Bevásárlólista

4500 darab gumiabroncs, 25 ezer liter fagyálló, 1500 ablaktörlőlapát és ugyanennyi akkumulátor van a BKV téli bevásárlólistáján. De nemcsak az autóbuszokat készítik fel, hanem a vaskerekű járműveket is, és a trolik felsővezetékeinek jégmentesítése sem maradhat el a párás téli hajnalokon, de nem feledkeznek meg a kb. ötezer megállóról sem. Utóbbiak csúszásmentesítésére 340 tonnányi szóróanyagot spájzolnak be télire.

Tanulóvezető

Jajj, nehogy megcsússzon a busz
Jajj, nehogy megcsússzon a busz

Jajj, nehogy megcsússzon a busz

Jajj, nehogy megcsússzon a busz


A buszvezetőket a Hungaroring biztonságtechnikai pályáján tanítják meg arra, hogyan lehet kordában tartani a megcsúszás határán lavírozó buszokat. Sajnos a mókára – az EU-s szabályozásoknak megfelelően – csak ötévente van lehetőségük a buszvezetőknek, de az újak addig nem ülhetnek a kormány mögé, amíg nem jártak itt.

Idén már majdnem mindenki végzett a képzéssel, így várhatóan ezen a télen sem romlik tovább a cég baleseti statisztikája, amely szerint az összes baleset alig 1,5 százaléka esik a téli, csúszós időszakra.

Biztonságban a buszban

Bélabá tekeri a volánt

Bélabá tekeri a volánt

Bélabá tekeri a volánt


Ha leesik a hó és nem vagyunk tisztában saját, vagy éppen a járművünk képességeiben, inkább ne kockáztassunk, hanem üljünk fel valamelyik tömegközlekedési eszközre. Lehet, hogy kényelmetlen és a szánkba lóg a mellettünk álló karácsonyfája, de a többtonnás monstrumokban többé-kevésbé biztonságban vagyunk.

A BKV buszsofőrjei, – ha éppen nem a kerékpárosok életének megkeserítésével vannak elfoglalva –  meglepően biztonságosan vezetnek. Átlagosan kétmillió kilóméterenként történik egy személyi sérüléssel járó baleset, ami egyáltalán nem rossz statisztika.

Kilinccsel előre

Ez speciel sok lett

Ez speciel sok lett

Ez speciel sok lett


A sajtótájékoztató után – ahol végre élőben is láttam Kiricsi Karolát – megnézhettük, hogyan is oktatják a buszvezetőket. Az elméleti oktatóterem nem hozott lázba, sem villamosszimulátor, sem kitömött utasok nem voltak sehol, csak a szokásos tanterem.

A gyakorlati rész már érdekesebb volt. Itt csúszós, gazdagon megöntözött útfelületen kellett vészfékeznie a vezetőnek, anélkül, hogy másfél kilométeres körzetben lemészárolta volna az összes közlekedőt.

Érdemes kapaszkodni

Kérem kapaszkodjanak, a busz esetenként nagyot fékezhet

Kérem kapaszkodjanak, a busz esetenként nagyot fékezhet

A busz hirtelen fékezésre kényszerülhet


Sajnos az oktatóként is dolgozó tesztpilóta többször is szépen, szakszerűen megállította a buszt, így azt hittük, semmi látványosban nem lesz részünk. Szerencsére aztán mégis megindult a buszsos őrület. A direkt keresztbeállított járműben zsúfolódó újságírók, operatőrök pattogtak egyik faltól a másikig, miközben a kerekek csak úgy sírtak az aszfalton.

Hát igen, a piros 7-es vonalán vannak ugyan versenyzőhajlamú vezetők, de ha mindenki így kanyarodna, talán én is jóval gyakrabban ülnék buszra. És nem felejteném el görcsösen markolászni a kapaszkodókat.