Nem veszik őket
Köztünk vannak, de nem sokaknak kellenek a fapados alapmodellek, részben azért, mert ritka az önmegtartóztatás. „Tízből hét ügyfél jobb autóban ül, mint amit megengedhetne magának, aztán csodálkoznak, hogy két év törlesztéssel egyetlen kerékcsavar sem az övék az autón” – vázolja a helyzetet egy Suzuki márkakereskedés szalonvezetője.
Ezzel együtt a legolcsóbb új autóknak is megvan a közönségük. A fiatal használtban gondolkodókat át lehet ültetni nullkilométeresbe a jobb hitelfeltételekkel, a garanciális autó varázsa vonzó azoknak, akik szívtak eleget egy használttal. Mi a mostani kiárusításban a kétmilliós lélektani határ alatti kocsikra vadásztunk.
100 000 Ft – Költségek a vásárlás után |
Autóvásárláskor többféle állami teherrel kell számolni. Az átírás illetéke 18 illetve 24 Ft köbcentinként, 1890 köbcenti felett ugrik meg a díj. Ehhez jön 12 000 Ft forgalmira és a törzskönyvre. 6500 forint fejében rendszámhoz jutunk, a zöldkártyát 7280 forintért mérik, a vizsgadíj pedig 8890 forint a kétkerék-hajtású modellekre (4×4-esre magasabb). Ezekhez a hatóságilag szabott árakhoz hozzájön a márkaszervizek változó nullrevíziós díja. Aki a minimálautónak tekinthető 1,0 literes Kia Picanto mellett dönt, az is összesen 60 000 forintos üzembehelyezési költséggel számolhat, nagyobb hengerűrtartalom esetén inkább 100 ezer forintot érdemes rászámolni a vételárra forgalomba helyezési díjként. |
Fiat: csak a Panda
Hagyományosan a legolcsóbb autók közé tartozik a Fiat Panda. A jelenleg futó készlettisztító akcióban a dízelek és a benzinesek is jelentős, körülbelül 20 százalékos kedvezménnyel forognak, ezért 1 926 000 forintért egy légkondis Pandát is találtunk. Az autót a cikk írásakor egy dél-dunántúli márkakereskedés hirdette.
A kis Fiatot elsősorban az 1,2-es benzines motorral volna érdemes megvenni, de ezen az árszinten csak a jóval halványabb 1,1-es fér bele.
A Panda méreteihez képest kulturált és kényelmes mini, és mivel kizárólag ötajtósként gyártják Lengyelországban, mindenképp megússzuk a vesződést egy kevéssé praktikus háromajtós verzióval. A kétmillióból hazavihető Pandában is csak egyetlen egy légzsák van, ez sajnos általános ebben az árketegóriában.
Chevrolet: van Aveo és Spark is
Dél-Koreából ma is jönnek olcsó autók, így a Chevroletnél több lehetőségbe botlottunk. A legolcsóbb Spark ára 1 699 000 Ft, de mielőtt beleugornánk ebbe, nézzünk körül jobban! Az ezerkettes, háromajtós Aveo indulója most 1 899 000 Ft, de a legvonzóbbnak a hajszálnyival többe kerülő klímás Spark tűnik.
1 949 000 forintért egy elfogadható erőnlétű, fordulékony, takarékos városi minit adnak. Magas embereknek rossz az üléshelyzet, de 180 centiig ez nem probléma, és az ötajtós kasztni nagy előny a zömében hátsó ajtó nélküli mezőnyben. A Spark döntő hátránya a gyenge passzív biztonság, de ha ragaszkodunk a légkondihoz és az egyessel kezdődő árcédulához, akkor nincs más választás. Örüljünk a gazdaságosságnak, vezessünk defenzíven és bízzunk a gondviselésben.
Suzuki: áremelés volt
Az autókereskedelem utálja a profitmentes alapváltozatokat. A gyártásban sem erőltetik a kifosztott modelleket, állítólag a Suzukinál régebben a görög bérautónak rendelt Swiftekhez csapták hozzá a hazai piacra gyártandó pár száz fapadost.
Kétmilliós kocsira a november 5-i áremelés óta alig maradt esélyünk a Suzukinál. A Swift 1,3 GC alapmodellből hitel esetén körülbelül 300 000 forintos engedményre számíthatunk, ami 2 050 000 forintos árat jelent.
Splash vagy Swift GC akadhat
Tapasztalatunk szerint az áremelés előtt beszerzett autókkal több szalon lemegy a kétmilliós határ alá. Háromajtós Swift 1,3 GC-re vonatkozik az ár, hitel esetén, de már csak egy van belőle – mondták több márkakereskedésben. A megszűnő sárvári szalon a maradék készletét verte dobra, ezért kerül 1 996 000 forintba egy ötajtós Swift 1,3 GC.
Zsebünkben 1 999 000 forinttal több eséllyel kutatunk Splash után. Az apró egyterű normál alapára 2,2 millió forint, ebből az 1,0 GC kivitelből születik a csalimodell. A fehér vagy a piros alapszín az alternatíva, mert a királykék náluk nem játszik.
Renault és Dacia: hitel nélkül nehéz
Jóval könnyebben találunk kétmillió alatti kocsit a Renault-nál és a Daciánál.
A házibanktól felvett hitellel a Dacia Sandero, a Twingo, a Clio Campus és a Thalia is körön belül van, de a kötelező kölcsön máshol sem rokonszenves. A devizaalapú hitel kamata egy nagy budapesti kereskedés szerint 9,5 és 15 százalék közötti.
Az 1,4-es Sanderóra az olcsó autók között érdemes rástartolni, amely normál listaáron is megáll kétmillióból, az említett kölcsönnel nemcsak a legkopaszabb alapmodell fér bele a keretbe.
Családi autó kétmillióból
Ha a Renault Crédit hitelfeltételeit elfogadjuk, akkor 1 990 000 forintért kinéz egy jól felszerelt új Thalia.
Ez az egyetlen igazi családi autó ennyi pénzért, mert a négy oldalajtó mellett bődületes csomagtartója van.
A fapados modellek után felüdülés az utasoldali légzsák, a kormányrásegítés, a fedélzeti számítógép, a távirányítós központi zár és az elektromos első ablak. A 75 lóerős motor a könnyű Thaliával élhető párosítás, az alacsony fogyasztással jut pénz karácsonyozni is.
Hyundai: Getz van jó áron
Felmérésünk idején a másik nagy boltot a Hyundainál csinálhatjuk, ha elég a három ajtó. Nemsokára leváltja az i20 a Getzet, ezért a Hyundai kisautója most 1 799 000 forintba kerül, ami a márkakereskedésekben országosan érvényes ajánlat és nem varrnak a nyakunkba kötelező hitelt.
A Getzet azért emeljük ki, mert az akciós modell egy normális, jól használható autóból született. A négyhengeres, 66 lóerős benzines tisztességes és étvágytalan motor, jár az első elektromos ablakemelő és a szervokormány, ami egy kisautóban is jól jön. A biztonsági készlet sajnos minimális, az ABS-en kívül egy légzsák van. A leértékelt Getzből van ötajtós is, de 300 ezer forinttal magasabb árával nem fér bele a cikkbe.
Kicsit több, sokkal jobb
Aki a legalsó ársávban nézeget autót, számítson rá, hogy az értékesítők rábeszélik majd egy jobban felszerelt modellre. Ők jobban keresnek rajta, mi pedig használhatóbb, értéktartóbb kocsit kapunk.
Megfontolandó, hogy például a 70 lóerős Skoda Fabia Fresh 2 199 000 forintért klímaberendezést és négy légzsákot is nyújt. Az ajánlat előfeltétele itt is a kölcsönfelvétel és a maximum 20% önerő, de az emberek zöme úgyis hitelre viszi az autót.
Ha egy puccosabb kivitel felárát elosztjuk a használat éveire, akkor a légkondi, a hátsó ajtó vagy a szervokormány már nem is dob annyira sokat a költségeken, nem beszélve a sokkal fontosabb, életmentő biztonsági extrákról. Az akciós alapmodellek árban nagyon vonzóak ugyan, de nem véletlenül marginális a piaci szerepük.