Jön a mentőöv

Jövőre biztosan drágul az autó 1
Jövőre biztosan drágul az autó 337


A gazdasági válság egyik legfőbb vesztese az autóipar, nap mint nap erről szólnak a hírek. Az ipar szereplői közül többen is már csak a kormánytól várhatnak igazi mentőövet, amit feltételekkel ugyan, de vélhetően megkapnak majd a nagyobb autógyárak az Egyesült Államokban és Európában egyaránt.

Hosszas tanácskozás után a német kormányzat végül hozzájárult a napokban, hogy a General Motors nehézségei miatt bajba került Opel hitelgaranciát kaphasson, és most úgy tűnik, az Európai Unió is készül valamilyen mentőcsomaggal, ami segíthet az ágazatnak. Igaz, szigorú feltételekkel. A francia pénzügyminiszter szerint az USA-hoz hasonlóan új technológiák kifejlesztéséhez, jellemzően tiszta üzemű autókhoz lenne igénybe vehető majd a kedvezményes hitel.

Jövőre biztosan drágul az autó 338


A világ többi részéhez hasonlóan a hazai helyzet sem rózsás, a szentgotthárdi Opel-gyárban már októberben volt egy leállás – sőt elbocsátás is – igaz, azóta újra működik az üzem. Október 20-óta folyamatosan gyártják az Év Autója címet elnyerő Insigniához a benzinmotorokat, amelyeket kizárólag nálunk készítenek.

Az Audi győri üzemében egyes részlegek négy hétre is leállnak majd december közepétől, amit a vállalat az ott összeszerelt autók szezonalitásával magyaráz, nem a válsággal indokolnak. Elbocsátásokról itt egyelőre nem számoltak be.

Még így is van, akinek jó

Jövőre biztosan drágul az autó 339


De mit jelent az autóipar válsága az egyszerű autóvásárlók szintjére lebontva? Kevesebb vásárlást, megfontoltabb döntéseket. A JATO Dynamics legfrissebb jelentése szerint egyre kevesebben vásárolnak új autót Európában.
 
14,7 százalékot esett októberben az európai autópiac, ami a 6 hónapja tartó folyamatos gyengülés legrosszabb 31 napja volt. A fél éve tartó visszaesésnek köszönhetően 2008 első tíz hónapja 5,8 százalékos mínuszt mutat az egy évvel korábbi időszakra vonatkozó adatokhoz képest. Október végéig ez 12,573 millió eladott autót jelent.

A válság szinte mindenkit érint, Európa vezető autógyára, a Volkswagen az első tíz hónap után 2,7 százalékos mínuszban van, a Ford -4,1, a Renault -5,3, míg az Opel -12,5 százalékos eredményt tud csak felmutatni a tavalyi évhez képest.

Magyar viszonyok, eladások most és jövőre, a következő oldalon


A Top10 autógyár között csak az Audi kivétel, amely a szenzációsan szereplő A4-esnek köszönhetően 2,3 százalékos növekedéssel zárta az eddigi legkényesebb hónapot, az októbert. A BMW is hozza tavalyi formáját, de a Mercedes 3,9 százalékos vesztesége sem kiemelkedő.A FIAT, a Nissan, a Mazda, a MINI, és smart viszont még apró növekedést is képes volt idén felmutatni.
Jövőre biztosan drágul az autó 340


Európa országai jellemzően csökkenő tendenciát mutatnak (Izland, Lettország, Írország lett, Spanyolország, Olaszország, Nagy-Britannia), de azért vannak kivételek. Még Németországban is enyhén pozitív a mérleg, Csehország viszont 20,5 százalékos növekedéssel büszkélkedhet.

Itthon: rossz idők jönnek

Magyarország sajnos követi az európai piacot. Nálunk októberben 15,6 százalékkal fogyott kevesebb autó, éves szinten eddig 7,5 százalékos mínuszban van a piac. A tervezett 170 ezer eladott új autóból 160-165 ezer realizálódhat Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint. Jövőre ennél 20 ezerrel kevesebb autó tűnik reálisnak.

Jövőre biztosan drágul az autó 341


A használt autók piacán nehezebb a válság hatásait mérni, mivel ott 20-25 százalékos kilengések is előfordulnak, így a Weltauto 14 százalékos októberi visszaesése nem kiemelkedő. Az AAA autó itthon nem rontott a tavalyi évhez viszonyítva, viszont más európai piacokon jelentős visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, amit ingatlaneladásokkal próbálnak kompenzálni.

Magyarországon több telephelyet is elad a hálózat, hivatalosan fogalmazva: hozzáigazítják a fióktelepek méretét a globális pénzügyi válság miatt lassuló piachoz.

Kevesebb hitel

A hazai kereskedéseknek az árfolyam-ingadozás mellett a finanszírozási lehetőségek beszűkülése okozza a legnagyobb gondot, mivel az értékesítések zöme hitelre megy, aminek a jutalékából próbáltak eddig talpon maradni a szalonok.

Jövőre biztosan drágul az autó 342


Hitelezési oldalról sok minden változhat jövőre, egyrészt mert a jelenlegi hitelek a megszűnőben lévő svájcifrank-alapúak, másrészt mert a feltételek is érezhetően megszigorodnak majd, amit már most is érezni.

Erdélyi Péter, az MGE társelnöke szerint ez előnyös is lehet, mert rendezheti a jelenlegi káoszt a finanszírozási területen. A szigorúbb hitelezési feltételek kiszorítják majd a nullaszázalékos törlesztővel induló és a casco nélküli hiteleket is, és feltehetően a futamidő is rövidül majd. 

Drágább lesz az autó

A várható eladások és finanszírozási formák tudatában, – valamint hogy a magyar állam egyetlen, az autóeladást könnyítő javaslatot sem támogat – jövőre 3-5 százalékos áremelkedést jósolnak a szakértők az új autók piacán. Ha összegyűlt az új autóra való, akkor nem érdemes megvárni a jövő évet.