Bezzeg az én időmben!
Otthon kellett feljavítani a keleti autókat
Otthon kellett feljavítani a keleti autókat

Otthon kellett feljavítani a keleti autókat

Otthon lehetett feljavítani a keleti autókat


Mennyivel jobb volt régen, azok voltak az igazi idők! Hasonló nyavalygást nemcsak a munkásőrséget siratóktól hallani, az autózással kapcsolatban is felmerül.

Pedig nekünk rémlik, hogy a szocialista autókat a háttéripar bevonásával kellett használható szintre felhozni.

A porrá rohadó kerékdobok ellenszere a Werling-féle műanyag dobbetét volt, a csenevész volánt kormányvédővel tettük kényelmesebbé, az izzasztó műbőr üléshez dukált egy rendes üléshuzat, de legalább az izomtrikó jellegű.

Kellett a kisipari kardánbox

Kellett a kisipari kardánbox

Kellett a kisipari kardánbox


A gyenge párátlanítás miatt velünk utazott az ablaktörlő rongy vagy szivacs, amit a kisipari kardánboxban tartottunk, a számzáras kézifék alatt.

Az órát a hőmérővel egybeépített kütyü pótolta, a fordulatszámmérő a Skoda 120 GLS-t, a TLX-es Daciát és a nagyobb Ladákat leszámítva szintén csak utólagos lehetett.

Nem vicc, hogy több keleti autóban vészvillogó sem volt. Az autósboltok kaszáltak a jobb oldali tükrön, stabil biznisz volt a miniatűr belső visszapillantóra gumizott panorámatükörrel együtt, amit mindig lerázott a macskakő.

Mezítlábas nyugatiak

Felárért járt a jobb külső tükör

Felárért járt a jobb külső tükör

Felárért járt a jobb külső tükör


De kár szapulni a keleti autókat, a nyugati, főleg a német autógyártók is csúcsra járatták a sóherséget, egy kettes Golf C kopaszabb volt Kojaknél.
Az 1980-as években az Audi 80-ban vagy a Mercedes 190-ben csak az első ajtók nyitása kapcsolta be a belső világítást, a hátsóké nem.

Amíg a verseny ki nem kényszerítette, az 1995 előtti Mercedes E-osztályban négyfokozatú váltót kapott az alapmodell. Öt éve a BMW 320d középen derékövvel, ráadásul fejtámla nélkül érkezett a tesztre. Szánalmas mindegyik, de ne ugorjunk ekkorát!

Pottyantóstól a Water Closetig

Hol maradt a szivargyújtó?

Hol maradt a szivargyújtó?

Hol maradt a szivargyújtó?


Az utóbbi 10-12 évben alapjaiban változott meg az autógyárak felszereltségi politikája, a pottyantós buditól eljutottunk a vízöblítésig. Nézzünk meg egy átlagos F Astrát öt ajtóval! Van benne jó esetben egy szál légzsák, hátul szó nincs fejtámláról, az ablakot kurblizzuk életünk végéig, a fordulatszámot legfeljebb megálmodhatjuk.

Árengedményként a kereskedő adott talán egy gumiszőnyeget, a kazettás rádió csak felárért szólt. És ami a legrosszabb: parkoláskor neki kell feszülni a semerre sem állítható kormánynak, mert a szervo csak a 90-es évek legvégén kezdett általánossá válni az alsó középkategóriában.

Nem kérdés, nagyon jól jönnek ki az autóvásárlók a felszereltség változásából. De mennyibe kerül mindez?


Ezzel szemben a ma eladott Astrákhoz jár első és oldallégzsák meg légkondicionáló. Az ablak gombnyomásra megy fel-le, van központi zár és persze távirányítós, nem kell matatni a kulccsal a zárban. A kocsit gyakorlatilag senki nem vinné el a motoros tükörállítás és a hathangszórós CD-s rádió nélkül, szemben a rádióelőkészítésként adott két hangszóróval és kábelezéssel.
Bazi nagy óra a fordulatmérő helyett

Bazi nagy óra a fordulatmérő helyett

Bazi nagy óra a fordulatszámmérő helyett


A szervokormány, az osztva lehajtható hátsó ülés, a színezett üveg, a fel-le és ki-be állítható kormány vagy a hátsó ablaktörlő és mosó fel sem tűnik, pedig hol álmodhattunk effajta luxusról 10-15 éve!

A japánoknak köszönhetjük

Más márkák háza táján is van mit kapargatni. A Skoda Felicia 1,9 D-ből, pedig a kamrás szívódízel a legdrágább motorváltozat volt, az Autó2 1997-es tesztje szerint hiányzik a szivargyújtó! Frankón nincs benne, nem nyomdahiba. Más világot éltünk, pedig nem volt olyan rég. Nincs másfél évtizede, hogy a Westel hirdetésekben biztosította az ügyfeleit arról a páratlan vívmányról, hogy a 450-es mobiltelefon épületen belül is használható.

A japánok diktálták az ütemet

A japánok diktálták az ütemet

A japánok diktálták az ütemet


Egy-két modellváltással ezelőtt csodájára jártunk a japán autóknak, amelyek temérdek elektromos extrát (központi zárat, motoros ablakemelőt és tükörmozgatást), szervokormányt, osztott hátsó ülést adtak a fapados európaiakkal ellentétben.

Előretörésük kipréselte a helyi márkákból a felszereltség szintre hozását, amit a Fordtól a Renault-n át a Volkswagenig meg is lépett mindenki, mert nem volt más választásuk. Eltűnt a sebességmérő mellől az ormótlan időóra is, amelynek lényeges feladata volt kitölteni a drágán mért fordulatszámmérő helyét az olcsóbb kivitelekben.

Felárért űrhajó

Régen izgalmasabb volt az autózás, de jobb is?

Régen izgalmasabb volt az autózás, de jobb is?

Izgalmasabb volt az autózás, de jobb is?


A szériafelszeretségbe tartozó tételeken kívül a felárért elérhető extrák is felfoghatatlan fejlődésen mentek át. Kiskocsikat árulnak függöny- és térdlégzsákkal, kompakt autókban (A3, Octavia) hátul is létezik ülésfűtés, középkategóriás modellekbe űrkorszaki technika rendelhető.

Mindez akkor tökéletes, ha a stafírung gazdagodásával nem szabadultak el az autóárak. Ebben nem tudnánk minden típusra és modellre érvényesen igazságot tenni, de a tendencia egyértelmű. Nagyobb, csendesebb, biztonságosabb (és sajnos dagadtabb) autóink ára nominálisan nagyjából szinten maradt vagy csökkent, és közben egyre több lóerőt és felszerelést kapunk a pénzünkért. 10-15 éve más volt az autózás, több kalandot és persze szívást tartogatott, de hogy jobb lett volna, azt mi nem mernénk állítani.