford azonban kiszállt, és a Galaxy második generációját önállóan felhúzta a Mondeo padlólemezére. A Galaxyból nagy trükkel született egy S-Max is, és most szépen aratnak az idősödő konkurencia ellenében.
Megújulás két év múlva
A Volkswagennél nagy a csönd az utóddal kapcsolatban. Hazai bevezetése az importőr tájékoztatása szerint 2010 októberében lesz, de az autóról nagyon keveset sejteni azon kívül, hogy leváltása nem elsődleges teendő a fejlesztőrészlegnél.
A SEAT benne marad a projektben, az új Alhambra is 2010 második felében jelenik meg. A Skoda viszont külön utat jár. Az ő hétszemélyesük az Opel Zafira méretosztályát célozza meg, nem pedig a szén-dioxid-emissziós, magyarul üzemanyag-fogyasztási korlátok miatt sanyarúbb helyzetű nagy egyterűket.
Túlkoros svéd és francia modellekkel folytatjuk
Peugeot 607: utód később
A Peugeot sem siet nyugdíjazni a 607-est. Az idén 9 éves csúcsmodell piaci bevezetése csúszott az ezredfordulón, mert néhány külföldi teszten kitört a hátulja. Az értékesítés az illetlen terhelésváltási reakció kikúrálása után folytatódott.
Nemrég a Párizsi Autószalonon sikerült megtudni, hogy a 607-nek lesz utódja.
Ez már önmagában hírértékű, mert a francia márkákat leszámítva az európai és a japán tömeggyártók megadták magukat, mind elkullogtak a felső középkategóriából.
Forrásunk annyit mondhatott el az autóról, hogy „eredeti és piacképes” koncepciót követ majd. A piacképes fontos kitétel, mert a Vel Satis vastagon eredeti ugyan, de nem eladható. A kocsi érkezése még bizonytalan, de jövőre még biztosan nem lesz új 607-es.
13 évig 9000, 12 évig 9-5
1997-ben két márka is lecserélte felső középkategóriás autóját: Az Audi a gömbölyű A6-ot, a Saab a 9-5-öt mutatta be.
Jelenleg az A6 túl van egy teljes modellváltáson és egy ráncfelvarráson, a Saab 9-5 viszont alapjaiban még mindig a régi, az átdolgozás ellenére.
A Saab a Fiat Croma, az Alfa 164 és a Lancia Thema testvérmodelljeként született 9000-est is 13 évig tartotta életben, ami öreg hiba. Az új 9-5 megszületését biztosan nem könnyítette meg a General Motors, amely nehezen tud mit kezdeni a különleges arculatú Saabbal.
Azóta, hogy a GM megvette őket 1989-ben, a Saab csak vegetál, míg a Volvo és a német prémiummárkák a többszörösére növelték eladásaikat.
A mai 9-5 más autó, mint a kezdetekkor volt. Eladásait felpörgették a svéd piacon fontos, etil-alkoholos BioPower-turbómotorok és a gyár javított az időnként erősen kifogásolható megbízhatóságon is.
A késés egyik oka a minél jobb minőség, az újdonság esetében a Saab ki akarja zárni a gyermekbetegségeket.
2009-ben a Genfi Autókiállításon mindenképp érdemes lesz megnézni a Saab standján az utódot. A kocsit a GM Epsylon B-padlólemezére gyártják majd Rüsselsheimben. A padlólemez és a helyszín ara utal, hogy az autó az Opel Insignia rokona lesz.
Andrew Prest, a Saabok importját végző Polar Mobil Kft. ügyvezető igazgatója késő tavaszra tette az új 9-5 bevezetését. És azt is biztosra ígérte, hogy a valódi autó sokkal jobban néz ki a jelenleg az interneten keringő fotóknál.
Volvo S60: Év végén vége a gyártásnak
A Volvo sosem kapkodta el a modellbevezetéseket és a típusváltásokat, de az autóipar mai tempójával az S60 a korosabbak közé tartozik.
Két modellfrissítés után a svédek még másfél évig piacon tartják, csak 2010 májusban jelenik meg az utódja hazánkban. A modell gyártása azonban idén év végén megszűnik, utána raktárkészletről lesz kapható.
A szokatlan átmenet oka, hogy pár éve a tervezett S60-utód nem kapott zöld utat a vezetéstől. Úgy tudjuk, nemcsak a formáját, hanem a méreteit is kifogás érte, túl rövid lett volna a konkurensek között.
Gondoljunk például az Audi A4-re, amely a modellváltással majdnem 12 centit nőtt. Egy autó tervezésekor fontos szempont, hogy a kategórián belül ne romoljon a pozíciója.
Januárban a Detroiti Autoshow-n a Volvo megcsillantja a továbbra is lépcsőhátú S60-at tanulmányként, a rokonsága jelenleg még bizonytalan.
Ha marad az eddigi felállás, akkor az aktuális S80 padlólemezét kapja az újdonság, de a bizonytalan infók között felbukkan egy vadonatúj padlólemez is a Ford konszernen belülről. Nem lennénk meglepve, ha a most turbós öthengeresekkel induló motorkínálatban szerényebb darabok is megjelennének, a V70-ben már elérhető a négyhengeres dízel.