Mitsubishi: túlélték
Lelkileg is döntő volt az 500 sikere
Avítt, csúnya autókkal nem terem babér

Avítt, csúnya autókkal nem terem babér

Avítt, csúnya autókkal nem terem babér


Öt éve házon belül összeszedtük a csődre ítélt autógyártókat és a Rover mellé többek között a Mitsubishi is bekerült.

Elöregedett, fakó kínálattal, szörnyű veszteségekkel és hegynyi adósságokkal küzdöttek. A Mitsubishi majdnem addig gyártotta amúgy megbízható autóit, amíg végképp csődbe ment, de végül döntő fordulatot hajtott végre.

A racionalizálás után a 14 féle padlólemezből 2010-re hat marad, és a minőségen kívül más értékekre is alapoznak, például a frissebb designra. Az újrakezdés első látványos lépése a mostani Colt bemutatása volt 2004-ben. A költségeket ügyesen megosztották a smarttal, amely a forfourt építette ugyanerre a padlólemezre.

Fontos a Lancer

Áttörést hoz a Colt és az új Lancer

Áttörést hoz a Colt és az új Lancer

Áttörést hoz a Colt és az új Lancer


A talpra állásban még nagyobb szerep jut a Lancernek, mert a kompakt kategória mindenütt jobb árréssel értékesíthető a kisautóknál. A Lancerből a szedán mellé egyelőre nem várható kombi, csak az ötajtós, amely az átdolgozott Colttal együtt év végén jelenik meg itthon.

A Mitsubishi pechje, hogy a hollandiai üzemből rendre kikopnak mellőle a partnerek. Először a Volvo vált ki a Carisma-S40 tandemből a modellcserekor, a forfour pedig megbukott, ezért a smart szanálásával hamar megszűnt a gyártása. Jelenleg a Colt csak a kapacitások töredékét használja, amin a japánok az Outlander, a Peugeot 4007 és a Citroën C-Crosser gyártásának áttelepítésével enyhítettek.

Mindenszentek és halottak napja – Mi micsoda?
Október végén-november elején egymást követik az egyházi ünnepek. Október 31. Luther Márton tételei kiszögelésének az évfordulója, ami később a reformáció emléknapja lett. November elsejét 835-ben tette Mindenszentek ünnepévé a katolikus egyház. Mindenszentek napján a még élők által alkotott „küzdő egyház” az üdvözültekből álló diadalmas egyházat ünnepli, az élő hívek köszöntik az üdvözülteket, köztük a kanonizált szenteket és azokat is, akiknek szentségét életükben nem ismerték fel.

Halottak napja, azaz november 2. a tisztítótűzben szenvedő lelkek emléknapja. Katolikus hit szerint a küzdő egyház (az élők) a szenvedő egyházról (a tisztítőtűzben égőkről) emlékezik meg ekkor. A gyertyák és a mécsesek célja, hogy halottainknak az örök világosság fényeskedjék, és ezen az estén annyi gyertyát szokás gyújtani otthon, ahány halottja van a családnak.
Forrás: Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium

FIAT: egykor verte a Volkswagent

Kapitális baklövés volt a Marea

Kapitális baklövés volt a Marea

Kapitális baklövés volt a Marea


Aki nem ma kezdte, emlékezhet rá, hogy 30-40 éve a német autós lapok tesztjeiben remekeltek az olasz autók és a FIAT az 1980-1990-es évek fordulóján piacvezető volt Európában. Nem vicc, tényleg verték a ma utcahosszal vezető Volkswagen-csoportot.

Innen sikerült szívós munkával leküzdeni magukat egészen mélyre arculatban, minőségben és értékesítési eredményekben. A SEAT-nál hallottam egy sztorit, miszerint a fiatos korszakukban akkor dőltek hátra a fejlesztők, amikor sikerült megfelelni a törvényi előírásoknak, míg a Volkswagen uralma alatt ez volt a kiindulási alap.

Megyünk tovább, mert méregdrága autókkal is majdnem a sírba lehet tenni egy autógyárat 


Vissza a sír széléről

Ez vagy igaz, vagy nem, de a FIAT feltámadására sem fogadtunk volna. Sergio Marchionne másként gondolta. Az autóiparon kívülről jött menedzserrel az újjáélesztés során hullott a forgács. A karizmatikus Marchionne igazán nagy neveket rúgott ki a cégtől, ha nem voltak elég kemények és célratörőek. Az ő szemében a létező legrosszabb válasz a „De hát mindig is így csináltuk” volt.

Kisautóban mindig jó volt a FIAT. Ez itt egy Uno, az 1984-es Év Autója

Kisautóban mindig jó volt a FIAT. Ez itt egy Uno, az 1984-es Év Autója

Kisautóban mindig jó volt a FIAT


Egyetlen autó sosem ment meg egy céget, de a FIAT-nál a mai Panda sokat lendített a szekéren és a Grande Punto szerepe is döntő a cég sorsának jobbra fordulásában.

Bár a Cromával újra van nagyobb autójuk is, a márkát a kisautók sikere viszi előre. Az 500-as árát az átütő siker miatt nem kell leverni akciókkal, jövőre jön a Pandánál kisebb Topolino és 2010-re kész lesz egy globális új kisautó, méretben a Panda fölött, árban jóval alatta.

Új kisautók, okos kooperációk

A márka igen jól áll Nyugat-Európán kívül, piacvezető a hatalmas Brazíliában és szeptember végén megvették a szerbiai Zastava-gyárat, ahol 2011-re 200 000 kisautó készül majd.

Visszatért a középkategóriás Croma

Visszatért a középkategóriás Croma

Visszatért a középkategóriás Croma


A FIAT okos együttműködésekkel biztosítja túlélését, a PSA-val a könnyű haszonjárművek között. A BMW-vel is kooperációra lépnek, itt az Alfa és a MINI közös padlólemezéről lehet szó, de az indiai TATA is a FIAT partnerei közé tartozik. Színvonalas dízelmotorjaik ott vannak az Opel Astrától a Saab 9-3-on át a Suzuki Swiftig rengeteg modellben.

A traktoroktól a szállodákig mindennel foglalkozó FIAT-csoportot nem szabad azonosítani a sokáig csődközeli autóipari részleggel (FIAT, Alfa, Lancia), de 2007-ben már a korábban tragikus helyzetű személyautókkal is sikerült 233 millió eurós hasznot elérni.

Aston Martin: nagy név, nagy csőd

Kis híján eltűnt az Aston Martin

Kis híján eltűnt az Aston Martin

Kis híján eltűnt az Aston Martin


A tömegmárkák mellett egy luxusautó-gyártó is simán a tönk szélére kerül, ha rosszul működik. Az Aston Martin csak egyszer ment csődbe, még a két világháború között, de története során jóval többször fenyegette a végelszámolás.

Az akkori tulajdonosokban már a 70-es években is felmerült a roló végleges lehúzása, mert hetente 3 db autót sikerült eladni, ami később évi 30-ra apadt.

Az 1990-es évek első harmadában évente csupán néhány tucat autó készült az 1913-ban alapított márkánál, de a Ford hátterével megúszták a csődöt.

Felvirágzott az Aston Martin, évi 7000 autónál tartanak

Felvirágzott az Aston Martin, évi 7000 autónál tartanak

Felvirágzott az Aston Martin, évi 7000 autónál tartanak


1993-ban a Jaguar XJS alkatrészeiből táplálkozó DB7 bemutatása mentette meg a márkát. A rokonság oka, hogy a Jaguar is a Ford konszern része volt. A kompresszoros, hathengeres sikermodellből később kabrió és 12 hengeres verzió is készült, a DB7 megsokszorozta az évi termelést.

Vezér a Porschétól

2000-ben a cég irányítását átvette a Porsche fejlesztési vezetőjeként megismert Ulrich Bez, aki várhatóan még évekig igazgatja az Aston Martint, jóllehet a Ford tavaly eladta a céget. Bez vezetése alatt jelent meg a 12 hengeres Vanquish és a DB9, a V8 Vantage belépőmodell és a DBS, a mai csúcsváltozat.

A sikerben a megbízható és a világszínvonalú technika mellett kulcsszerepe van a formatervezésnek, amit elsősorban Henrik Fiskerhez köthetünk. A termelés a 2000-es 800 autóval szemben tavaly elérte a 7000 darabot, ami az Aston Martinnak bőven elég a reneszánszhoz.