Nem ma kezdődött
Érdemes a drágábbal kezdeni a premiereket
Nem ma kezdődött az egységesítés. Az Ascona motorválasztéka a Kadetté is

Nem ma kezdődött az egységesítés. Az Ascona motorválasztéka a Kadetté is

Az Ascona motorválasztéka a Kadetté is


Hosszú évtizedekkel ezelőtt a fejlesztési részlegnél még saját csavarokat gyártottak a prototípusokhoz, önálló motorgarnitúrájuk volt az egyes modelleknek és az egységesítés nagyjából kimerült a közös emblémában.

A helyzet fokozódásával, az 1970-es-80-as évektől az olajválság és a keményedő piaci verseny átírta a feltételeket. Egyszer csak muszáj volt közös alkatrészkészletekkel, megosztott motorpalettával dolgozni a túlélés érdekében. A költségcsökkentés csodafegyverének a közös padlólemez bizonyult, amely jóval megelőzi a Volkswagen 1990-es években látványosan zászlajára tűzött padlólemez-stratégiáját.

Jelvénycsere: rossz megoldás

A lemezek alatt bátran lehet egységesíteni

A lemezek alatt bátran lehet egységesíteni

A lemezek alatt bátran lehet egységesíteni


A közös padlólemez leggyérebb megnyilvánulási formája, amikor csavarra azonos autókat különböző emblémával árulnak. Amikor az egyik piacon csak az egyik, a másutt csak a másik van jelen (pl. a Vauxhall és az Opel felosztása), ez nem probléma, de ugyanazt a kocsit három kiadásban nehéz elsózni.

A badge engineering a személyautók közül egyre inkább kiszorul, mert az autó nem szatyor vagy sörnyitó jellegű, merőben funkcionális tárgy, többé-kevésbé élményt is adnia kellene. A mai kínálatból hosszú fejtörés után is csak a haszonjárművek utasszállító kivitele ugrik be példaként a jelvénycserére, például a Nemo-Fiorino-Bipper trió.

Jobb, ha nem látszik

Ha nem látják, nincs probléma

Ha nem látják, nincs probléma

Ha nem látják, nincs probléma


Célravezetőbb megoldás az autókat nem külsejükben, csak műszaki tartalmukban egységesíteni. Amit az ügyfél nem lát, az miért zavarná? Egy autóhoz a kötődést nem a légzsákvezérlés, a hátsó lengőkar vagy a csomagtérzár alakítja ki, ezeken bátran spórolhat az autógyár.

A közös padlólemez tehát nem egyenlő az alvázzal, a rokonság kiterjed a motoroktól és a féltengelyektől kezdve a futóművön át az ablaktörlőkig az összes kisebb-nagyobb alkatrészre. A nagyobb darabszámok miatt csökken az egy egységre jutó költség, amiből nagyobb profit lesz a tulajdonosok örömére, illetve árcsökkentés a mi javunkra.

Olcsóbban, színesebben

Közös alapokra mehet a résmodell, a Fiestából lett a Ford Puma

Közös alapokra mehet a résmodell, a Fiestából lett a Ford Puma

Közös alapokra mehet a résmodell


A közös legókészletből ésszerű befektetéssel lehet többféle autót kifejleszteni, ami sokszínűbbé teszi a világot. Az Opel Vectra C költségeit az olasz Croma, a svéd 9-3 és a jenki BLS is amortizálja. Főleg a kis darabszámú, de érdekes kategóriákban elszórt résmodellek megvalósulásában segíthet a rokonság, ez volt a helyzet a Ford Fiestán alapuló Pumával.

A nagy darabszámok előnye lehet a vásárló szemszögéből, hogy a milliós rendelés eredményeként jobb cucc kerül bele az autójába. Évekkel ezelőtt Ferdinand Piëch, a Volkswagen konszern felügyelőbizottságának elnöke a Polótól az Audi A6-ig egységes klímakompresszort említette példaként arra, hogy a kisautó tulaja a nagy tételek árcsökkentő hatásaként jutott hozzá egy jobb képességű alkatrészhez.

Nincs vége, lapozni ér. Arról lesz szó, hogy a drágább termék vásárlóinak átverés-e a közös padlólemez


Először a menőt, aztán az olcsóbbat!

A közös alapokhoz kötődő spórolást úgy is felfoghatjuk, hogy az egységesítéssel az embert megfosztották valamitől.

Érdemes a drágábbal kezdeni a premiereket

Érdemes a drágábbal kezdeni a premiereket

Érdemes a drágábbal kezdeni a premiereket


Amikor egy konszernen belül a tömeggyártó és a prémiummárka is azonos alapokra építkezik, akkor nagyon jó marketinggel és alapos módosításokkal kell a terméket az adott márka autentikus autójává tenni. Különben a drágábbik vevői úgy érezhetik, hogy olcsóból hozták ki a vaskos felárral adott autójukat.

Ezt elméletileg könnyen elkerülhetnék az érintettek, amennyiben az elegánsabb termékkel mutatkozna be az építőkészlet, és pár év múlva a tömegcikket húzná felfelé a rokon pedigréje. Ez az ideális eset a Volkswagennek párszor már sikerült, ami csak előrelátó tervezéssel megy.

Egy amerikai Vectra a Saturn Aura

Egy amerikai Vectra a Saturn Aura

Egy amerikai Vectra a Saturn Aura


A hosszmotor-keresztmotor váltást többször is eljátszó Passat 1996-tól az A4 alapjait használta, amely akkor már két éve piacon volt. Az Audi A3-ban (1996) megjelent padlólemezt örökölte a Golf IV (1997), a Toledo (1998) és a Leon (1999).

Azonos modellciklus esetén megmarad a sorrendiség, ezért a Golf V-klónok PQ35 nevű alvázát is az A3 hozta be és két éven belül átvette a Golf V, az Octavia II és az Altea.

A többmárkás stratégiában a Volkswagen-csoport messze a legsikeresebb autógyártó, gyakorlatilag az egyetlen konszern, amely ilyen sok márkával tud sikeres lenni.

Egy ágyban az ellenséggel

Nem látni, de alapjaiban Vectra a Croma is

Nem látni, de alapjaiban Vectra a Croma is

Nem látni, de alapjaiban Vectra a Croma is


A testvériség rosszul sül el, ha azonos kapcsolók, spórolósra vett részletek rögtön leleplezik a dolgot. Az előző Mondeóval egy időben debütáló Jaguar X-Type igazságtalanul pocsékul járt, mert a fronthajtásos Fordot az átlagnál sokkal átfogóbb módosításokkal átállították összkerekesre, de így sem tudta levakarni magáról, hogy csak egy kipucolt Mondeo volna.

A közös alapokra gyártott különböző modellek még ősellenségeket is egy fedél alá hozhatnak, ha képesek merőben racionálisan szemlélni a helyzetet. A Toyota és a General Motors az 1980-as években Kaliforniában hozott létre közös autógyárat, ahol a Corollán alapuló modellek készültek különféle emblémákkal.

Rokona a Jaguar S-Type, de ebből semmit nem látni a Thunderbirdön

Rokona a Jaguar S-Type, de ebből semmit nem látni a Thunderbirdön

A Thunderbird rokona a Jaguar S-Type


A közös gyár hasznaként a Toyota a maga termelési rendszerét hozzáidomíthatta az amerikai munkakultúrához és adottságokhoz, a GM viszont élesben láthatta, hogyan működik a japánok költséghatékony termelési módja. Az üzem ma is működik, többek között a Toyota Matrix és amerikai testvére, a Pontiac Vibe készül ott.

Mindenki mindenkivelNéhány példa a rokonságokra az elmúlt évtizedekből:

Alfa Romeo 164 – FIAT Croma – Lancia Thema – Saab 9000

Audi 80 (1972) – VW Passat (1973)

BMW 1-es – BMW 3-as

Chevrolet Nova – Toyota Corolla

Citroën C8 – FIAT Scudo

Daewoo Espero – Opel Ascona

Ford Thunderbird (2000) – Jaguar S-Type (1998)

Mercedes-Benz G-osztály – Peugeot P4

Opel Vectra C – Cadillac BLS – FIAT Croma – Saab 9-3 – Saturn Aura

Peugeot 407 – Citroën C5 és C6

Pontiac Vibe – Toyota Matrix

Toyota Aygo – Citroën C1 – Peugeot 107