Bevásárlólista
4500 darab gumiabroncs, 25 ezer liter fagyálló, 1500 ablaktörlőlapát és ugyanennyi akkumulátor van a BKV téli bevásárlólistáján. De nemcsak az autóbuszokat készítik fel, hanem a vaskerekű járműveket is, és a trolik felsővezetékeinek jégmentesítése sem maradhat el a párás téli hajnalokon, de nem feledkeznek meg a kb. ötezer megállóról sem. Utóbbiak csúszásmentesítésére 340 tonnányi szóróanyagot spájzolnak be télire.
Tanulóvezető
A buszvezetőket a Hungaroring biztonságtechnikai pályáján tanítják meg arra, hogyan lehet kordában tartani a megcsúszás határán lavírozó buszokat. Sajnos a mókára – az EU-s szabályozásoknak megfelelően – csak ötévente van lehetőségük a buszvezetőknek, de az újak addig nem ülhetnek a kormány mögé, amíg nem jártak itt.
Idén már majdnem mindenki végzett a képzéssel, így várhatóan ezen a télen sem romlik tovább a cég baleseti statisztikája, amely szerint az összes baleset alig 1,5 százaléka esik a téli, csúszós időszakra.
Biztonságban a buszban
Ha leesik a hó és nem vagyunk tisztában saját, vagy éppen a járművünk képességeiben, inkább ne kockáztassunk, hanem üljünk fel valamelyik tömegközlekedési eszközre. Lehet, hogy kényelmetlen és a szánkba lóg a mellettünk álló karácsonyfája, de a többtonnás monstrumokban többé-kevésbé biztonságban vagyunk.
A BKV buszsofőrjei, – ha éppen nem a kerékpárosok életének megkeserítésével vannak elfoglalva – meglepően biztonságosan vezetnek. Átlagosan kétmillió kilóméterenként történik egy személyi sérüléssel járó baleset, ami egyáltalán nem rossz statisztika.
Kilinccsel előre
A sajtótájékoztató után – ahol végre élőben is láttam Kiricsi Karolát – megnézhettük, hogyan is oktatják a buszvezetőket. Az elméleti oktatóterem nem hozott lázba, sem villamosszimulátor, sem kitömött utasok nem voltak sehol, csak a szokásos tanterem.
A gyakorlati rész már érdekesebb volt. Itt csúszós, gazdagon megöntözött útfelületen kellett vészfékeznie a vezetőnek, anélkül, hogy másfél kilométeres körzetben lemészárolta volna az összes közlekedőt.
Érdemes kapaszkodni
Sajnos az oktatóként is dolgozó tesztpilóta többször is szépen, szakszerűen megállította a buszt, így azt hittük, semmi látványosban nem lesz részünk. Szerencsére aztán mégis megindult a buszsos őrület. A direkt keresztbeállított járműben zsúfolódó újságírók, operatőrök pattogtak egyik faltól a másikig, miközben a kerekek csak úgy sírtak az aszfalton.
Hát igen, a piros 7-es vonalán vannak ugyan versenyzőhajlamú vezetők, de ha mindenki így kanyarodna, talán én is jóval gyakrabban ülnék buszra. És nem felejteném el görcsösen markolászni a kapaszkodókat.